Actualitate

EXCLUSIV! Victime sigure la testul pentru obtinerea permisului de conducere. Industria scolilor de soferi a ajuns la 5 milioane de euro in Iasi

Publicat: 11 mart. 2019
_____ Vizualizări 0 Comentarii
EXCLUSIV Victime sigure la testul pentru obtinerea permisului de conducere. Industria scolilor de soferi a ajuns la 5 milioane de euro in Iasi
1

@ Scolile de soferi din Iasi incaseaza 5 milioane de euro intr-un an @ Anul trecut, procentul de promovabilitate a fost de 32,02 la suta, in crestere fata de anul precedent @ Seful de la Permise da vina pe incompetenta instructorilor @ "Insa, procentul de promovabilitate nu depinde numai de examinator, depinde si de instructor. Degeaba avem aceste rezultate, daca instructorii nu fac nimic. Ar fi si un interes financiar din partea acestora. Candidatii sunt slab pregatiti si se intorc la scoala unde achita alte sume. Noi suntem interesati de ridicarea nivelului", a precizat Vasile Zacornea, comisar-sef @ Testul este prea dur pentru incepatori, spun patronii scolilor de soferi @ "Pentru un incepator este foarte greu ce se intampla. Dupa ce termina scoala si trece de proba teoretica, asteapta si mai bine de trei luni sa dea proba practica. Chiar daca isi mai ia ore suplimentare, este victima sigura (…)", spune patronul Viovas

Iesenii care vor sa obtina un permis de conducere categoria B trec printr-un adevarat calvar. In principal, problema cea mai mare consta in reprogramarile care se fac si dupa trei luni de la picarea probei traseu. In conditiile in care scoala de soferi are o valabilitate de un an, candidatii pot incerca de maximum trei ori sa treaca de proba practica. Intre timp, trebuie sa completeze dosarul cu acte care expira periodic, cum ar fi cazierul judiciar.

Reporterii BZI au stat de vorba cu toti actorii implicati in acest proces, pentru a afla ce factori influenteaza procentul de promovabilitate. Conform ultimelor date oferite de catre Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV), in 2018, dintr-un numar total de 25.036 de candidati, au obtinut permisul de conducere 8.018 persoane, adica un procent de promovabilitate de 32,02 la suta. Cifrele ar fi mai mari decat anul precedent, cand rezultatele au fost de 27,39 la suta, iar in 2016 de 31,47 la suta. In aceasta statistica intra si candidatii care au fost nevoiti sa repete scoala, dupa ce dosarele au expirat. Concluzia este sumbra. Specialistii spun ca posesorii de permis de conducere care ar accepta sa fie examinati de politisti, ar pica intr-un procent destul de ridicat.

Citeste si: Tranzactie imobiliara record in mijlocul Iasului: se vinde un teren in valoare de peste 4 milioane euro

Cine castiga de aici?

Daca ne luam dupa ultimele cifre, scolile de soferi par cele mai castigate, daca elevii pica macar o data traseul. Asta, pentru ca sunt obligati sa achite suplimentar inca trei sedinte, fata de cele 15 prevazute in timpul scolarizarii. Totusi, trebuie spus faptul ca acest principiu se aplica mai degraba instructorilor independenti, pentru ca scolile serioase sunt motivate sa aiba un grad de promovabilitate foarte mare, pentru ca asa creste foarte usor si numarul de clienti.

 La o medie de 1.000 lei scolarizarea pentru candidati (legislatie + ore de condus), scolile de soferi din Iasi au incasat anul trecut 25.036.000 lei, aproximativ 5 milioane de euro. Insa, acesti bani ajung la cateva firme mari, care au mai multe masini si personal autorizat, care sa preia cat mai multi cursanti. Dintr-un total de 60 de scoli, doar cinci reusesc sa puna la dispozitie servicii de calitate. In aceasta lista sunt incluse si persoane fizice autorizate.

Contactat telefonic, seful SPCRPCIV a precizat ca exista un interes din partea scolilor de a incasa mai multi bani de la cursanti, principalii autori fiind instructorii.

