News Flash:

Bacalaureat

6 Iulie 2007
1928 Vizualizari | 4 Comentarii
Alexandru Dobrescu
Faimoasa de acum varianta 78, devenita proba scrisa de limba si literatura romana a bacalaureatului din acest an, a reusit sa incurce numerosi candidati. Mai ales subiectul al treilea a dat bataie de cap. Intai prin inaltimea cerintelor, superioare si manualului, si programei scolare. Cunostintele de istorie literara ale absolventilor de liceu sunt prea sumare ca sa permita o corecta orientare intre diferitele forme istorice ale traditionalismului romanesc. Ca sa nu mai spun ca insasi definitia din citatul oferit ca punct de plecare al eseului e destul de ambigua, fiindca e incompleta. E limpede ca Nicolae Manolescu se refera acolo la gandirism, dar mi-e greu sa inteleg de ce acest termen, evitat din pricini explicabile la data scrierii Metamorfozelor poeziei (1968), e ocolit si de redactorii subiectelor de bacalaureat.

Ca sa pretinda un raspuns la obiect, intrebarea e datoare sa fie precisa si limpede, iar nu sa incurajeze presupunerile si interpretarile pe cont propriu. Altfel, un candidat putea exemplifica cu dreptate "formula inventata de poetii moderni" prin cutare poem de Ion Alexandru sau Ion Gheorghe, al caror traditionalism nu avea cum sa fie luat in calcul de Nicolae Manolescu acum patru decenii. In ce mod ar fi apreciat - si cu aceasta trec la dificultatile ridicate dinaintea celor desemnati sa noteze lucrarile - un asemenea demers? Drept o greseala ori drept o proba de buna cunoastere a cursului poeziei romanesti? Cred ca, in loc sa tina a impresiona prin intinderea lecturilor critice, autorii subiectelor de bacalaureat s-ar cadea sa fie mai atenti la citate, a caror scoatere din context naste inevitabil confuzii. Curioasa e de altfel si alegerea citatului din Tudor Vianu ("Noi suntem ceea ce faptele noastre sunt"), o justa banalitate daca ne gandim ca repeta ceea ce Seneca, Lucian, Pascal, Montaigne si foarte multi altii spusesera ceva mai devreme si incomparabil mai bine.
Cat de neglijenti au fost autorii de subiecte, se vede si din faptul ca punctele al doilea si al treilea au cerinte aproape identice: amandoua solicita elaborarea unor texte argumentative (de dimensiuni, e adevarat, diferite), cu respectarea exigentelor interne ale acestui tip de discurs si a normelor limbii literare. Numai ca, surpriza, notarea e diferita: intr-un rand, organizarea ideilor primeste 4 puncte, in celalalt - numai 3; la subiectul al doilea, se acorda 4 puncte pentru urmarea rigorilor limbii literare, in vreme ce la subiectul al treilea aceeasi exigenta e notata cu doar 3 puncte. Sa fie mai importante structura discursului si grija exprimarii in primul caz decat in ultimul?
E timpul ca examentul de bacalaureat la limba si literatura romana sa renunte la aceste experimente pedante, naucitoare si pentru candidati, si pentru examinatori. Solutia optima ar fi sa li se ceara absolventilor a elabora un eseu pe o tema data. S-ar vedea din el si cum gandesc candidatii, si cat de bogate le sunt lecturile, si, nu in ultimul rand, in ce masura stapanesc limba romana. Chestiunea e: ar avea oare cine sa le aprecieze cum se cuvine? Pentru ca priceperea majoritatii dascalilor nostri nu trece de compilarea unor "analize literare", dictate elevilor cu punct si virgula si recomandate a fi invatate pe de rost. Metoda lui Trasnea e inca vie si nevatamata.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (4)

NOT2YOUNG  | #15258
Just, dar tardiv si ineficient protest - comentariu ! Conteaza mai mult "originalitatea` celor care elaboreaza subiectele, decit aprecierea reala a cunostintelor liceenilor ! Vivat academia !
mihaela  | #15259
am avut copilul in BAC si nu stiu daca trece de proba la limba romana, desi are media 10 in oral la aceasta disciplina.Ar trebui ca profesorii corectori sa manifeste clementa si sa "ridica notele".Poate multi dintre ei nu au abordat la clasa acest subiect sau l-au tratat cu superficialitate.
Lu dom Profesor  | #15260
Perfecta dreptate aveti domnule Dobrescu in privinta dacalilor,dar nu stiu la care din ei va referiti.Si la universitate se vine la cursuri si se dicteaza.Asijderea si la dascalii subuniversitari.Va mirati? Eu, nu.
Florin  | #15261
felicitari pentru articol !! nu toti ne`am nascut critici literari si sunt convins ca majoritatea profesorilor de limba romana de`abia ar zice 2 fraze legate de temele acelea ... nu poti cere unui elev de 18 ani ceva ce altii insusesc intr`o viata . multumesc.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1303 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018042 (s)