News Flash:

Acesta era mega-planul lui Nicolae Ceausescu: 3.200 de kilometri de autostrada in Romania! Credeti ca ar fi reusit?

19 August 2018
10384 Vizualizari | 16 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6677 RON (+0.0014)
USD: 4.0341 RON (+0.0071)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti

Nicolae Ceausescu avea in plan construirea a 3.200 de kilometri de autostrada, iar principalele trasee alese de comunisti sunt de actualitate si in acest moment.

Cei 113 kilometri erau constituiti din 96 de kilometri pe ruta Bucuresti-Pitesti (A1), plus un capat de autostrada de 17 kilometri din autostrada spre mare (A2).

Planurile pentru restul sunt incluse in studiile IPTANA, compania de proiectari de drumuri a regimului comunist. Aceasta a fost infiintata in 1953 sub numele de Institutul de Proiectari Hidrotehnice si Drumuri (IPHD) si se afla in subordinea directa a Ministerului Transporturilor Navale si Aeriene. In 1966 aceasta s-a reorganizat si s-a redenumit Institutul de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene (IPTANA) si realiza toate proiectele si documentatiile tehnice necesare Ministerului Transporturilor.

Ei bine, in perioada 1968-1969, IPTANA a realizat o serie de studii care infatisau viitoarea retea de autostrazi a Romaniei.

La unele ne chinuim si acum

Acestea erau programate sa lege atat nordul de sudul Romaniei, cat si estul de vest. Apar autostrazi deja realizate, cum ar fi Bucuresti-Pitesti, Bucuresti-Constanta si Bucuresti-Ploiesti, dar si unele pe care statul se chinuie acum sa le realizeze, precum Autostrada Transilvania, Comarnic-Brasov, Sibiu-Pitesti si Arad-Sibiu.

Spre exemplu, autostrada Sibiu-Pitesti este ceruta de catre Dacia de ani buni, fiind necesara exportului mai rapid de autoturisme de la Mioveni. Inclusiv sindicatele au protestat pentru realizarea acestuia. Potrivit Ministerului Transporturilor, aceasta are o valoare de 1,67 de miliarde de euro fara TVA si ar trebui sa fie gata in 2020. Insa Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) spune ca va costa 3,3 miliarde de euro, adica dublu fata de cifrele din Master Planul de Transport.

Pe de o parte, unele erau diferite fata de actuala conformatie: autostrada spre Constanta era programata sa traverseze Dunarea pe la Harsova, de exemplu, in vreme ce autostrada care sa lege Transilvania de Moldova pleca din Suceava si trebuia sa ajunga in Vatra Dornei si apoi la Bistrita.

Legarea Moldovei de Transilvania

Actualul proiect leaga Iasiul de Targu Mures. Numit A8, acest proiect de autostrada ar costa 2,94 miliarde de euro fara TVA si ar trebui sa fie realizat in perioada 2021-2026, potrivit site-ului Ministerului Transporturilor. Un alt proiect urmeaza traseul Brasov-Bacau, care ar costa 1,84 miliarde de euro fara TVA si ar trebui sa fie gata in aceeasi perioada.

Harta lui Ceausescu mai prevedea o autostrada care sa lege Constanta de statiuni si mai departe spre granita cu Bulgaria. Tot cu Bulgaria, Ceausescu avea ca proiect o autostrada Bucuresti-Giurgiu.

Autostrazile de hartie, transformate in drum expres

Concomitent, un alt proiect prevedea o autostrada care sa lege Bucurestiul de Craiova si sa se continue mai departe, peste munti, spre Timisoara. Mai departe, traseul urma sa treaca prin Arad, pana la Oradea.

Autostrada Bucuresti-Craiova a fost transformata in proiectul unui drum-expres, acesta urmand sa se continue spre Drobeta-Turnu Severin si mai departe pana la Lugoj, unde trebuie sa faca jonctiunea cu actuala autostrada Nadlac-Sibiu. Tot la categoria ”autostrazi de hartie” transformate in drumuri-expres care nu exista avem proiectul comunist ce lega Clujul cu Satu Mare si ajungea la frontiera cu URSS. Pe site-ul Ministerului Transporturilor acesta are acum denumirea de Somes Express, un drum expres de 1,7 miliarde de euro fara TVA, care trebuie terminat tocmai haat in perioada 2028-2032.