"Putem vorbi de o mica crestere. Insa, procentul de promovabilitate nu depinde numai de examinator, depinde si de instructor. Degeaba avem aceste rezultate, daca instructorii nu fac nimic. Ar fi si un interes financiar din partea acestora. Candidatii sunt slab pregatiti si se intorc la scoala unde achita alte sume. Noi suntem interesati de ridicarea nivelului. Din primavara anului 2018 au fost introduse camerele video in timpul testarii, cred ca a contat si asta", a declarat Vasile Zacornea, comisar-sef.

Citeste si: Exclusiv! Tupeu de borfas! Motelul Bucium functioneaza fara autorizatie de patru ani. Vasile Puscasu: "Ma luati la intrebari pe mine?" – FOTO, VIDEO

Pe de alta parte, candidatii explica si relatia cu instructorii. "Am primit un instructor la scoala care s-a comportat bine. A explicat, m-a dus pe mai multe trasee. Totul a fost bine pana spre finalul scolii. Cu cateva zile inainte de strada, am facut cateva ore. Omul devenea din ce in ce mai agitat. Nu-i convenea cum conduc, nu-i placea nimic. Pana la urma, toti instructorii sunt la fel. Parca voiau sa te convinga de ce urmeaza sa pici la traseu, in loc sa te invete", a spus un candidat, sub protectia anonimatului.

Alt candidat a povestit cum poti lua examenul, daca ai pile. "Acum doi ani, am fost martor la traseu, asteptam sa dau si eu. Fara sa vreau, aflu ca domnisoara testata era fiica unui instructor. Intra politistul in masina, am plecat din cartierul Dacia. A bagat-o intr-o parcare, a facut cateva manevre, a iesit in intersectia din Alexandru si gata. Cu tot cu pauze, cat am stat in parcare, s-au facut 25 de minute, timpul cat trebuie examinat un viitor sofer", a spus alta speranta a soferiei.

Citeste si: Scandal urias la Primaria Iasi. Zeci de persoane au fost de fata. Primarul a ramas inmarmurit

Patron scoala de soferi: "Daca examinatorul vrea sa pice, pica pe toata lumea"

Pe de alta parte, patronii scolilor de soferi considera ca adevarul este undeva la mijloc. Viorel Stoleriu, asociat la scoala Viovas, una dintre cele mai importante scoli de soferi din Iasi, scoate in evidenta alte aspecte. "Pentru un incepator este foarte greu ce se intampla. Dupa ce termina scoala si trece de proba teoretica, asteapta si mai bine de trei luni sa dea proba practica. Chiar daca isi mai ia ore suplimentare, este victima sigura. Pe langa faptul ca insfrastructura este la pamant, au crescut foarte mult cerintele. Se circula greu, traficul este extrem de aglomerat, oamenii sunt grabiti, stresati si nu mai au ei grija masinilor de scoala in trafic. Examenul dureaza minimum 25 de minute. Inainte dura cinci minute, cat sa faci un traseu Sala Polivalenta – Palatul Culturii, de exemplu. Te vedea cum te descurci in intersectie, daca dai prioritate, vedea daca te descurci. Acum, cu camere de luat vederi, grila este atat de stricta, incat oricand poti pica elevul! Cand vine vorba de instructori, chiar daca se supara cineva pe mine, sunt persoane care vor doar un loc de munca. Sunt soferi care se cred instructori dupa un curs de doar o luna. Cred ca ar trebui ca orice instructor sa aiba minim 5 ani de experienta, pentru a putea pune in aplicare tot ce stie. Am avut un angajat pe care l-am intrebat ce-i spune cursantului despre ambreiaj. Mi-a spus ca ii transmite sa-i dea drumul usor. Am scapat de el. Cat despre procente de promovabilitate, trebuie sa luam in calcul ca nu toti cei care au picat examenul au facut-o la strada, sunt destui care au picat la sala si sunt prinsi in acest procent", precizeaza Viorel Stoleriu, unul dintre patronii scolii de soferi Viovas.

Adauga un comentariu