Actualitate

Lagarul din supermarket

Publicat: 13 mart. 2008
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Lagarul din supermarket
1

• Fara nici un fel de exceptie, fie ca este vorba despre Carrefour,
Kaufland, Billa, Selgros sau Metro, supermarketurile din oras au devenit
adevarate lagare de munca • In special casierele muncesc de multe ori
peste 8 ore pe zi, fara macar sa aiba vreo pauza sa mearga la toaleta •
Unele femei nu rezista nici macar o luna la casele de marcat, de aceea
apar aici foarte des figuri noi • „Din partea magazinului din Iasi au
ajuns unele reclamatii dupa deschiderea acestuia, reclamatii legate in
principal de dificultatile de adaptare la un mediu atat de stresant cum
este un magazin imediat dupa deschidere”, a declarat Pia Krauss,
purtatorul de cuvant al Selgros Cash&Carry • Mai multe casiere de la
supermarketurile din oras au sesizat Inspectoratul Teritorial de Munca,
unde au reclamat ca lucreaza peste 8 ore zilnic si ca nu mai rezista
din punct de vedere fizic si psihic la un program draconic de munca, la
neplata orelor suplimentare si neacordarea repausului de sambata si
duminica • Inspectorii au sanctionat in nenumarate randuri
supermarketurile pentru incalcarea legislatiei privind relatiile de
munca • „Am lucrat o perioada intr-un supermarket din Iasi, insa am
renuntat din cauza stresului acumulat. Pot sa spun ca odata cu mine au
plecat foarte multi colegi de-ai mei, extenuati de multiplele sarcini
zilnice”, a declarat M.R., 22 de ani, fost angajat Billa

Fara nici un fel de exceptie, fie ca este vorba despre Carrefour, Kaufland, Billa, Selgros sau Metro, supermarketurile din oras au devenit adevarate lagare de munca. In special casierele lucreaza peste 8 ore pe zi, fara macar sa aiba o pauza de
mers la toaleta. Unele fete cedeaza nervos, nu de putine ori acestea au
fost vazute plangand din cauza stresului. Sunt ca niste roboti care
lucreaza la o banda de productie in serie, fara oprire. In fiecare
secunda au in mana cate un produs pe care il trec prin fata aparatului
de citit codul de bare. Sunetul pe care il scoate aparatul in momentul
in care a citit codul de bare arata ca fetele si-au indeplinit inca o
data misiunea. Aud acest sunet de cateva mii de ori pe zi. Cosmarul
atinge punctul culminant in perioada Sarbatorilor, cand toata lumea isi
face aprovizionarea.

Ce fac autoritatile?

Mai multe casiere care lucreaza in supermarketurile din oras au facut reclamatie la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM), deoarece sunt exploatate la locul de munca si nu li se respecta drepturile salariale.
Cele mai multe sesizari au venit din partea casierelor de la
supermarketul Selgros, angajate care au reclamat ca lucreaza peste 8 ore
pe zi si nu rezista din punct de vedere fizic si psihic la acest
program draconic de munca, la neacordarea repausului de sambata si
duminica si neplata orelor suplimentare de lucru. De asemenea,
majoritatea angajatilor din supermarketuri au sesizat inspectorilor de
la Inspectoratul Teritorial de Munca si faptul ca nu se intocmesc la
timp documentele de munca, cum ar fi carnetul de munca.
Inspectorii de la ITM au sanctionat in nenumarate randuri supermarketul
Selgros pentru incalcarea prevederilor legale in vigoare privind
relatiile de munca si pentru ca nu s-au pus in aplicare masurile trasate
de inspectori in urma controalelor. Conducerea Selgros a primit o
sanctiune contraventionala in valoare de 12 mii lei. Pentru ca
inspectorii de la ITM au indraznit sa aplice sanctiuni si sa-i determine
sa intre in legalitate, conducerea Selgros a actionat in instanta
Inspectoratul de Munca. „Avem sesizari din partea casierelor de la
supermarketuri care au reclamat ca nu le sunt respectate drepturile
salariale si de munca. In urma controalelor efectuate de noi s-a
constatat ca nu se acorda repaus de sambata si duminica, depasirea
timpului de lucru, neplata orelor suplimentare. Cu supermarketul Selgros
suntem in proces. Am sanctionat de mai multe ori acest supermarket
pentru nerespectarea normelor legale privind relatiile de munca. Mai
mult, conducerea supermarketului a refuzat sa puna in aplicare masurile
trasate de noi in urma controlului. Ni s-a spus ca ei aplica legea din Germania,
ceea ce este o aberatie. Acesti reprezentanti ai supermarketurilor au
un comportament obraznic pentru ca sunt considerati un mare investitor
pe piata romaneasca, desi nu este chiar asa”, a declarat George Albulescu, inspector sef la ITM.
Daca inspectoratul iesean va castiga procesul cu supermarketul Selgros
si nici dupa decizia instantei acesta nu va respecta legea si nu va pune
in aplicare masurile trasate, se poate propune si inceperea urmaririi
penale. „La sfarsitul lunii avem un nou termen in procesul cu Selgros si
cred ca vom avea castig de cauza. Daca repeta incalcarile legii, pasul
urmator este de a propune inceperea urmaririi penale”, a spus George
Albulescu. Inspectorii ITM au aplicat sanctiuni similare si pentru
supermarketurile Metro, Carrefour si Billa.

