News Flash:

Caravaggio - precursorul fotografiei

5 Martie 2009
1519 Vizualizari | 0 Comentarii
Caravaggio Chemarea lui Matei
Pictorul italian Caravaggio (1571-1610) folosea instrumente optice revolutionare pentru epoca in care a trait, care ii permiteau sa "fotografieze" modelele, cu 200 de ani inainte de inventarea aparatului de fotografiat, potrivit unei cercetatoare italiene, informeaza France Presse. "Michelangelo Merisi Caravaggio stapanea un ansamblu de tehnici care reprezinta chiar bazele fotografiei", a declarat Roberta Lapucci, profesoara de arta la SACI (Studio Art Centers International) din Florenta. In opinia ei, maestrul lucra intr-o camera obscura, unde modelele sale erau luminate de o raza de lumina ce intra in camera printr-un singur orificiu din tavan. Imaginea era proiectata pe o panza cu ajutorul unei lentile si a unei oglinzi. Panza era unsa cu un amestec alcatuit din diverse substante fotosensibile, ce permiteau fixarea imaginii pentru aproximativ o jumatate de ora. Ulterior, intr-o obscuritate totala, pictorul desena in linii mari imaginea proiectata pe panza, cu ajutorul unui amestec de alb de cerusita si de alte minerale vizibile in intuneric.

Cercetatoarea italiana a emis ipoteza ca maestrul italian folosea o pudra fotoluminoscenta, obtinuta din licurici striviti, ce era utilizata in acea epoca pentru efectele speciale din teatru. Aceasta tehnica permite, in opinia Robertei Lapucci, obtinerea faimosului clarobscur din tablourile lui Caravaggio si acea lumina fotografica care le fac atat de luminoase. Experta italiana sustine ca tehnicile optice i-au fost sugerate celebrului pictor de bunul lui prieten, fizicianul Giovanni Battista Della Porta. Sistemul camerei obscure fusese deja descris de Leonardo da Vinci (1452 - 1519), dar Caravaggio a fost primul mare pictor care l-a folosit, mai spune Lapucci. Teoria ei vine in sprijinul tezelor publicate de artistul britanic David Hockney, care, in lucrarea lui din 2001, intitulata "Stiinta secreta", a afirmat ca mai intai Caravaggio, apoi Van Dyck (1599-1641) si Ingres (1780-1867), au folosit instrumente optice pentru a-si picta tablourile.
Aceasta teorie este insa contestata de criticii si istoricii de arta, care spun ca nu exista dovezi suficiente in sprijinul ei, si ca aceasta teorie ar discredita inventivitatea artistilor. Roberta Lapucci sustine ca au existat numeroase dovezi, precum faptul ca maestrul Caravaggio nu realiza niciodata desene pregatitoare si ca imaginea proiectata pe multe din panzele sale inverseaza stanga cu dreapta si multe din modelele pictate pareau sa foloseasca doar mana stanga. Aceasta anomalie a disparut in operele tarzii ale pictorului, semn evident al imbunatatirii aparatelor folosite.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1239 (s) | 22 queries | Mysql time :0.013985 (s)