Actualitate

BACALAUREAT. Inspectoratul Scolar Iasi ofera toate informatiile despre prima proba scrisa

Publicat: 04 iul. 2016
1
Potrivit reprezentantilor Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Iasi, in conformitate cu programa de examen si cu matricea de specificatie stabilite de catre Centrul National de Evaluare si Examinare, proba scrisa de Limba si literatura romana vizeaza competentele de receptare si de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun in scris strategii si reguli de exprimare orala), iar structura subiectelor permite rezolvarea acestora in  trei ore de examen. 
Subiectul I, de 30 de puncte, include fragmente de text apartinand genului dramatic – „Madona” de Tudor Musatescu, pentru filiera teoretica-profil real, filiera tehnologica, filiera vocationala-toate profilurile, cu exceptia profilului pedagogic, respectiv „Citadela sfaramata” de Horia Lovinescu, pentru filiera teoretica-profil umanist si filiera vocationala-profil pedagogic. Sarcinile de lucru vizeaza aspecte referitoare la nivelul lexical si semantic al limbii, la componentele structurale si valente expresive si stilistice ale unui text dramatic si permit evaluarea unor competentele specifice, precum: identificarea particularitatilor si a functiilor stilistice ale limbii in receptarea diferitelor tipuri de texte, utilizarea adecvata a achizitiilor lingvistice in producerea si in generarea de texte, cu explicarea rolului acestora in construirea mesajului etc.
Textul de tip argumentativ de la subiectul al II-lea (30 de puncte) le ofera candidatilor posibilitatea de a-si demonstra nu numai competentele specifice redactarii unei astfel de compuneri, cat si cultura generala, propriile pasiuni sau experiente referitoare la rolul jocurilor electronice (calculator, tableta, telefon inteligent etc.) in viata tinerilor (profilul real), sau la importanta lecturii in dezvoltarea personala, pentru profilul umanist. Apreciem relevanta acestor teme pentru generatia actuala, preocupata de lumea provocatoare a calculatorului si a internetului, cat si corelatia lectura –  carte – studiu cu profilul umanist, pentru care domeniul cultural si pasiunea cititului sunt aspecte definitorii.
 
La subiectul al III-lea, tot de 30 de puncte, eseul de 600-900 de cuvinte solicita prezentarea temei si a viziunii despre lume intr-un roman interbelic studiat (selectie posibila din operele scriitorilor Liviu Rebreanu – „Ion”, „Rascoala”, „Padurea spanzuratilor”; Mihail Sadoveanu: „Baltagul”, „Fratii Jderi”; George Calinescu: „Enigma Otiliei”, Camil Petrescu: „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”, „Patul lui Procust” etc.), respectiv evidentierea particularitatilor de constructie a unui personaj dintr-un roman psihologic studiat (dintre creatiile lui Camil Petrescu: „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”, „Patul lui Procust”; Liviu Rebreanu: „Padurea spanzuratilor” etc.), fiind astfel verificate continuturi fundamentale din programa, precum si competenta elevilor de a utiliza strategiile de comprehensiune si de interpretare tipologica, tematica, structurala si stilistica in explorarea si valorizarea critica si estetica a textului narativ. Perioada interbelica este o epoca literara si culturala de referinta, cu scriitori canonici studiati profund si complex in anii de liceu, deci subiectele deschid orizontul unor teme semnificative si relevante, care ar trebui studiate in detaliu in contextul unei pregatiri de examen.
In ansamblu, variantele de la disciplina Limba si literatura romana au fost echilibrate in functie de filiera si profil, cu abordarea unor aspecte referitoare la cele doua genuri literare (dramatic si epic) considerate mai accesibile de catre elevi, incat acestia pot obtine rezultate bune si foarte bune la examen. Cerintele subiectelor presupun, insa, posibilitatea unei ierarhizari valorice firesti la un examen al maturitatii, existand anumite continuturi care vor departaja lucrarile in intervalul de note 9 – 10.




Adauga un comentariu