Teroare

Pe
astfel de locuri de munca se inghesuie in special absolventii de studii
medii, tinerii absolventi care spera sa acumuleze ceva experienta
pentru a izbuti in plan profesional si femei care au o casa greu
de intretinut. Numai ca unii din sefii care lucreaza in aceste
supermarketuri nu tin cont de demnitatea subordonatilor, iar daca se mai
adauga si stresul creat de efortul non-stop, fetele clacheaza cu
siguranta. „Am lucrat o perioada intr-un supermarket din Iasi, insa am
renuntat din cauza stresului acumulat. Uneori sefii de raion pot fi
foarte neintelegatori, mai ales cand vine vorba ca un angajat sa
greseasca si singura cale de a explica acest lucru este prin tipete si
urlete. Pe langa frecusul pe care il implica sarcinile zilnice, o
atitudine necorespunzatoare din partea sefilor poate conduce la
deziluzie. Pe perioada in care am lucrat la ei am fost multumita de
plata si cam atat. In schimb, pot sa spun ca odata cu mine au plecat
foarte multi colegi de-ai mei, extenuati de multiplele sarcini zilnice”,
a declarat M.R., 22 de ani, fost angajat Billa. Stresul este
posibil in special si din cauza faptului ca in unele supermaketuri nu a
fost stabilit un regulament de ordine interioara pe care sa-l respecte
toti angajatii. De aceea sefii, fie ei si de raion, iau decizii
arbitrare. „Stresul nu intervine din partea firmei care te angajeaza, ci
din partea angajatilor supermarketului. Uneori, unii dintre acestia
sunt absurzi in aplicarea unor reguli inventate de ei, din punctul meu
de vedere. Daca sefii mei de firma imi permit sa plec cand imi termin
sarcinile mai devreme, sefii de raion imi impun sa stau la program 8
ore. Si lista poate continua! Am convenit cu sefii de firma sa pot sa
imi iau pauza de masa la orice ora din zi, insa cei de aici imi
calculeaza ora la care trebuie sa mananc dupa numarul de ore lucrate. Si
sa nu mai spun ca pe langa faptul ca trebuia sa lucrez pentru firma
mea, uneori eram fortat sa lucrez si pentru alte firme care trebuie
sa-si aranjeze marfa prin personalul propriu in raioane, asta din cauza
lipsei de personal”, a declarat G.P., 20 de ani, fost angajat Selgros.

Selgros si-a dat seama

Se pare ca singura
firma care si-a dat seama ca unele lucruri nu sunt in regula, ca
personalul este exploatat abuziv este societatea care administreaza
supermarketul Selgros Cash&Carry. Acestia au explicat ca au mai primit reclamatii de la angajati in ceea ce priveste mediul stresant
din cadrul magazinelor, mai ales in momentul in care s-a schimbat
conducerea. „Din partea magazinului din Iasi au ajuns unele reclamatii
dupa deschiderea acestuia, reclamatii legate in principal de
dificultatile de adaptare la un mediu atat de stresant cum este un
magazin imediat dupa deschidere. Reclamatiile au fost atent verificate
si au avut loc discutii cu conducerea de atunci a magazinului pentru
remedierea lor. Nu am mai primit alte sesizari din partea angajatilor
magazinului din Iasi. Vom demara o ancheta amanuntita in magazinul
Selgros Iasi pana la sfarsitul lunii martie, ancheta condusa de catre
persoane din departamentul de Resurse Umane din Administratia Centrala Brasov.
Punem la dispozitia tuturor angajatilor o adresa de e-mail la care
fiecare angajat poate trimite sesizari si propuneri spre rezolvare,
confidentialitatea e-mail-urilor fiind asigurata de conducerea
companiei”, a explicat Pia Krauss, purtatorul de cuvant al Selgros Cash&Carry.
In cazul celor de la Kaufland sau Billa, incercarile repetate ale
jurnalistilor de a obtine o declaratie oficiala au fost sortite
esecului.

