Eveniment-Social

CFR comemoreaza un secol de la catastrofa feroviara de la Ciurea, printr-o expozitie fotografica de exceptie

Publicat: 13 ian. 2017
1
Cu prilejul comemorarii victimelor Accidentului feroviar din 31 decembrie 1916, CNCF – CFR SA, Sucursala Regionala de Cai Ferate Iasi si Centrul National de Calificare si Instruire Feroviara – CENAFER, prin Muzeul Cailor Ferate, organizeaza în zilele de 13 si 14 ianuarie 2015 în gara CIUREA, sala de asteptare, în data de 15 ianuarie 2017, la gara CF Iasi, Sala de protocol, expozitia fotografica intitulata: 31 decembrie 1916 /13 ianuarie 1917; Ciurea, o fila îndoliata în istoria Cailor Ferate Române. 
 
În noaptea de 31 decembrie 1916 / 13 ianuarie 2017, în plin razboi mondial, a avut loc în statia CIUREA cea mai mare catastofa de cale ferata din istoria tarii noastre. Trenul de etapa E1 compus din 26 vagoane, franat mixt, a pornit din statia Galati spre Iasi, încarcat pana la refuz cu calatori, dupa ce Bucurestiul a fost ocupat de trupele germane. În garnitura s-au aflat ostasi si ofiteri ai armatei române si sovietice, precum si numerosi civili care au pornit spre Iasi. Se pare ca în acest tren au fost circa 1000 de calatori. Trenul a fost remorcat, în capul trenului de locomotiva ORLEANS nr. 460 tip 1B1-n2, iar la roate de locomotiva nr. 602 BANCA, ambele fiind locomotive cu abur.
 
Trenul ajunge la statia varf de panta Barnova, unde sunt verificate atat franele automate, cat si franele de mana. Dupa pornirea din statia Barnova si coborarea pantei spre Iasi, mecanicul din prima locomotiva care conducea trenul a constatat ca nu mai poate controla viteza trenului, care a crescut cu mult peste viteza normala, iar la intrare în statia Ciurea trenul se angajeaza pe linia 1 ocupata cu un tren de marfa cu cisterne de pacura, iar o parte din tren deraiaza la primul macaz al statiei dintre liniile 1 si 2.
 
Unul dintre vagoanele din trenul de calatori loveste un vagon de pacura, care explodeaza si declanseaza un imens incendiu. Din garnitura trenului E1 raman pe linie numai doua vagoane, restul sunt cuprinse de foc si ard in intregime. Dupa unele informatii, in timpul acestei tragedii au decedat circa 970 de calatori.
 
Cauzele evenimentului nu au fost cercetate. Fiind timp de razboi, autoritatile militare au îngropat imediat resturile umane în 3 (trei) gropi comune de maxim 15/9 metri si foarte putini dintre decedati au putut fi identificati.
 
Nicaieri nu s-au gasit, din cercetarile ulterioare, acte de deces sau alte documente civile sau militare privind proportiile accidentului. Astazi, în statia CIUREA, în cimitirul de atunci, exista un singur monument, al locotenentului de artilerie CANTACUZINO, dovada a catastrofei produse. Ipotezele producerii aceste catastrofe sau eventual cauzele care au condus nu sunt cunoscute nici astazi.




Adauga un comentariu