Conexiune intre Muntenia si Moldova

In fine, un alt proiect ceausist prevedea legarea Munteniei de Moldova printr-o autostrada pe traseul Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Suceava si mai departe spre granita cu Uniunea Sovietica, acum Ucraina.

Ministerul Transporturilor vrea sa realizeze pe acelasi traseu un drum expres numit Siret Expres, alcatuit din mai multe tronsoane. In total, acestea ar costa circa 1,9 miliarde de euro, fara TVA.

Cum arata acum situatia

Daca in 1989 aveam 113 kilometri de autostrada, Romania a reusit ca dupa 27 de ani sa aiba 747 de kilometri de autostrada la finele anului trecut, conform datelor Institutului National de Statistica (INS). Tara noastra a reusit contraperformanta de a demola un tronson de autostrada in 2015, odata cu problemele de pe lotul 3 al autostrazii Sibiu-Orastie.

Anul trecut Romania nu a inaugurat niciun kilometru de autostrada, si nici pentru acest an situatia nu arata prea bine. In acest an ar trebui inaugurate cinci sectiuni, dar situatia din teren nu arata prea bine. Unul dintre acestea este intrarea in Bucuresti a autostrazii Bucuresti-Ploiesti, la care se adauga doua loturi pe traseul Lugoj-Deva si Sebes-Turda. Potrivit Capital, lucrarile au avansat cu 1% sau 2%, iar pe o alta sectiune au scazut cu 5%, dupa revizuirea metodologiei, ca urmare a necesitatii unor lucrari suplimentare.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

nicolae ceausescu autostrada studiile iptana drumuri
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (16)

BEBE  | #666230
DA, ar fi reusit, pentru ca a reusit si lucruri mai mari. Ar fi reusit si pentru ca pe vremea aceea pretul lucrarilor nu putea fi decat cel real. Nu exista nici spaga, nici comision, nici profit (dividende), nici conturi off-shore, nici firme-paravan cu sediul in Cipru.
gytu  | #666231
Nu prea erau masini asa ca ... ar fi fost degeaba
iesean  | #666237
Senzational ,,,incendiar ,,, nemaipomenit ,,,miraculos ,,, fantastic ,,,incredibil ,fabulos,,,extraordinar,,, , ireal ,,,cine ar fi crezut ,,,, Ce ati tras pe nas sau pe gat ,,,,,,,povesti de adormit nostalgicii care mai viseaza si voteaza ciuma rosie
@JOREA zis Iesean  |  #666266
Cred că tu ești matol mă. Cu siguranță ar fi reușit și mai făcea și alte conexiuni. Dacă Ceașcă spunea că în 3 luni vrea la București o copie perfectă a Palatului Culturii, în 3 luni era dat la cheie. Dar tu săracul de tine... cred că și pe timpul lui Ceașcă (dacă l-ai apucat) erai matol non-stop. Mai încape în ficatul ăla al tău atâta alcool, mă ?
Paraul Sambata  | #666272
Aici curg autoztrazile pe care le-ar fi putut construi regimul lui Ceasca , Libia , [169 MIL $ ,] Sudan , Congo , Nigeria , Somalia , Tanzania, Irak [ 878 mil $, ], Cuba[ 1,2 mld $] , Sri Lanka ,China , Republica Centrafricana, North Korea ,URSS- Ukraina [ Krivoi Rog ] , ,,, Si multe alte tari unde ceasca ar fi exportat socialismul , rupand de la gura poporului
Introduceti comentariul dumneavoastra
BEBE  |  #666286
Esti departe de adevar.
Libia? Datoria fata de Ro exista, dar dupa operatiunea vestului impotriva lui Ghadaffi nu mai are cine s-o plateasca. Acum Libia are doua guverne. Cu cine vorbesti?
Iraq? Ro a renuntat 'benevol" la datoria Iraqului din "respect" fata de partenerul strategic.
Krivoi Rog? Investitia a fost sistata in 98 de catre Ukraina.
De de evaziunea capitalului strain nu zici nimic? 76 mld lei in 2016. Sau acest furt este justificat pentru tefelisti.
Paraul Sambata  |  #666407
Pentru faptul , ca aceste autostrazi nu au fost construite pe timpul lui ceasca , inseamna ca altele erau prioritatile , Exportul de socialism in tarile lumii a treia , costau Romania si poporul de multe privatiuni ,lipsuri , Inacceptabile pentru zilele noastre
si uitate azi
BEBE  |  #666417
Daca vrei sa fii credibil, vino cu date concrete. De exemplu, de ce nu recuperam datoria pe care o are Cuba?
In primul rand pentru ca nu se implica nimeni. Slovacia si-a recuperat-o pentru ca s-a implicat prim minstrul lor. In al doilea rand pentru ca datoria era in ruble transferabile (o moneda care nu mai exista). Sii nimeni nu are curajul sa-si asume un curs de schimb in valuta de astazi. DNA-ul vegheaza.

