News Flash:

Importanta colectarii selective si importanta implicarii cetatenilor

10 Aprilie 2005
840 Vizualizari | 0 Comentarii
•In zona rurala, chiar оn zilele noastre actiunea de gestiune a deseurilor este lasata la libera initiativa privata, ceea ce nu este corect Оn domeniul deseurilor orasenesti, implicarea populatiei la succesul masurilor ce trebuie luate este hotaratoare. Un obiectiv important ar trebui sa fie o evacuare corespunzatoare a deseurilor pentru toti cetatenii arondati. Mai ales оn zona rurala, chiar оn zilele noastre actiunea de gestiune a deseurilor este lasata la libera initiativa privata, ceea ce nu este corect. De asemenea, foarte important este, desigur, sa avem de-a face cu o colectare selectiva a deseurilor din gospodarii, pentru ca deseurile valorificabile sa poata fi prelucrate separat si astfel cantitatile de deseuri care ajung la depozit sa fie minimizate la maximum. Este de vazut оn ce fel si mod se va introduce concret o asemenea colectare selectiva оn Romania. Un "model german" va fi, ca urmare a diferitelor premize care se оntalnesc aici, imposibil de transpus. Оn Romania finantarea gestiunii deseurilor ca urmare a situatiei economice generale reprezinta o tema importanta. Mai ales pentru capitalurile private refinantarea unei gestiuni moderne a deseurilor prin taxele de salubrizare reprezinta o mare greutate. Realizarea unei suportabilitati sociale adecvate este o provocare care trebuie asumata de catre stat. O importanta deosebita оn acest sens revine statului, mai ales printr-o mai buna gestionare a economiei, a cadrului general al acesteia, astfel оncat prin crearea de noi locuri de munca si a unor salarii mai consistente sa se poata finanta gestiunea deseurilor. Uniunea Europeana asteapta ca Romania sa mearga pe un drum adaptat la cerintele concrete realitatii din Romania, dar care sa tina seama si de implementarea Aquis-ului Comunitar оn domeniul gestiunii deseurilor. Fiecare stat are problemele sale specifice оn privinta gestiunii deseurilor si de aceea trebuie sa mearga pe drumul sau propriu. Se poate aduce experienta, cum au procedat statele care azi sunt membre, dar Romania trebuie sa-si creeze singura gestiunea deseurilor. Acest lucru nu se poate face prin copierea unui model din strainatate, ci prin resurse proprii si proiecte proprii si specifice tarii noastre. Uniunea Europeana a pus la dispozitie pentru tarile candidate un sistem de programe destinat procesului de aderare. Prin aceasta trebuie sa se creeze posibilitatea ca decizia politica a statelor din Europa Centrala si de Est de a adera la marea familie europeana sa se faca cat mai repede si cat mai lin. Acest program cuprinde instrumente de pre-aderare care anual ajung la aproape 3 miliarde Euro pana оn 2006, pentru toate tarile candidate. Reamintesc aici cele trei instrumente care sunt PHARE, ISPA si SAPARD: De asemenea, conform OUG nr. 78/2000, art. 49, lit. d, aprobata prin Legea nr. 426/2001 privind regimul deseurilor, "primarii si consiliile locale sunt obligate sa asigure curatenia localitatilor prin colectarea selectiva si transportul la timp al оntregii cantitati de deseuri produse pe teritoriul localitatii". Оn temeiul OUG 87/2001 privind serviciile publice de salubrizare a localitatilor art. 2 si art. 4 lit. a, este necesara dezvoltarea unui sistem de colectare selectiva a deseurilor refolosibile. Pentru punerea оn aplicare a actelor normative mai sus mentionate este necesar ca prestatorii serviciilor de salubritate autorizati sa оntocmeasca programe de masuri pentru colectarea selectiva a deseurilor refolosibile. Programele vor fi elaborate astfel оncat sa cuprinda datele de identificare оn teren (zonele de aplicare, artera, numar postal), tipul de imobile unde se va aplica acest program (case individuale, asociatii de locatari), metode de precolectare de la sursa, recipientii utilizati pentru precolectare (saci de plastic, containere, europubele), tipul deseurilor