Magazin

Colesterol LDL: 7 sfaturi pentru a scadea colesterolul rau

Publicat: 20 iun. 2018
1

Colesterolul este o molecula de grasime de care toate animalele (inclusiv oamenii) au nevoie. In functie de densitatea sa, impactul colesterolului asupra organismului poate fi pozitiv sau negativ. In articolul de azi iti explicam cum sa scazi nivelul colesterolului rau si sa-l maresti pe cel al colesterolului bun.

Vrei sa descoperi cateva sfaturi pentru scaderea colesterolului rau? Toate speciile de animale, inclusiv oamenii, au nevoie de aceasta molecula de grasime. Orice celula contine colesterol, care contribuie la formarea membranelor si a structurii celulare.

Colesterolul este important deoarece asigura omogenitate in interiorul si exteriorul unei celule. El este esential si pentru diviziunea celulara si reproducere.

Totodata, colesterolul sta la baza formarii hormonilor steroizi, care sunt produsi de glandele endocrine. Exemple de asemenea hormoni sunt cortizonul si hormonii sexuali precum testosteronul si estrogenul.

Asimilarea colesterolului in organism
In realitate, toate celulele organismului uman poseda mecanismul metabolic necesar pentru a produce colesterol. Insa organismul prefera sa-l obtina prin mijloace mai putin solicitante, precum dieta.

Cu toate acestea, corpul uman nu poate descompune colesterolul. De fapt, singurul mod de a elimina aceste molecule este prin intermediul ficatului, cu ajutorul bilei.

Acizi biliari dizolva grasimile obtinute din alimente, astfel incat organismul sa le absoarba in mod corect.

In anumite situatii, colesterolul poate provoca probleme de sanatate. Acest lucru se intampla, de obicei, atunci cand nivelul sau depaseste limitele normale.

Deoarece colesterolul este transportat de sange, orice exces va fi depozitat la nivelul peretilor arteriali. In timp, aceste vase se pot infunda partial sau chiar total. Astfel, daca una dintre arterele responsabile de transportarea sangelui catre inima se infunda, are loc un infarct, ceea ce poate duce la moarte.

In concluzie, colesterolul poate avea atat efecte negative, cat si pozitive asupra corpului uman.

Colesterol bun vs. colesterol rau
Asa cum am mentionat anterior, exista un singur tip de molecule de colesterol.

Colesterolul se gaseste doar in produse de origine animala. In aceasta categorie intra carnea de vitel, carnea de porc, pestele, carnea de miel si crustaceele. Fiecare tip de aliment ofera o cantitate diferita de colesterol.

Colesterolul este o grasime. Pentru a putea circula prin sange, grasimile se unesc cu proteine si lipide. Colesterolul, proteinele si trigliceridele se combina pentru a forma substante organice numite lipoproteine, ceea ce le permite sa fie transportate prin sange.

Lipoproteinele pot fi clasificate in functie de continutul lor de colesterol:

  • Lipoproteine de densitate foarte mica (VLDL), cu un continut mai mare de grasimi si trigliceride
  • Lipoproteine de densitate mica (LDL), adica bogate in grasimi care transporta trei sferturi din colesterolul din sange
  • Lipoproteine de densitate mare (HDL), adica bogate in proteine si colesterol

Colesterolul rau (LDL)
Particulele de colesterol rau (LDL) transporta cea mai mare cantitate de colesterol prin sange, de la ficat la tesuturile corpului. Daca nivelul colesterolului este excesiv, el este depozitat la nivelul arterelor si poate provoca probleme de sanatate. Acest factor a fost asociat cu un risc crescut de infarct. Asadar, lipoproteinele de densitate mica au fost denumite „colesterolul rau”.

Colesterolul bun (HDL)
Lipoproteinele de densitate mare (HDL) transporta colesterol catre ficat, astfel incat aceasta molecula sa poata fi eliminata din organism. Cu alte cuvinte, ele faciliteaza eliminarea colesterolului de pe peretii arteriali. Este benefic sa ai un nivel ridicat de lipoproteine de densitate mare, organismul tau fiind astfel protejat de boli. Din acest motiv, ele sunt considerate a fi „colesterol bun”.