Daca vrei sa fii credibil,nu minti prin omisiune. Nu uita de afacerea BECHTELL, de afacerea EADS si de afacerea MICROSOFT.
Paraul Sambata  | #666306
DE ce crezi tu ca tefelistii inventati de cristoiu au o vina in evaziunea capitalului strain , ,, Strainii nu au venit pe un teren sterp , noi i-am invitat , uiti de managementul asigurat , directionat de PARTID , DE PUTEREA , LA TIMPUL RESPECTIV , , conform lozincii,, Noi nu ne vindem, tara , o furam buc ata cu bucata '', PS uiti cine a condus Romania in ultimi 28 de ani ,,,,,,,
BEBE  |  #666383
Tefelistii exista ca subspecie umana, nu i-a inventat nimeni. Sunt un amestec de narcisism cu egoism si gandire fragmentara, totul grefat pe un fond nivelator de "mi-se-cuvenism".
Tefelistul nu are o problema morala cand vine vorba de evaziunea capitalului strain. Nu are pentru ca are suflet de sluga, deci si standarde duble. Capitalul strain este stapanul, deci ii este permis orice. Ba mai mult, confectioneaza justificari abracadabrante pentru jaful practicat de capitalul strain.
roman  |  #666395
,,Pentru jaful practicat de capitalul strain, '' ,Si cum a ajuns capitalul strain in Romania , Cine a condus , guvernat tara , ca nu prea se gasesc vinovatii si nu raspunde nimeni pentru asta
ING  | #666327
Atunci era un plan de tara,erau muncitorii in tara.Acum multi muncitori sunt in afara iar in interior a aparut o categorie minora e drept -moenghebistii- , care strica tot ce se mai face acum .Atunci se platea si se faceau autostrazi ,acum se platesc banii fara a ramane si lucrarea.
Cipy  | #666333
Ceausescu ar fi reusit orice si- ar fi dorit. Avea ambitie, avea orgoliu, nu era un om santajabil in fata papusarilor mondiali (fapt pentru care a platit cu viata) , isi iubea tara si poporul. In comunism, Romania era in mod real in curs de dezvoltare. Ne- am fost platit integral datoria externe si ar fi urmat o perioada de dezvoltare economica de invidiat chiar si pentru nemti. Ce vedem in "Democratia" de dupa'89?"Intelectualizati" cu diplome de bac si lucrari de licenta cumparate, cu "studii" la ID, plagiaturi... Cum sa faca astia autostrazi cand ei nu stiu cum sa fure cat de mult? Pai de asta s- au luptat ei sa ajunga in functii de conducere? Sa faca ceva bun pentru tara? Nu, nene... Ii doare la cot... Sa- si ingroase averile si sa- si mareasca sfera de influenta. Acesta e scopul cu care vin si mint electoratul zombificat. De aceea zic... Doar o noua forma de guvernamant, MERITOCRATIA, poate salva ce- a mai ramas si resuscita Romania.
mache  | #666338
A fost un adevârat președinte de țarâ dar a fost râpus de securitate , iar noi ca proști neam omorit intre noi crezind câ e revoluție adevâratâ ca sâ le fie in continuare jigodiilor de securiști .
daca  | #666385
Daca Ceausescu ar trai si ar si candida, ar iesi presedinte din primul tur, cu peste 70%. Lumea s-a saturat de oameni politici. Avem nevoie de oameni de stat, care sa puna pe primul loc interesele tarii si sa lupte pentru ele.
probabil  | #666404
dar daca nu le-a facut, mai bine intrebati-va , de ce nu au fost construite , nu puneti contextul , situatia , timpul de azi , cu ce era atunci , nu se potrivesc
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2018 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1869 (s) | 21 queries | Mysql time :0.028354 (s)