Magazin

Ce stii despre GANDIREA DISTRUCTIVA?

Publicat: 09 nov. 2012
1

Gandirea negativa este primul pas care duce spre depresie. O putem considera ca fiind scanteia care aprinde focul chinuitor al tristetii si gandurilor negative.

Problema este ca nu trebuie sa fii deprimata ca sa gandesti negativ. Citeste mai departe si vei vedea ca facem cu totii aceste greseli de gandire, fara sa ne dam seama ori pentru ca suntem prinsi in niste tipare gresite de gandire…

Repetarea la nesfarsit a gandurilor negative, caderea in aceasta capcana poate atrage dupa sine o depresie serioasa sau, in cel mai bun caz, o cadere nervoasa, stres, lipsa interesului pentru activitati de altfel placute.

Iata principalele tipare de gandire negativa:

Predictiile. Unii oameni au tendinta de a face predictii negative si foarte pesimiste despre viitor, desi nu au nici o dovada ca asa va fi; rezultatul este, de cele mai multe ori, o stare acuta de disperare si inutilitate. Exemple: Lucrurile mi-au mers prost de cateva saptamani deja. Nu o sa mai scap niciodata de ghinionul asta. In realitate, nimeni nu are cum sa stie ce ne rezerva viitorul.

Gandirea de tipul ”totul sau nimic”. Este tendinta de a exagera, de a supra-generaliza concluziile despre sine sau realitatea inconjuratoare. Exemplu: un barbat recent divortat isi petrece vinerea acasa, sperand ca prietenul sau cel mai bun sa il sune; atunci cand acesta nu suna, barbatul trage o concluzie nefasta: nimanui nu ii pasa de mine. In realitate, fiecare om are in jurul sau persoane care il iubesc si care tin la el; in exemplul de fata, s-a intamplat ca in seara aia sa nu sune.

Concluzii eronate. Este tendinta de a ne gandi mereu la fapte negative, decat pozitive. De exemplu, daca o femeie aplica la un job si intervievatorii ii spun ca va primi un rapuns luni, daca ea nu afla nimic pana luni la pranz, trage concluzia ca nu a primit jobul.

Focusare negativa. Este tendinat frecventa a celor deprimati de a-si canaliza atentia exclusiv pe detaliile negative si de a le diseca, trecand cu vederea aspectele pozitive ale situatiei. Exemplu: o femeie supraponderala se uita in oglinda si isi zice Sunt grasa, nu-i de mirare ca barbatii nu se uita la mine. Ea nu reuseste sa faca distinctia dintre realitate si gandirea negativa, care o impinge sa se vada ca o fiinta dezgustatoare. Realitatea este ca e supraponderala, insa are nenumarate alte trasaturi care pot atrage un barbat.

Victimizarea. Este tendinta de a presupune ca daca ceva nu merge bine, atunci e vina persoanei in cauza. Asta este pur si simplu o presupunere incorecta. Exemplu: un om ajunge la birou si isi salita colegii, insa seful nu ii raspunde – trage imediat concluzia ca acesta e suparat sau nemultumit de el. In realitate, seful poate e atat de ocupat ca nici nu a observat ca a sosit.

Tiparul lui ”trebuie/trebuia”. Auzim mereu de la parinti mai ales cuvintele astea. Marita-te, ca la varsta ta trebuia deja sa ai si copii. N-ar fi trebuit sa ma paraseasca, eram prea buna pentru el – sunt numai cateva exemple. Acest tip de afirmatii nu au ca efect decat intensificarea emotiilor negative; niciodata nu reduc stresul si nu schimba situatia.

Toate aceste tipare de gandire negativa au doua lucruri in comun:
* distorsioneaza perceptia asupra realitatii (ceea ce duce la pierderea perspectivei asupra vietii, la o imagine de sine extrem de pesimista si negativa);
* intensifica emotiile si durerea psihica a acestora.

Cum oprim gandirea negativa?
Primul pas spre vindecare este cunoasterea acestor tipare. Urmeaza apoi recunoasterea lor atunci cand le facem – si se intampla de multe ori sa gresim, de multe ori fara sa ne dam seama. Ultimul pas este oprirea acestor tipare inainte de a se manifesta.

Sursa: suntfericita.ro





Adauga un comentariu