Simptomele hipercolesterolemiei
Organismul uman produce diverse semnale de alarma pentru a ne avertiza ca exista o problema. Insa hipercolesterolemia (adica existenta unui nivel excesiv de colesterol LDL) nu produce simptome vizibile, actionand intr-un mod „tacut”. Poti avea un nivel foarte ridicat de colesterol LDL fara sa experimentezi vreun simptom.

Daca hipercolesterolemia avanseaza foarte mult, pot surveni simptome specifice bolilor arteriale, infarcturi, tromboze cerebrale, angina pectorala si dificultati de miscare sau chiar de vorbire.

Sfaturi pentru scaderea colesterolului rau si cresterea celui bun
Dupa cum poti vedea, corpul uman nu poate functiona corect fara colesterol. Dar un nivel crescut de molecule LDL poate deveni mortal odata cu trecerea anilor.

Pentru a-ti oferi o mana de ajutor, in cele ce urmeaza iti prezentam sapte sfaturi pentru scaderea colesterolului rau si cresterea celui bun.

1. Schimbarea stilului de viata
Poti evita riscurile asociate hipercolesterolemiei daca adopti un stil de viata sanatos. De pilda, urmeaza o dieta sanatoasa (saraca in grasimi saturate), fa suficienta miscare, mentine-ti o greutate corporala normala si nu fuma.

2. Adaugarea de grasimi nesaturate in dieta
Aceste grasimi sanatoase pot fi obtinute din alimente cum ar fi uleiul de masline, fructele cu coaja lignificata, uleiurile din seminte, pestele (oceanic, sardinele, somonul) si unele leguminoase.

3. Consumul de produse de origine vegetala
Alimentele de origine vegetale, precum fructele, legumele si leguminoasele, sunt sarace in grasimi sau contin grasimi nesaturate. Ele nu contin colesterol. In plus, legumele prezinta cantitati importante de steroli, care faciliteaza scaderea nivelului moleculelor de grasime din sange.

Cercetatorii au asociat dietele bogate in legume cu o sanatate generala optima.

4. Mentinerea unei greutati sanatoase
Este important sa-ti mentii o greutate corporala sanatoasa. Obezitatea este un factor care agraveaza impactul colesterolului asupra corpului. Daca te ingrasi, este foarte probabil ca nivelul colesterolului sa creasca.

5. Miscarea frecventa
Sedentarismul poate duce la cresterea nivelului de colesterol. Insa implicarea in activitati fizice in mod regulat este unul dintre cele mai eficiente sfaturi pentru scaderea colesterolului rau si cresterea celui bun.

6. Reducerea aportului de alcool
Cu totii stim ca un consum excesiv de alcool poate avea un impact negativ asupra inimii si ficatului. Cel de-al doilea organ, asa cum am mentionat la inceputul acestui articol, participa activ la eliminarea colesterolului. Asadar, evita alcoolismul si consuma asemenea bauturi cu moderatie.

7. Limitarea aportului de grasimi saturate
Alimente ca ouale, produsele lactate, untul, mezelurile sau carnea sunt necesare pentru a urma o dieta echilibrata. Dar trebuie sa ne monitorizam atent aportul si sa le evitam pe cele cu acizi grasi trans, care cresc nivelul moleculelor de grasime. In acest mod, vom evita consumul de produsele cu o valoare calorica marita, bogate in sare sau zahar.

Alimentele care ofera multe grasimi saturate, colesterol sau sare trebuie neaparat evitate. In aceasta categorie intra produsele de patiserie, prajelile, ciocolata si bauturile racoritoare.

Dupa cum poti vedea, colesterolul este un pilon de baza al dezvoltarii corpului uman si este esential sa-i mentinem nivelul echilibrat. Esti pregatit sa pui in aplicare cele 7 sfaturi pentru scaderea colesterolului rau prezentate in acest articol?





Adauga un comentariu