Stiri si curiozitati

Când se schimbă antigelul, pentru a nu strica motorul? Iată greșeala pe care o fac toți șoferii

Publicat: 10 mai 2022
antigel verde turnat la motor
Antigelul reprezintă un lichid pe bază de apă, alcătuit dintr-o mulțime de solveți și aditivi.

Ești curios să afli când se schimbă antigelul? Află, în rândurile care urmează, la ce interval de timp este recomandat să îți schimbi antigelul, care este rolul acestuia și cum să îl alegi pe cel potrivit mașinii tale.

Antigelul reprezintă un lichid pe bază de apă, alcătuit dintr-o mulțime de solveți și aditivi. De exemplu, propylen-glycolul este un aditiv non-toxic, care îi conferă apei proprietatea de a fierbe la o temperatură mult mai ridicată, ajungând chiar și la 140 de grade Celsius. În ceea ce îi privește pe ceilalți aditivi, aceștia fac ca punctul de îngheț să scadă, în așa fel încât antigelul să nu înghețe până la -50 de grade Celsius. Un alt rol al antigelului este de împiedica formarea de depuneri și oxidarea în interiorul circuitului de răcire, grație agenților de curățare, din componența acestuia.

Când se schimbă antigelul?

Majoritatea șoferilor sunt de părere că antigelul trebuie schimbat foarte rar sau, chiar, niciodată. Nimic mai greșit! În timp, proprietățile antigelului scad, iar aditivii pe care îi conține se evaporă treptat prin sistemul de răcire al autoturismului.

În primul an de la schimbarea antigelului, acesta va fierbe la 140 de grade, în anul următor la 135 de grade, iar după câțiva ani va fierbe asemenea apei, la 100 de grade. Astfel că, este recomandat să fie schimbat la 2-3 ani, pentru a evita eventualele defecțiune produse la motor. Este suficient să mergeți la un service autorizat, unde, cu ajutorul unor testere, vi se va spune dacă antigelul și-a păstrat, sau nu, proprietățile. În funcție de această analiză, făcută la un an sau doi, după ce ați schimbat antigelul, veți ști dacă trebuie să îl înlocuiți.

Așadar, dacă nu ați mai schimbat antigelul de câțiva ani, a venit timpul să o faceți. În acest fel, vă asigurați că nu vă veți trezi cu conductele înghețate la mașină în timpul iernii, iar vara, ce a mai rămas din antigel, nu începe să fiarbă exact când vă pregăteați să plecați în concediu.

antigel roz turnat la motor
În primul an de la schimbarea antigelului, acesta va fierbe la 140 de grade, în anul următor la 135 de grade, iar după câțiva ani va fierbe asemenea apei, la 100 de grade.

Câte tipuri de antigel există?

Potrivit specialiștilor, există două mari categorii de antigel. Acestea sunt: G11 sau antigelul monoetilen-glicol (poate fi albastru, galben sau verde) și G12/G12+/G13 sau antigelul propilen – glicol (poate fi roșu, roz sau mov). Primul tip de antigel, și anume G11, este utilizat la majoritatea mașinilor construite până în anul 2000, iar G12 și G13 sunt folosite la mașini care prezintă sisteme mai complexe de răcire. Atenţie însă, deoarece sunt şi numeroase variante de antigel contrafăcut, care nu ţin cont de culori.

De regulă, antigelul G11 este mai coroziv și se evaporă mult mai repede. Chiar și așa, la motoarele vechi, obișnuite cu acest tip de antigel, este bine să se folosească, în continuare, antigel albastru sau G11.

Antigelul G12 poate fi găsit în culoarea roșie sau roz. Mai există și varianta mov, însă acesta face parte din norma G12+ și conține o serie de aditivi în plus față de G12. Acesta din urmă nu are în componență silicați și are un nivel mai scăzut de fosfați, care tinde spre 0. De aceea, este indicat autoturismelor noi, care au un sistem complex de răcire și de climă.

antigel roz turnat la motor
Antigelul G12 poate fi găsit în culoarea roșie sau roz.



Adauga un comentariu