Secretele istoriei

Cele mai ascunse taine ale Bisericii

Publicat: 25 iun. 2014
In timp ce unii preoti nu accepta „derogari” de la aceste interdictii, alte fete bisericesti au o pozitie mai flexibila si le adapteaza la vremurile actuale. Reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane au refuzat sa comenteze pe marginea acestor subiecte considerate tabu.
Cultul ortodox le permite doar barbatilor sa intre in Altar, dupa botez, in timp ce fetele sunt inchinate doar la icoane, lucru care se regaseste limpede in Canonul 44 de la Laodiceea. Aceasta randuiala aminteste de faptul ca femeia nu poate avea functii sacerdotale, in timp ce barbatii pot fi hirotonisiti. Exista insa doua exceptii: femeile pot patrunde in aceasta zona din biserica doar la sfintirea lacasului de cult, iar calugaritele – doar pentru a face curatenie si pentru a aprinde lumanari, si numai cu binecuvantarea staretei. Cu toate acestea, in altar exista o pictura in care apare si femeia, nu doar barbatul.
Traditia spune ca Fecioara Maria a fost dusa in altar, la varsta de trei ani, de arhiereul Zaharia care stia insa de pe atunci ca avea sa-l nasca pe Hristos. Pana in secolul al XII-lea, in cel mai pazit loc al lacaselor de cult nu puteau intra decat fetele bisericesti, pentru ca ulterior sa le poata fi permis acest lucru si mirenilor, dar numai cu binecuvantarea preotului.
Femeile nu pot intra in biserica daca sunt la menstruatie
Aceasta interdictie apare doar in Vechiul Testament, alaturi de motivatie: „femeia este murdara in perioada lunii cand sangereaza din organul nascator de prunci”. O alta teorie spune ca femeile nu trebuie sa intre nici in curtea bisericii, pana in ziua a opta a ciclului menstrual, intrucat si aceasta este sfintita de episcopul locului, insa majoritatea preotilor nu interzic asta.
Tot vechea scriptura spune ca, „in acea perioada” a lunii, femeile nu au voie nici sa se impartaseasca, nici sa ia anafura sau sa bea apa sfintita. 

Vezi si  BISERICA ORTODOXA ROMANA vrea sa INTERZICA nuntile sambata

In randul preotilor, parerile sunt insa impartite. „Nicaieri in Noul Testament nu se spune ca femeia este oprita de la a intra in biserica in perioada ciclului…”, spunea, in cadrul unui seminar, IPS NIFON al Targovistei, ierarh care s-a pronuntat ferm in favoarea primirii femeii la Liturghie.
Pe formuri, sunt dezbateri aprinse pe aceasta tema. „Nu este pacat sa intri in biserica in perioada aceea, pentru ca lumea a evoluat intre timp si acum sunt absorbante….adica nu cum era in urma cu 100 de ani, cand femeile, mai ales la tara nu purtau chiloti. Atunci, le era interzis pentru a nu lasa mizerie pe unde umbla….”, este de parere o tanara. Teoriile sunt duse la extrem. „Eu am auzit ca nu trebuie sa intram in biserica, pentru ca acolo exista un camp energetic puternic, creat de preot si de cei care se roaga acolo, iar in acea perioada, noi absorbim multa energie, care nu ne apartine. Din acelasi motiv trebuie sa purtam si baticul pe cap”, este ipoteza lansata de o alta femeie, pe un forum.
Ioana povesteste ca a trecut printr-o astfel de experienta, in timp ce vizita o manastire. „Cotrobaind dupa telefonul mobil, din poseta mi-a cazut un tampon. Am rosit imediat si imi venea sa intru in pamant de rusine, avand in vedere locul in care ma aflam. Dar, stupoare! Cand m-a vazut, maicuta a inteles imediat ce s-a intamplat si a inceput sa ma mustruluiasca zdravan pentru faptul ca in ziua respectiva intrasem in Biserica manastirii. Dar daca se intampla chiar in ziua nuntii?”, se intreaba femeia.
Blestemele preotesti, marele tabu al Bisericii
Printre oamenii credinciosi nu este spaima mai mare decat blestemul preotesc. E unul din marile tabuuri ale lumii crestine si fetelor bisericesti le este interzis sa recurga la aceasta arma. „Sa piara copiii lui si intr-un neam sa se stinga numele lui”, „Sa cada peste ei carbuni aprinsi; in foc arunca-i pe ei, in necazuri, pe care sa nu le poata rabda”, sunt doar doua exemple din psalmii de blestem cuprinsi in Vechiul Testament.
Anatema este considerata cea mai grea pedeapsa pe care o poate da biserica, scotand in afara ei adeptul care a pacatuit maxim. „Anatema se da contra celor ce dispretuiesc si ataca adevarurile dogmatice, morale si de cult (…). Anatema cuprinde blestem, afurisenie si predare a celui anatemisit pe mana satanei”, se explica pe pagina CrestinOrtodox.ro.

