News Flash:

AVIASAN - de la apogeu la desfiintare

12 Iulie 2000
4559 Vizualizari | 0 Comentarii
Trecerea in revista a istorie aviatiei sanitare din Romania reflecta faptul ca avem o traditie in acest sens. Utilizarea avioanelor si elicopterelor pentru rezolvarea urgentelor medicale nu este o noutate si si-a gasit un maxim de dezvoltare in regimul rasturnat in decembrie 1989. Precizam ca rezolvarea urgentelor medicale a reprezentat doar un segment din activitatea AVIASAN. Aeronavele sanitare transportau materiale medicale, medicamente sau, acolo unde situatia o impunea, parasutau colete cu flacoane cu sange. Infiintata printr-un ordin al Ministerului Sanatatii, Aviatia Sanitara, AVIASAN cum va fi cunoscuta mai tarziu, si-a inceput activitatea in 14 noiembrie 1946. Programele de sanatate elaborate de autoritatile comuniste au dat posibilitatea, decenii la rand, Ministerului Sanatatii sa faca investitii care abia mai pot fi imaginate astazi. Un minister care, dupa 1989, a fost "pus la zid" in conditiile unor bugete de austeritate, a reusit sa investeasca pentru AVIASAN, in aeronave, infrastructura si dotari, sume care, astazi, pot fi echivalate la sute de miliarde lei. In perioada de maxima dezvoltare, inregistrata la mijlocul anilor '60, Ministerul Sanatatii avea in dotare 80 avioane din tipurile IAR 818, Super Aero 45 si BN 2 precum si 16 elicoptere IAR 316 B. Cei care au privit o harta, care avea reprezentate toate bazele de unde operau aeronavele sanitare, puteau concluziona ca Romania nu era cu nimic mai prejos decat statele occidentale in privinta dotarilor la acest capitol. Numai in Moldova, in acea perioada, au existat cinci baze (Iasi, Suceava, Bacau, Focsani si Galati) de unde aeronavele sanitare puteau sa-si ia zborul. La Iasi, pe locul actualei SC Aviatia Utilitara SA, exista o unitate aeriana medicala care surclasa din toate punctele de vedere celelalte unitati din tara. Aici erau pregatite sa-si ia zborul nu mai putin de opt aeronave. Trei elicoptere IAR 316 B, trei avioane IAR 818, un avion Super Aero 45 si un avion BN 2 puteau prelua, oricand, orice apel venit din reteaua medicala zonala. Pentru a sublinia dotarile de exceptie de care a beneficiat baza AVIASAN din Iasi, precizam ca avionul BN 2 era considerat la data desfiintarii acestui serviciu "ultimul racnet" in domeniul aeronavelor sanitare. Dupa 35 ani de activitate, AVIASAN a fost desfiintat. Efectele degringoladei "centralizate" care a caracterizat sistemul de productie comunist s-au rasfrant si asupra Aviatiei Sanitare. Prin Decretul 31/21 februarie 1981, autoritatile comuniste au pus capat activitatii serviciilor medicale aeriene. Pierderile care au fost inregistrate aproape ca nu pot fi cuantificate. Pentru reteaua medicala romaneasca, acestea au insemnat mii de pacienti care si-au pierdut viata in absenta unor unitati medicale aeriene. Ministerul Sanatatii a pierdut intreaga infrastructura si dotarile aferente, toate acestea fiind transferate Aviatiei Utilitare. Aviatia sanitara a pierdut toate aeronavele. Se cunoaste cu certitudine ca opt elicoptere IAR 316 B au fost transferate Ministerului Apararii. opt avioane BN 2 au fost preluate de Centrul de Instruire a Personalului Aeronautic si Aviatia Utilitara. Avioanele de tipurile IAR 818 si Super Aero 45 au avut o soarta nemeritata fata de contributia pe care si-au adus-o in aviatia sanitara. Acestea au fost pur si simplu taiate cu aparatul de sudura chiar daca majoritatea avioanelor aveau facute reparatii capitale si prin urmare mai puteau zbura multa vreme.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1363 (s) | 22 queries | Mysql time :0.028991 (s)