Economic Local

Autostrada Targu Mures – Iasi cea mai scumpa din Romania? 30 de MILIOANE de euro/km

Publicat: 29 iul. 2012
1
Ministerul Transporturilor a elaborat deja indicatorii tehnico economici pentru proiectul autostrazii Targu Mures-Iasi, iar acestia urmeaza sa fie supusi aprobarii Guvernului. Autostrada se va construi in patru ani.
Autostrada este impartita in trei mari sectiuni: Targu Mures-Ditrau (92 km), Ditrau-Targu Neamt (119 km) si Targu Neamt-Iasi (78 km). Finantarea va fi facuta de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit proiectului.
Tronsonul Targu Mures-Ditrau are un cost estimat la 9,5 miliarde de lei. Pe cei 92 km se gasesc 4 noduri rutiere si nu mai putin de 80 de poduri, pasaje si viaducte. Se mai adauga opt tuneluri. Termenul de realizare: 48 de luni. Lucrarile vor fi finantate de la bugetul de stat.  
Tronsonul Ditrau-Targu Neamt are un cost estimat la 19 miliarde de lei. Pe cei 118,8 km se afla 4 noduri rutiere si 174 de poduri, pasaje si viaducte. Potrivit proiectului, tronsonul va avea nu mai putin de 29 de tunele, cu o lungime totala de aproape 7,5 kilometri. 
Tronsonul Targu Neamt-Iasi are un cost estimat la 11,3 miliarde de lei. Pe cei 78 km sunt 48 de poduri, 20 de pasaje, 6 tuneluri (lungime de 9,6 km) si 112 podete. 
Asadar, lungimea totala a autostrazii este de 289 km, iata costul total este de 39,8 miliarde de lei (cu TVA), adica 8,9 miliarde de euro, la un curs de 4,46 lei/euro, valabil la data la care au fost intocmite studiile. Rezulta un cost de peste 30 de milioane de euro pe kilometru.
Costul este mult mai ridicat decat estimarile initiale, publicate de multa vreme pe site-ul Companiei de Autostrazi. Acolo, costul estimat pentru 310 km de autostrada (este inclus si Tronsonul Iasi-Ungheni, la granita cu Republica Moldova) era de doar 6,1 miliarde de euro.
Ultimele declararatii oficiale pe marginea acestei autostrazi au fost facute in martie 2012 de fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare. El a spus atunci ca proiectul are sustinere financiara din partea Comisiei Europene, dar nu a avansat vreun termen.
„Prin introducerea sectiunii rutiere Bors – Zalau – Campia Turzii – Targu Mures – Iasi – Ungheni in reteaua centrala europeana vom avea o ruta care scurteaza conexiunea Est-Vest cu 300 kilometri”, a declarat atunci ministrul. „Tronsonul de autostrada va conecta jumatate din Romania la Piata Unica si, nu in ultimul rand, va acoperi nevoile traficului proiectat” a aratat Nazare. 
Intr-adevar, Consiliul pentru Transport, Telecomunicatii si Energie al Uniunii Europene a aprobat  in martie includerea autostrazii Targu Mures – Iasi -Ungeni in reteaua Trans-europeana de Transport (TEN-T), ceea ce o poate face eligibila pentru finantarea din fonduri europene. 
sursa: economica.net 




Comentarii
Adauga un comentariu