Incep protestele

Reprezentantii
asociatiilor pentru protectia consumatorului sustin ca vor incepe o
adevarata campanie impotriva unor astfel de practici. „Cei de la
Kaufland ne considera o tara de handicapati. Urmare a unor astfel de
cazuri, ei doresc sa facem noi receptia produselor si sa ne plateasca cu
un leu daca gasim la raft un produs care sa aiba un pret mai mare la
casa. De ce nu ne dau un miliard? Pentru ca stiu ca gasim zeci de astfel
de produse. Ei sunt raspunzatori de preturi, este inadmisibil sa
accepte astfel de situatii. Ii vom monitoriza in continuare. Suntem cu
ochii pe ei si asteptam sa vedem cat timp vor mai insela consumatorii”, a
afirmat Vasile Cazan, presedintele Asociatiei pentru Apararea Drepturilor si Intereselor Consumatorilor.

Clientii sufera

Lipsa unui personal calificat
in incinta supermarketurilor este tot in dezavantajul consumatorilor,
care ajung sa nu mai inteleaga nimic din raportul pret afisat-pret real
si se trezesc ca trebuie sa plateasca sume mult mai mari decat cele de
pe eticheta produselor. Tot mai multi ieseni se plang ca apar diferente
foarte mari intre pretul afisat la raft si cel de la casa de marcat,
unde produsul este mult mai scump decat pe eticheta. La supermarketul
Kaufland, de exemplu, o ieseanca se plange ca, intr-o perioada de cel
putin sase lui a trecut prin mai multe situatii neplacute cand produsul
pe care l-a luat de la raft a devenit mai scump la casa de marcat. „Au
un anumit pret la raft. Tu, in calitate de cumparator, esti atras de
acel pret. Cand ajungi insa la casa ti se spune ca produsul de fapt este
mult mai scump. Am patit asta de nenumarate ori din decembrie pana acum
la Kaufland. Am luat o tigaie care la raft avea pretul de 20 lei, iar
la casa costa 30 lei. Si m-am uitat atent ca nu cumva sa fie un produs
mutat de un alt client, dar toate tigaile erau la fel, cu acelasi pret”,
a declarat Ionela Sarghie, o ieseanca ce a avut mai multe surprize
neplacute in supermarketuri. Desi diferenta de pret a fost acoperita de
angajatii supermarketului, femeia sustine ca nu este prima data cand
este pacalita de pretul de la raft. „Nu s-a intamplat o singura data. Am
cumparat un peste, pe care era aplicata o eticheta cu un anumit pret,
iar la casa pretul era cu 3 lei mai mult. Am cumparat si un suport de
perete, care la raft era 98 lei, iar cand am ajuns la casa costa 160
lei”, a afirmat Ionela Sarghie. In replica, reprezentantii
supermarketului au sustinut ca au fost doar niste incidente, reparate
prin despagubirea clientului pentru suma platita in plus. „Este posibil
sa se fi intamplat asa. Daca, dintr-o greseala, s-a ajuns la o astfel de
situatie din partea noastra, am retinut diferenta de pret in
responsabilitatea noastra. Toti cei care patesc asa vin la biroul de
informatii, unde este verificat produsul. Daca intr-adevar exista o
diferenta de pret intre cel afisat la raft si cel de la casa, clientul
va plati pretul de la raft, iar noi vom asigura diferenta”, a precizat Claudiu Maxim, directorul supermarketului Kaufland din Pacurari. Referitor la eventualele sanctiuni aplicate angajatilor
vinovati de neafisarea pretului corect la raft, reprezentantii
supermarketului au sustinut ca este o chestiune care tine de
regulamentul intern, care nu poate fi dat publicitatii. Consumatorii
sunt insa cei care pierd pentru ca cei mai multi nu descopera decat
atunci cand ajung acasa ca pretul de pe factura este mult mai mare decat
cel de pe rafturile magazinelor.

Tags:
Adauga un comentariu