Magazin

Ce alimente nu trebuie sa lipseasca din regimul zilnic pentru a face fata temperaturilor scazute

Publicat: 11 nov. 2012
1
Scaderea temperaturilor ne face mult mai vulnerabil in fata bolilor, avertizeaza medicii. Specialistii spun ca in aceasta perioada a anului riscul de a ne imbolnavi este unul destul de ridicat, deoarece, odata cu venirea sezonului rece, scade imunitatea organismului.
Nutritionistii spun ca in sezonul rece functiile vitale si metabolismele incetinesc. In plus, fluidele biologice ale corpului stagneaza mai mult, iar rinichii si bila sunt cele mai afectate organe in aceasta perioada a anului. „Odata cu scaderea temperaturii, organismul are tendinta de a acumula energie, motiv pentru care riscam sa luam cateva kilograme in plus”, afirma prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare.
Astfel, pentru a ne mentine starea de sanatate este indicat sa adoptam o dieta adecvata temperaturilor scazute care s-au inregistrat in ultima perioada. Daca pe timpul sezonului cald organismul are nevoie de cat mai multa apa, iar alimentele vedeta sunt fructele si legumele, in perioada rece a anului corpul are nevoie de grasimi, proteine si carbohidrati, sunt de parere nutritionistii.
Mai mult, specialistii atrag atentia asupra faptului ca odata cu scaderea temperaturilor oboseala si stresul isi pun amprenta asupra noastra, ceea ce face ca dieta sa fie una adecvata sezonului rece. „O alimentatie potrivita acestei perioade din an trebuie sa cuprinda 55 la suta carbohidrati, 15 la suta proteine si 30 la suta grasimi”, indica dr. Serban Damian, nutritionist sportiv.
Desi in acest sezon organismul are nevoie de grasimi si proteine, nutritionistii atrag atentia asupra calitatii acestor nutrienti. „Grasimile de buna calitate le gasim in alimente de origine vegetala, dar si in preparate din peste. Surse de grasimi esentiale mai sunt uleiurile vegetale, precum cel de in, de rapita sau de floarea soarelui, fructele oleaginoase, precum nucile, alune si fisticul”, precizeaza dr. Damian.
Expertii spun ca branzeturile, sursa de proteine de inalta calitate, nu sunt recomandate in aceasta perioada a anului, deoarece se digera greu. Si cum in sezonul rece imunitatea scade, specialistii recomanda alimentele si suplimentele alimentare bogate in seleniu, zinc, fructe de mare si prune uscate.
Fructele si legumele nu trebuie sa lipseasca din dieta de iarna, deoarece acestea stimuleaza imunitatea. „Alimentele trebuie consumate in stare cruda sau aproape cruda. Daca nu gasim legume proaspete, putem folosi legume congelate si zarzavat, dar nu le excludem din alimentatie”, spune dr. Serban Damian. Dovlecii, anghinarele, ridichea alba, prazul, sfecla, conopida, ceapa si cartofii sunt legumele recomandate pentru aceasta perioada a anului.
In ceea ce priveste hidratarea, nutritionistii indica supele, ceaiurile si sucurile naturale, care au un aport insemnat de nutrienti. Specialistii precizeaza ca lichidele se beau la temperatura camerei, in special apa, prevenind astfel deshidratarea, mentioneaza dr. Serban Damian.
sursa: gandul.info




Adauga un comentariu