Vezi si Cum trebuie sa se imbrace femeile in biserica?

In Banat, cel mai celebru caz de preot blestemator este Doru Cristoi, care, conform deciziei Sinodului local intrunit zilele trecute, va fi trimis in judecata consistoriului eparhial. Pe numele lui, la Mitropolia Banatului au ajuns mai multe reclamatii provind practici „neortodoxe”, mai exact afurisirea unor oameni contracost.
Exclus din sanul Bisericii, in 2001 a trecut la greco-catolici. In 2003 slujea din nou, neoficial, la Timisoara, in diverse case puse la dispozitie de adepti. Potrivit celor care il frecventeaza, Cristoi accepta ca plata pentru serviciile sale nu numai bani, ci si produse.
„Am vazut lume care vine de 15 ani la el in semn de multumire pt tot ce a facut pt ei. Vin oameni cu probleme care isi gasesc alinare in el. Nu zice el personal sa ii dai bani sau chestii de acest gen; lumea da cat poate si cat are”, mai povesteste Anca. O timisoreanca spune ca blestemul preotului Cristoi i-a facut pana la urma dreptate. „Dupa moartea parintilor, ma certam cu fratele meu, pentru avere. El voia sa ia si casa, si pamantul. Dupa ce am apelat la acest preot, fratele meu s-a linistit brusc. Intr-un an de zile umbla din medic in medic, nu se simtea bine si nimeni nu ii gasea ce are”, relateaza femeia, potrivit evz.ro
Mihai C. a postat pe internet, in 2010, o marturie despre experienta lui cu preotul blestemator din Timisoara, Doru Cristoi.
„Inchipuiti-va o turma de vreo 30-40 de oameni care, dupa o scurta rugaciune in cadrul careia se citeau pomelnice, stau la rand in fata lui fiecare cu bani in mana (bani pe care ii pui pe masa din fata lui in momentul cand ajungi la el, masa din fata lui fiind plina cu bani pe care eu i-am estimat la 15-20 milioane lei vechi). Apoi, pe rand, fiecare vine la el si isi spune problema. Invariabil, toate problemele vin de la o vrajitorie pusa la cale de o persoana cunoscuta si invariabil „solutia” este citirea de acatiste si bineinteles reintoarcerea peste „n” saptamani sau zile la el (unde bineinteles platesti din nou) pentru a se vedea evolutia problemelor. Nu am putut sa nu remarc aura de guru a la Gregorian Bivolaru, in sensul ca roiau prin jurul preotului vreo 4-5 femei care ii faceau masaj la spate si la picioare. In plus, a mai inventat ceva: vindea poze cu el (undeva in jur de 5 -10 lei) si zicea ca oamenii sa le poarte intotdeauna cu ei pentru protectie impotriva blestemelor”.


loading...

Adauga un comentariu