National

Bogdan Chiritoiu, despre MAJORAREA tarifelor RCA

Publicat: 10 feb. 2016
1

Datele pe care le detine Consiliul Concurentei in ceea ce priveste majorarea tarifelor RCA ‘nu par sa confirme panica’ generata de transportatori, in conditiile in care exista asiguratori care isi majoreaza preturile la unele produse, dar sunt si scaderi de preturi la alte produse, astfel ca imaginea pare sa fie a unei piete care functioneaza, a declarat miercuri presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.

„Sunt foarte reticent sa luam decizii sub presiune: ca trebuie musai, de azi pe maine, sa schimbam legea. De exemplu, ies forestierii in strada: musai acum trebuie sa reducem pretul la lemn. Poate da, poate nu. La fel la dumneavoastra, vin transportatorii si spun: a crescut pretul la RCA cu 300%, trebuie sa faceti ceva maine. Cat se poate, incercam sa rezistam la presiunea aceasta de a decide lucrurile de azi pe maine, fara a avea date. Poate este si vina noastra ca nu avem destule date. Oricum, nu poti instantaneu, in timp real, sa stii ce se intampla in sute de mii de contracte. Trebuie sa avem rabdare sa strangem date, sa luam decizii in cunostinta de cauza. Datele pe care le avem noi, cate am primit — si de la reglementator (Autoritatea de Supraveghere a Asigurarilor, n.r.) si cat am mai strans noi din piata, nu par sa confirme panica aceasta. Vedem ca sunt companii care isi cresc la unele produse preturile, dar am gasit si, spre surpriza noastra, scaderi de preturi la unele produse. Imaginea pare sa fie a unei piete care cumva functioneaza. Da, avem undeva niste cresteri de preturi, dar sunt si companii care pe unele produse isi reduc preturile”, a mentionat Chiritoiu.

Presedintele Consiliului Concurentei a aratat ca, pe ansamblu, „avem o crestere a preturilor an de an, ceea ce este ingrijorator”, insa a subliniat ca, din datele raportate de asiguratori pe segmentul RCA, „se plateste cu 30-40% mai mult pe despagubiri decat se incaseaza” si nu intelege interesul industrie pentru acest segment care produce pierderi.

„De unde apar cresterile (de tarife, n.r)? In parte pot fi explicate de faptul ca, per ansamblu, industria pare sa mearga in pierdere, ceea ce este cumva surprinzator. Poate imi explica colegii de la UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, n.r) de ce vedem, aparent, pe datele raportate, ca se plateste cu 30-40% mai mult pe despagubiri decat se incaseaza pe RCA. De ce niste agenti economici rationali sunt implicati in industrie (pe segmentul RCA, n.r), daca merge atat de prost? Numai Ungaria este cumva comparabila cu noi. Am vazut ca tari din estul Europei produsul este in echilibru, ba chiar profitabil. De ce in Romania are pierderi atat de mari?”, a adaugat presedintele Consiliului Concurentei.

In opinia sa, chiar cu aceste majorari de preturi, „imaginea nu pare sa fie atat de dramatica asa cum a fost prezentata”.

„Nu am vazut cresteri de 300% pe scara larga. Romania evident, nu este Germania, nu este Anglia. Este o tara in care avem foarte multe de facut. Dar, sa ne luam timp sa judecam lucrurile, sa strangem date si sa luam decizii in cunostinta de cauza, fara sa ne lasam impresionati de interesele punctuale ale lui X sau Y. Evident, orice om rational vrea sa plateasca cat mai putin. Daca pot sa fac o criza si sa spun: nu vreau sa ma coste RCA-ul nimic sau statul sa imi dea lemn pe gratis, da, evident ca este un interes aici pe care pot sa il inteleg, dar nu un interes public unde eu, ca autoritate a statului trebuie sa cedez”, a adaugat Chiritoiu.

Acesta a subliniat ca, prin concurenta intre companiile de pe piata, se ajunge la cel mai bun raport calitate-pret al produsului pentru consumator. „Prin concurenta intre agentii economici se realizeaza protectia consumatorului. Dorim sa concureze companiile intre ele, sa fie cat mai eficiente, sa ofere conditii cat mai bune clientilor”, a mai spus Chiritoiu.

Discutiile in ceea ce priveste tarifele RCA s-au intetit in noiembrie 2015, cand reprezentantii transportatorilor au declarat ca firmele mici de transport rutier din Romania ar putea intra in faliment, iar cele medii si mari isi vor muta activitatea in alte tari, din cauza tarifelor mari percepute de companiile de asigurari pentru RCA.

Tot in noiembrie, reprezentantii ASF anuntau ca vor demara, incepand din luna decembrie, mai multe controale la societatile de asigurari pentru verificarea cauzelor cresterii tarifelor RCA fata de perioadele precedente, in conditiile in care tarifele primelor RCA au crescut cu 300% — 400% pentru categoria societatilor care opereaza in domeniul transportului auto. Potrivit sursei citate, controalele urmau sa fie efectuate in colaborare cu echipe de actuari.

In urma controalelor, reprezentantii ASF au solicitat celor noua societati de asigurare autorizate sa vanda polite RCA ‘sa reconsidere formulele de calcul’ care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016, mentionand ca asteapta, pana la 31 decembrie 2015, noi notificari cu tarifele recalculate pentru perioadele urmatoare.

Pe de alta parte, reprezentantii UNSAR au mentionat ca transportatorii prezinta in spatiul public exemple punctuale de majorari radicale ale tarifelor RCA, care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asiguratorilor, iar daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic in ultima perioada, in special pe transportul extern.

In 17 decembrie, circa 3.000 de transportatori au protestat, in Piata Victoriei si pe bulevardul Kiseleff din Capitala, fata de scumpirea RCA, conform estimarilor Jandarmeriei. Reprezentantii transportatorilor rutieri spera ca revendicarile sa fie solutionate in urma intalnirilor cu autoritatile.

Potrivit unui protocol incheiat de transportatorii auto cu reprezentantii ASF si cei ai companiilor de asigurari, la finalul anului trecut, tarifele pentru RCA pot creste cu cel mult 50% fata de cele practicate in iunie 2015.

Raportul anual al ASF arata ca societatile de asigurare din Romania inregistrasera, in 2014, o pierdere neta de 35,5 milioane lei, in scadere cu 97% fata de anul anterior. In 2013, asiguratorii din Romania inregistrasera pierderi de 1,38 miliarde lei, fata de 321,58 milioane lei in 2012.





Adauga un comentariu