News Flash:

Concurenta, esenta economiei de piata

25 Februarie 2001
1466 Vizualizari | 0 Comentarii
Concurenta neloiala este o arma cu doua taisuri

•Disparitia acesteia se poate produce doar din lipsa de combatanti, adica de agenti economici

Odata cu trecerea la economia de piata, concurenta a devenit o realitate in peisajul economic romanesc. In ultimii unsprezece ani, in Romania, concurenta a reprezentat de fapt o permanenta in economie. In mod normal, concurenta este posibila doar atunci cand preturile sunt libere, ceea ce face ca orice cumparator sa poata cauta si alege vanzatorul cu preturile cele mai mici. In acest timp, este incurajat si producatorul in actiunea de cautare a unor clienti prin reducerea preturilor. Acest aspect poate fi posibil numai in cazul unei concurente reale, insa unii comercianti se incumeta se practice si concurenta neloiala. In aceasta situatie, vanzatorii practica adesea metode de vanzare aflate in discordanta cu normele si reglementarile comerciale in vigoare. Specialistii in domeniu sunt de parere ca in Romania, in ultima perioada, s-a instalat de fapt o piata cu concurenta monopolista caracterizata prin diferentierea produselor si prin existenta unui numar de producatori suficient de mare pentru ca fiecare dintre ei sa poata lua decizii independent de efectele pe care le-ar putea avea asupra celorlalti producatori. Ultimii unsprezece ani au fost pentru Romania, din punct de vedere al pietei, unii in care atat producatorii cat si consumatorii sunt numerosi. O astfel de piata da posibilitatea bunei satisfaceri a cererii datorita facilitatii de a alege a cumparatorului din multitudinea de vanzatori, conform dorintelor si posibilitatilor sale.

Taisurile armei

Cu toate acestea, comerciantii nu prea indraznesc sa practice diferente mari de preturi, una din caracteristicile concurentei neloiale. Stabilirea unor preturi mai ridicate decat ale concurentei poate aduce pe moment unele castiguri mai insemnate, insa aceasta tactica nu poate fi aplicata pe termen lung. Vanzarea la un nivel ridicat se repercuteaza in cel mai scurt timp asupra volumului cererii. Populatia apeleaza in cele mai multe cazuri la firme care practica preturi mai reduse la produse de aceeasi calitate. De altfel, de cele mai multe ori, practicarea acestui tip de concurenta neloiala atrage chiar "sanctionarea" din partea concurentilor. "Nu recurg la concurenta neloiala deoarece nu ma avantajeaza cu nimic. Mai mult, pot atrage chiar si unele sicane din partea celor care desfasoara acelasi tip de activitate ca mine. Daca as practica preturi mai mari decat ceilalti, acestia ar putea forma o coalitie impotriva mea, impunandu-mi in acest fel sa fim la unison. In cele din urma, acest fapt nu ma ajuta cu nimic", a afirmat Aurel Cojocaru, patronul societatii Mercur Impex.
De asemenea, aceeasi impresie este impartasita si de Vasile Mariucu, reprezentantul firmei Cartur. "Practicarea concurentei neloiale nu a fost niciodata in intentia mea. Am stat si am analizat avantajele si dezavantajele pe care le-as avea daca as apela la aceasta tactica. Prin urmare, am ajuns la concluzia ca mi-as ridica concurenta in cap, iar castigul pe care l-as avea din punct de vedere financiar nu ar fi cu nimic mai mare. Oamenii ar cumpara de la mine pentru o scurta perioada. Insa principalii cumparatori ar fi cei ocazionali, care nu ar sti care sunt preturile. De altfel, acum, numarul firmelor este atat de mare incat sunt putin cei care cumpara de la tine, chiar daca vinzi mai scump, doar pentru ca sunt cumparatori fideli".

Calitatea si stabilirea preturilor

Cu toate acestea, exista societati care au preturi mai mari decat ale firmelor cu acelasi domeniu de activitate, insa nu considera ca au practicat concurenta neloiala. Aceasta tactica este practicata adesea de comerciantii care tin cont in mod deosebit de calitatea bunurilor pe care le comercializeaza. O calitate mai ridicata atrage in mod implicit practicarea unor preturi mai mari de catre toti cei care comercializeaza acelasi tip de produse. "Am vandut la un pret mai ridicat pentru ca produsele mele erau mult mai bune decat ale concurentilor. Calitatea are un cuvant foarte important in stabilirea preturilor. Mai ales acum, cand turcismele si grecismele au invadat piata, este normal ca acestea sa fie mult mai ieftine decat cele de provenienta autentica. Chiar daca vanzarile pe care le realizeaza firma mea sunt mai reduse decat ale altor societati, nu pot risca sa raman in pierdere. Desi, in ultima perioada, profitul este infim, trebuie sa obtin macar ceea ce am investit", a precizat Claudiu Ciubotariu, reprezentantul firmei Agrofin.
Cornelia LAZARESCU
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1424 (s) | 22 queries | Mysql time :0.030086 (s)