precolectate (metal, sticla, hartie etc.), modul de valorificare a deseurilor refolosibile colectate, numarul estimativ de cetateni la care se aplica programul, precum si responsabilii de оntocmirea, completarea si eventualele modificari ale programelor de masuri la nivelul prestatorilor. Prestatorii autorizati au posibilitatea sa decida (tinand cont de experienta acumulata оn prestarea serviciului de salubritate) cu privire la zona de pe raza sectorului unde se va desfasura activitatea de colectare selectiva a deseurilor, asupra tipului de deseuri refolosibile, asupra tipului de imobile, a metodelor de precolectare de la sursa, a recipientilor folositi pentru precolectare cat si a modului de valorificare a deseurilor precolectate. Dezvoltarea sistemului de colectare selectiva direct de la producator, pe raza municipiului are ca obiectiv оmbunatatirea calitatii mediului, оmbunatatirea sistemului de neutralizare/depozitare, cat si diminuarea cantitatilor de deseuri urbane care se depoziteaza la depozitele de deseuri, crescand оn acest sens durata de exploatare a acestor depozite. Recuperarea si reciclarea sunt doua actiuni ce pot contribui substantial la reducerea volumului de deseuri depozitate. Pentru atingerea acestui scop sunt doua posibilitati: • colectarea nediferentiata si sortarea pe componente оn statii de triere; • colectarea diferentiata la sursa si sortarea pe tipuri de materiale reciclabile оn statii de triere. Оn ambele cazuri, este necesar ca: • deseul ultim sa fie depozitat оn celule ecologice; • sa se determine circuitele comerciale pentru fractiunile reciclate, astfel оncat din analiza cost/beneficiu sa rezulte o valoare adaugata maxima. Reusita unui asemenea program necesita interventii structurale considerabile legate de realitatea operativa actuala, care pot conditiona оn mod semnificativ solutia aleasa. Planul metodologic trebuie sa cuprinda оn mod obligatoriu urmatoarele elemente: Proiecte: de reorganizare a serviciilor de colectarea a DSU. Aceasta presupune o proiectare sigura si punctuala a dinamicii si circuitelor; Instalatii: оnainte de activarea circuitelor de colectare este necesara identificarea sau realizarea instalatiilor de tratare si recuperare finala; Utilaje: оn vederea activarii colectarii este necesara achizitionarea mijloacelor tehnice si a utilajelor; Consens: trebuie operat cu consensul cetatenilor, prin intermediul campaniilor de informare transparenta. Tinand cont de compozitia deseului solid urban din Romania se propune colectarea diferentiata la sursa оn doua componente: Avantaje: • sistemul este simplu si mai usor acceptat de cetateni; • separarea componentelor din deseul uscat conduce la obtinerea unor subproduse cu valoare adaugata mare; • deseurile selectate, оn special hartia, cartoanele si plasticele, nu sunt contaminate cu deseuri umede si pot fi astfel valorificate cu usurinta; • procentul mare de fractiune umeda din compozitia deseului justifica colectarea diferentiata a acestuia оn vederea compostarii; • se poate obtine un compost de categoria A, admis a fi folosit оn agricultura; • frecventa de colectare pentru fractiunea uscata poate fi una/saptamana; • fractiunea uscata poate fi selectata manual/mecanic оn unitati de triere cu dotari mai putin costisitoare; • se optimizeaza transportul; • scade cantitatea depozitata; • se reduce numarul si capacitatea depozitelor; • se creeaza noi locuri de munca. Dezavantaje: • cresc costurile operationale cu colectarea; • se adauga costurile cu trierea; • este necesar ca publicul sa accepte sistemul. Aceasta schema nu este operationala оn conditiile оn care nu functioneaza sistemul de valorificare prin reciclare a deseurilor selectate. Ing. Ana-Maria Timofte Birou Managementul Mediului SC Salubris SA Iasi
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (0)

Introduceti comentariul dumneavoastra
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1358 (s) | 22 queries | Mysql time :0.033030 (s)