News Flash:

Comunicat UMF

28 Septembrie 2005
1503 Vizualizari | 0 Comentarii
•In atentia intregii comunitati academice din UMF "Gr. T. Popa" Stimati colegi, dragi studenti Universitatea de Medicina si Farmacie "Gr. T. Popa" este angajata intr-un proces de reforma, ceea ce inseamna alinierea obligatorie la cerintele Uniunii Europene, atat in zona administrativa si academica, cat si in modalitatea de abordare a studentilor. In acest sens, in perioada care a trecut din acest mandat au fost puse in practica o serie de masuri impuse de procesul Bolognia. Acestea constau in: •conversia colegiilor in studii de licenta, in cadrul Facultatii de Moase si Asistenta Medicala; •modificarea studiilor in cadrul Facultatii de Bioinginerie Medicala de la sase la patru ani, studii de licenta urmate de posibilitatea de masterat de doi ani si doctorat de trei ani; •introducerea masteratelor, ca forma de pregatire uzuala; •cresterea numarului de masteranzi de la 30, cati erau in 2004 - in momentul preluarii mandatului de Rector -, la 433 in prezent; •reglementarea cursurilor postuniversitare; •reglementarea activitatii de rezidentiat; •alinierea planului de invatamant la cerintele Uniunii Europene; •implementarea legislatiei privind calitatea in cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie "Gr. T. Popa"; •introducerea statutului de preparator onorific pentru studentii merituosi; •instituirea de examene jurizate de cate trei cadre didactice, pentru o evaluare cat mai obiectiva a cunostintelor studentilor; •administrarea caminelor a fost incredintata studentilor, apreciindu-se ca acestia cunosc cel mai bine problemele cu care se confrunta colegii lor; •introducerea baremelor de practica obligatorii si a caietelor de urmarire a practicii; •reglementarea creditelor la toate facultatile; •cresterea numarului de granturi de cercetare; •cresterea numarului de publicatii de specialitate etc. Din punct de vedere administrativ, conducerea universitatii si-a indreptat atentia asupra eficientizarii economice a zonei academice in care ne desfasuram cu totii activitatea. Fiind o universitate saraca a trebuit sa fie stimulata cresterea veniturilor si sa fie diminuate drastic cheltuielile. Anul trecut, deficitul bugetar a fost de 70 de miliarde de lei, anul acesta ridicandu-se la 80 de miliarde de lei. Conducerea universitatii a avertizat in legatura cu acest aspect Consiliul de Administratie, Biroul Senat si Senatul universitatii in sedinte ale organismelor de conducere, dar si in adunari generale cu cadrele didactice. Mai mult decat atat, pentru ca aceasta problema sa fie cunoscuta de intreaga comunitate academica, bugetul Universitatii de Medicina a fost publicat si in Suplimentul Informativ, publicatie lunara al carei scop este tocmai acela de a asigura o transparenta totala intre conducerea UMF si angajati, cadre didactice sau personal administrativ. In ciuda acestor eforturi, se poate spune ca, in continuare, capacitatea de absorbtie a masurilor impuse de reforma la nivel institutional nu este multumitoare, deoarece aplicarea este lenta si uneori chiar inexistenta (vezi verificarea colegiala a calitatii activitatii didactice, inscrierea in programele europene etc.). In urma unor analize profunde efectuate la nivel de Birou Senat si Consiliu de Administratie s-a ajuns la concluzia necesitatii unor masuri capabile sa asigure redresarea financiara a universitatii noastre, intre care amintim: •organizarea de centre de profit la nivel de disciplina, laborator, serviciu administrativ; •optimizarea schemei de incadrare prin desfiintarea a 80 de posturi vacante (pentru a nu suporta plata cu ora) si 20 de posturi in administratie; •cresterea numarului de studenti in serie la minimum 100, micsorand astfel numarul de serii si, de asemenea, cresterea numarului de studenti intr-o grupa de 8-9 in clinic si la 14-15 in preclinic. •ajustarea planului de invatamant la minimum de ore necesar atingerii competentelor pentru obtinerea diplomei de licenta; •pensionarea la varsta legala de pensie; •stimularea cresterii numarului de studenti romani si straini cu taxa; •cresterea numarului de masterate si de masteranzi; •cresterea numarului de doctorate cu plata; •cresterea numarului de cursuri postuniversitare cu plata; •oferta de servicii catre terti, inclusiv servicii medicale etc. Uzand de prerogativele legale, in urma acestei constatari, Biroul Senat din data de 12 iulie a hotarat ca pentru anul 2005 toate cadrele didactice care au implinit varsta de 65 de ani sa fie pensionate. Articolul 129, paragraful 1 din Legea 128 prevede clar aceasta masura, fara a necesita consultarea Senatului. Masura este nu numai perfect legala, ci si in concordanta cu situatia financiara a universitatii. Cele 53 de posturi propuse spre pensionare consumau circa 43 de miliarde de lei, anual. Pensionarea este cu atat mai mult justificata cu cat numarul profesorilor care activeaza in Universitatea de Medicina din Iasi (185 de profesori) este de trei ori mai mare decat la Universitatea de Medicina din Craiova (66 profesori) si de doua ori mai mult decat la Universitatea de Medicina din Bucuresti (100 de profesori). Fenomenul, care in toate universitatile din Romania si din Europa reprezinta o etapa fireasca, este privit in Universitatea de Medicina din Iasi drept o exceptie, poate si pentru faptul ca timp de 12 ani universitatea nu a mai pensionat la