Secretele istoriei

Campania de la Crimeea a Escadrilei Albe

Publicat: 18 dec. 2013
La 3 martie 1943 la escadrila este repartizata aviatoarea Stefania Silvia Iupceanu, ca pilot de legatura.
La 30 mai la comanda escadrilei este numit cpt. av. Constantin Afenduli. Toate aviatoarele au fost concentrate in Sectia I a escadrilei. Pilotii sectiei erau Mariana Dragescu, Virginia Thomas, Stela Hutan, Maria Nicolae, Victoria Pokol si serg. av. Stefan Petrescu. Dintre piloti nu mai facea parte Nadia Russo, nevoita sa-si dea demisia din motive de sanatate. Sectia era dotata tot cu cele 3 avioane RWD-13S si cu 3 avioane RWD-13.
La 8 iulie Sectia I a escadrilei 108 s-a deplasat pe aerodromul din Simferopol – Crimeea. Aici a transportat raniti de pe frontul din Kuban intre Kerci si Simferopol. Insa doar dupa doua zboruri Maria Nicolae trebuie sa revina la Bucuresti.
Continua misiunile de recunoastere: la 13 iulie Mariana Dragescu – pilot, Smaranda Braescu si Stela Hutan fac o recunoastere pe ruta Simferopol – Sarabuz – Simferopol, iar Virginia Thomas una pe aceeasi ruta, avandu-l la bord pe generalul Petrescu. In ziua de 14 iulie Mariana Dragescu – pilot si Stela Hutan fac o recunoastere pe ruta Simferopol – Kerci – Simferopol, iar Virginia Thomas si Maria Nicolae una pe ruta Simferopol – Evpatoria – Simferopol. In 19 iulie Smaranda Braescu si Stela Hutan fac si ele o recunoastere pe traseul Simferopol – Kerci – Simferopol.[6] Aceste trasee se vor repeta cu regularitate pana la 6 octombrie.
La sfarsitul lunii august Victoria Pokol este rechemata in Bucuresti, in urma unei abateri disciplinare. Sectia are si prima pierdere de material – avionul RWD-13S nr. 3, pilotat de Stefan Petrescu este avariat in urma unei aterizari fortate, cauzata de o pana de motor.
Oricum, in urma ofensivei sovietice aeroportul Simferopol devenise nesigur, astfel ca la 22 septembrie se sfarseste cea de-a treia campanie a Sectiei I a Escadrilei 108 Transport Usor, aviatoarele fiind repatriate, iar sectia se desfiinteaza.[6] In intreaga lor activitate aviatoarele n-au avut niciun incident de zbor.
Avioanele insa raman la Simferopol, fiind preluate la 22 septembrie de Sectia II a escadrilei 108. Sub comanda cpt. av. Traian Demetrescu, pilotii sectiei erau serg. TR av. Nicolae Dociulescu, serg. TR av. Alexandru Solo, serg. TR av. Serban Manciulescu, serg. TR av. Stefan Petrescu, serg. TR av. Niculae Sassu, adj. (r) av. Mihai Gavanescu si adj. sef. av. Nicolae Popescu. Dotarea sectiei era formata din 2 avioane RWD-13S, 4 avioane RWD-13 si avionul Potez 65.
Aici, timp de doua saptamani au transportat raniti la spitalele din Simferopol si Nicolaev. In urma schimbarilor situatiei de pe front sectia se va retrage la 6 octombrie la Herson, la 1 octombrie la Nicolaev, iar la sfarsitul anului 1943 in tara.
La 13 aprilie 1944 escadrila a fost mutata la Bacau, unde a ramas patru luni. Intre 22 si 25 august escadrila s-a deplasat la Patesti, apoi la Calarasi, apoi a revenit la Baneasa, iar in final a fost trimisa la Marculesti.


loading...

Adauga un comentariu