News Flash:

Capcanele contractelor de credit

5 Mai 2008
2509 Vizualizari | 1 Comentarii
• Contractele bancare, desi sunt incheiate intre doua parti, contin obligatii doar pentru una dintre acestea, respectiv clientul • Prin semnarea acestor contracte, clientul adera nu numai la clauzele exprese ale contractului, ci si la conditiile generale ale bancii, la conventiile si regulile profesionale bancare pe care, de cele mai multe ori, nu le cunoaste • Pentru ca prevederile legale in domeniu sunt putine si chiar lacunare, reprezentantii institutiilor bancare profita din plin si au creat o adevarata practica din a furniza cat mai putine informatii viitorilor clienti • In tot acest timp, bancile comerciale nu au nici un fel de obligatie de a raspunde pentru neindeplinirea propriilor angajamente, precum nefurnizarea informatiilor, a graficului de rambursare, furnizarea incorecta a informatiilor sau nefunctionarea echipamentelor unitatilor bancare

In practica incheierii contractelor bancare sunt utilizate, fara exceptie, formularele tipizate redactate de bancile comerciale, cu clauze nenegociabile. Prin semnarea acestor contracte, clientul adera nu numai la clauzele exprese ale contractului, ci si la conditiile generale ale bancii, la conventiile si regulile profesionale bancare pe care, de cele mai multe ori, nu le cunoaste si nici nu are de unde sa le cunoasca. Prima si cea mai importanta problema in aceasta privinta apare atunci cand clientul semneaza un contract ale carui clauze nu le citeste, deci nu le cunoaste. Pentru ca prevederile legale in domeniu sunt putine si chiar lacunare, reprezentantii institutiilor bancare profita din plin si au creat o adevarata practica din a furniza cat mai putine informatii viitorilor clienti. Cei mai multi dintre clienti semneaza ca primarul, aruncand o privire de ansamblu pe aranjarea in pagina a clauzelor contractuale. Mai grav este ca se ajunge intr-o astfel de situatie, in unele cazuri, din cauza consultantilor bancari, care considera ca nu este necesar ca respectivii clienti sa citeasca inainte de a semna, ci dupa.

Clientul, singurul care se obliga

Contractele bancare, desi sunt incheiate intre doua parti, contin obligatii doar pentru una dintre ele, respectiv clientul. In tot acest timp, bancile comerciale nu au nici un fel de obligatie de a raspunde pentru neindeplinirea propriilor angajamente, precum nefurnizarea informatiilor, a graficului de rambursare, furnizarea incorecta a informatiilor sau nefunctionarea echipamentelor unitatilor bancare. Clientul este, in final, cel care isi asuma corectitudinea informatiilor primite sau lipsa acestora. "Detinatorul recunoaste faptul ca, inainte de semnarea prezentului contract, banca i-a prezentat tipurile de contracte pe care le ofera, tipul si suma totala a liniei de credit acordata pe cardul de credit, luand in calcul situatia sa financiara, avantajele si dezavantajele, precum si scopul liniei de credit", este prevazut intr-una din clauzele finale ale unui contract de credit de la BCR. Una dintre clauzele care pun mari probleme clientilor se refera la posibilitatea bancii de a modifica, in mod unilateral, rata dobanzii. Cele mai multe dintre institutiile de credit nu isi asuma nici o obligatie de informare asupra modificarii dobanzii de referinta, care apartine tot clientului. "Avand in vedere faptul ca dobanda poate varia in functie de indicele de referinta, informatie publica, imprumutatul este obligat sa urmareasca fluctuatiile indicelui de referinta. Noua dobanda se va aplica indiferent daca imprumutatul se prezinta sau nu la banca in vederea ridicarii Graficului de Rambursare, banca fiind exonerata de orice obligatie sau informare", se arata intr-un contract de credit al Piraeus Bank. Daca insa banca modifica marja, conform deciziei sale, clientul va fi anuntat de noile modificari printr-o scrisoare, in care ii este prezentat noul grafic de rambursare. In cazul in care clientul nu este de acord cu aceste modificari, este obligat sa restituie restul de credit datorat si dobanzile datorate pana la data platii, in termen de 30 de zile. "Clientul a semnat un contract, deci si-a asumat drepturile si obligatiile prevazute in acesta. Faptul ca nu a citit contractul sau nu a solicitat explicatii suplimentare nu-l exonereaza de la raspunderea contractuala", a declarat Elena Mitus, consultant financiar.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

IRINA  | #34437
Am si eu momentan o problema de acest gen tot la BCR mi-au modificat rata dobinzii nu am stiut ca nu m-au anuntat deci va spun ca de 2 ani de cand am creditul la ei nu m-au anuntat scris niciodata de modificarile ratei dobinzii dar imi spunea de la ghiseu de modificare.Acum ultima data nu mi-au spus si ptr 2 euro neplatiti m-am trezit cu 11 euro de plata.Intentionez sa-i dau in judecata .
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1567 (s) | 24 queries | Mysql time :0.038813 (s)