National

COD ROSU saptamana viitoare in ROMANIA! Anunt oficial

Publicat: 03 sept. 2016
1

Guvernul ar putea aproba saptamana viitoare proiectul privind spargerea colosului responsabil cu infrastructura rutiera a Romaniei, ce gestioneaza anual un buget de peste 4 miliarde de lei. Doua ministere au emis insa observatii asupra salariilor din compania care va prelua noile proiecte de autostrazi, unde un director va putea castiga 27.000 lei net pe luna.

Proiectul pentru reorganizarea CNADNR ar putea intra saptamana viitoare pe ordinea de zi a sedintei Guvernului, a declarat pentru ECONOMICA.NET Marcel Bolos, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.

„Din cate stiu, saptamana viitoare va intra pe ordinea de zi a Guvernului”, a spus Marcel Bolos, referindu-se la proiectul pentru reorganizarea CNADNR, prin schimbarea denumirii in Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) si infiintarea Companiei Nationale pentru Investitii Rutiere (CNIR). Practic CNIR se va ocupa de constructia si reparararea drumurilor iar CNAIR doar de intretinerea retelei existente.

CNIR va prelua in maxim trei ani mari proiecte de care se ocupa acum CNADNR. Iata lista lor, asa cum apar in proiectul de act normativ:

    Modernizare Centura Sud Bucuresti;
    Realizare ring II Centura Sud Bucuresti;
    Realizare autostrada Sibiu – Pitesti;
    Realizarea autostrada Targu Mures – Targu Neamt – Iasi – Ungheni;
    Realizare drum expres Ploiesti – Buzau – Focsani – Bacau – Pascani.

Ministerul Transporturilor a publicat pe 31 august o „versiune imbunatatita” a proiectului de Ordonanta de Urgenta privind reorganizarea CNADNR si infiintarea CNIR, dupa ce au fost emise mai multe observatii pe marginea acestuia de catre Consiliul Concurentei, Ministerul Justitiei, Ministerul Muncii si Ministerul Finantelor.

Astfel, Consiliul Concurentei a avut observatii cu privire la lucrarile in regie proprie. Mai exact, a cerut o separatie clara in contabilitatea companiei a lucrarilor realizate in regie proprie fata de cele scoase la licitatie, a explicat Bolos. In noua forma a proiectului de act normativ, publicata pe site-ul MT, se mentioneaza ca „pentru executarea lucrarilor in regie proprie C.N.I.R va organiza evidenta contabila distincta potrivit prevederilor legale in vigoare”.

Ministerul Justitiei a cerut ca in cazul exproprierilor sa se precizeze ca expropriator este Ministerul Transporturilor prin CNIR. Astfel, in noua forma a proiectului se mentioneaza ca pentru toate lucrarile de constructie de drumuri de interes national, Ministerul Transporturilor poate face exproprieri pentru utilitate publica prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – S.A., Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. precum si Compania Nationala de Investitii Rutiere S.A.

De asemenea, de la Ministerul Muncii si de la cel Finantelor au fost emise observatii asupra nivelului salariilor din CNIR, considerat a fi prea mare.

Oficialul de la Transporturi a spus insa ca daca se vrea perfomanta, trebuie salarii pe masura. „Trebuie sa avem si curajul acesta de a plati munca complexa, daca vrem sa avem rezultate pe termen lung”, a mentionat Bolos.

Potrivit lui, raspunsul MT la observatiile privind regimul salarizarii din CNIR a fost sa stabileasca o limita minima si una maxima pentru salarii.

Salarii brute intre 2.128 lei si 36.000 lei

In noua forma a proiectului se mentioneaza ca „salariul minim brut pentru functiile de baza, din cadrul C.N.I.R. este de 1,6667 ori salariul de referinta si respectiv 1,0000 ori salariul de referinta pentru functiile suport” iar „salariul maxim brut pentru functiile de baza, din cadrul C.N.I.R. este de 16,3333 ori salariul de referinta si respectiv 13,0000 salariul de referinta pentru functiile suport”.

Salariul de referinta pentru anul 2016 este de 2.128 lei, astfel ca salariul minim brut la CNIR va fi de 2.128 de lei iar cel maxim de circa 36.000 de lei, exptand functiile din conducerea executiva.

In forma initiala a proiectului, aceste niveluri de salarizare erau trecute intr-un tabel, unde se mai mentiona ca pentru directorul general si directorul general adjunct salarizarea se va face conform contractului de mandat.

In ceea ce priveste criticile conform carora noua CNIR va fi o companie politizata, Bolos a mentionat ca prin proiectul de act normativ se incearca securizarea activitatii companiei si scoaterea acesteia de sub influenta politicului.

„Mecanismul de recrutare a personalului este reglementat la nivel de lege. Vrem ca in companie sa ajunga oameni de inalta calificare. Angajarile se vor face pe baza de concurs, iar comisia de recrutare va fi din afara companiei”, a explicat Bolos.

De asemenea, in forma inititiala a proiectului, Consiliul de Supraveghere al CNIR urma sa fie format din sapte membri:

    un membru reprezentant al mediului academic din domeniul constructiilor de cai ferate, drumuri si poduri;
    doi membri sunt reprezentanti ai Institutiilor Financiare Internationale;
    doi reprezentanti ai Comisiilor de Transporturi din Parlamentul Romaniei la propunerea presedintelui Senatului, respectiv la propunerea presedintelui Camerei Deputatilor;
    un reprezentant al Administratiei Prezidentiale;
    un reprezentant al Ministerului Transporturilor;

In forma actuala a proiectului, acest Consiliu este format din cinci membri:

    doi membri sunt reprezentanti ai mediului academic din domeniul constructiilor de cai ferate, drumuri si poduri;
    doi reprezentanti al Ministerului Transporturilor;
    un membru reprezentant al mediului bancar;

Statul poate vinde maxim 15% din CNIR

Totodata, exista modificari si in privinta modului de privatizare a CNIR. In noua forma a proiectului se mentioneaza ca CNIR poate fi privatizata in conditiile legii „prin diminuarea participatiei statului cu un procent de maxim 15% din valoarea actiunilor capitalului social intial”.

In forma initiala se mentiona ca „un procent de maxim 15% din valoarea actiunilor detinute de Statul Roman in capitalul social al C.N.I.R. poate fi tranzactionat la bursa sau poate fi vandut in mod direct catre Institutiile Financiare Internationale cu aprobarea Adunarii Generale a Actionarilor” si ca „C.N.I.R. se poate privatiza, in conditiile legii, statul avand optiunea de a pastra pachetul majoritar de actiuni sau actiunea nominativa de control. Aprobarea privatizarii se dispune prin act normativ.”

Marcel Bolos a subliniat ca proiectul privind reorganizarea CNADNR este necesar pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din Romania.

„Avizatorii si-au spus fiecare observatiile, pe care le-am luat in calcul in limita a cat a fost posibil. Decizia finala apartine Guvernului”, a conchis oficialul de la Transporturi.





Adauga un comentariu