varsta de 65 de ani. Sa nu uitam, insa, ca in 1993 vechea conducere a pensionat 40 de cadre didactice dintr-un total de 61. Nu stim care au fost ratiunile si daca s-a urmarit pur si simplu aplicarea legii sau alte interese. Cert este ca cei care erau atunci in conducere, consilii, Senat, au stopat apoi pensionarile, exceptia prelungirilor devenind regula, ceea ce a contribuit substantial la cresterea numarului de profesori si la incetatenirea ideii ca toti trebuie sa fim prelungiti. Diminuarea veniturilor proprii ale universitatii si dificultatea administrarii, intre care amintim investitii in curs care nu mai pot fi finalizate, dar se cer cel putin conservate, ne aflam in situatia de a apela la toate masurile legale pentru a asigura un echilibru economic. In urma hotararilor Biroului Senat privind pensionarea, Rectorul a adresat celor in cauza o scrisoare (vezi anexa) prin care acestia erau invitati la o discutie legata de posibilitatea trecerii in randul profesorilor consultanti, precum si motivarea acestor intentii. Scrisoarea a fost urmata de notificari si decizii contestate vehement de o parte dintre cei in cauza. In timp ce unii colegi au inteles si au apreciat evenimentul in parametrii lui corecti, altii au declansat o adevarata cruciada impotriva universitatii si conducerii acesteia. Au avut loc si se desfasoara inca intruniri mai mult sau mai putin secrete, sunt folosite telefoane, faxuri, Internetul, se scriu scrisori anonime intr-o incercare disperata, urmarind mai multe scopuri: •pastrarea pozitiei iremediabil pierdute; •denigrarea conducerii universitatii; •destabilizarea activitatii universitatii. In ideea unei transparente totale, conducerea universitatii a organizat o succesiune de intruniri ale Consiliului de Administratie impreuna cu membrii Biroului Senat si ai consiliilor profesorale de la facultatile de Bioinginerie Medicala, Farmacie, Medicina Dentara, Moase si Asistenta Medicala si Medicina Generala. La intruniri au fost invitati si studenti, preparatori, asistenti, sefi de lucrari, conferentiari, profesori explicadu-li-se situatia financiara a universitatii si masurile ce se cer luate. Acestia au primit informatii privind defalcarea bugetului pe facultati si chiar pe catedre, discipline si persoane. La unele dintre aceste intalniri, participarea unor persoane aflate pe lista de pensionare a adus un val de invective care au creat o stare de tensiune si disconfort celor prezenti. Reprosurile la adresa conducerii universitatii, formulate pe un ton si de o maniera total neacademica au starnit revolta participantilor la aceste intalniri, care au solicitat vorbitorilor sa pastreze o atitudine civilizata, pe masura pretentiilor impuse de statutul universitar. La toate aceste invective, conducerea universitatii a raspuns argumentat, cu calm si decenta academica, privind necesitatea masurilor instituite. Ca atare, raspunsurile primite au reusit sa convinga pe o buna parte dintre cei in cauza asupra bunei intentii a conducerii universitatii si asupra situatiei financiare a universitatii. Cu o inversunare demna de o cauza mai buna, o parte dintre colegii aflati in situatia de pensionare continua activitatea de denigrare, invitand totodata cadrele didactice la revolta si nesupunere. Avand in vedere cele de mai sus, conducerea universitatii invita toti componentii comunitatii academice la calm si echilibru, la discernamant si buna intelegere in vederea asigurarii continuitatii activitatii didactice si la calmarea situatiei. Ii asiguram pe toti profesorii nostri, aflati in activitate, in calitate de profesori consultanti sau pensionari, de tot respectul, stima si consideratia generatiilor care le urmeaza, fie ca este vorba de generatiile de studenti sau de conducerea universitatii. De asemenea, ni se pare necesar sa asiguram generatia tanara de sprijinul necesar constructiei unor cariere universitare cel putin la fel de valoroase ca si ale dascalilor lor. De aceea, ne vom darui intreaga noastra preocupare asigurarii echilibrului intre generatii, avand drept principal scop consolidarea prestigiului Almei Mater sub a carei obladuire am crescut si ne-am dezvoltat, fara a ne lasa antrenati in grupuri care aduc atingere prestigiului universitatii noastre. Prof. dr. Vasile Burlui Rectorul Universitatii de Medicina si Farmacie "Gr. T. Popa" Iasi In atentia Decanatelor, Departamentelor, Catedrelor, Disciplinelor si Ligii Studentilor din cadrul UMF "Gr. T. Popa" Iasi Carta Universitatii la pagina 54, capitolul 5, articolul 16, prevede urmatoarele: "Art. 16. Sunt considerate activitati sau manifestari incompatibile cu demnitatea de membru al comunitatii universitare urmatoarele: 1. Manifestari sau actiuni care exprima infidelitatea fata de institutie, denigrarea sub orice forma a membrilor comunitatii sau a institutiei ca atare, inclusiv agresiunea fizica sau morala; (...) 4. Desfasurarea in spatiul universitar sau in afara, dar in numele ei a unor manifestari fara acordul Universitatii. (...)." Rugam cadrele didactice, studentii si intreaga comunitate universitara sa nu participe si sa nu incurajeze actiuni de genul celor de mai sus. Inceputul anului universitar trebuie intampinat intr-o atmosfera de calm, intelegere si colaborare. In numele Biroului Senat Rector Prof. Univ. Dr. Vasile Burlui
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1586 (s) | 22 queries | Mysql time :0.035085 (s)