News Flash:

Contractele RDS, Telekom si Vodafone contin clauze abuzive: "Este anormal ca 'nelimitat' sa fie tradus cu 'limitat', de unii operatori de telefonie mobila"

12 Decembrie 2017
1667 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6562 RON (0.0000)
USD: 3.9954 RON (0.0000)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti

Instantele de judecata au decis ca unele contracte incheiate de companiile de telefonie contin clauze abuzive. Hotararile judecatoresti au fost pronuntate atat pe parcursul anului trecut, cat si in acest an, insa motivarile au fost formulate relativ recent.

"Consider ca este anormal ca sintagma «nelimitat» sa fie tradusa de unii operatori economici de telefonie mobila cu «nelimitat intr-o anumita limita»", ne-a spus Paul Anghel, directorul general al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), intrebat de ziarul BURSA cu privire la clauzele respective.

Domnia sa a facut referire la deciziile definitive pronuntate de Tribunalul Bucuresti si, respectiv, Curtea de Apel Bucuresti in doua dosare deschise de ANPC impotriva companiei de telefonie RCS&RDS.

Motivarile instantelor subliniaza ca respectivele contracte de servicii reclamate de operatorul economic "omit informatii esentiale", neinformand despre eventualele restrictii aplicabile in cazul pachetului de servicii "Optim Nelimitat". Acestea arata: "Nu se informeaza consumatorii, in actul aditional, contract, conditiile generale si speciale, pragurile pe care, daca consumatorii le depasesc, operatorul economic poate suspenda sau restrictiona serviciul". Primirea unui SMS de catre consumatorii care au incheiat cu RCS&RDS abonamente "Digi Mobil Optim Nelimitat" nu poate tine loc de act aditional "si nu pot fi limitate la 3000 minute acele minute nelimitate aferente actelor aditionale", au mai decis instantele.

Una din clauzele contractuale identificata ca fiind abuziva face referire la criteriile utilizate de catre RCS&RDS in baza carora un apel poate fi identificat drept apel fraudulos. Acestea sunt urmatoarele:

"- apeluri distribuite constant in intervale de timp;

- apeluri efectuate in mod constant, in intervalul orar 00:00- 07:00; - numar redus al apelurilor receptionate sau lipsa apelurilor de intrare (receptionate);

- existenta unui numar foarte mare de apeluri numai catre anumite destinatii sau numai catre destinatii distincte;

- durata medie a apelurilor;

- existenta unor indicii cu privire la utilizarea serviciului de telefonie in scop comercial si in mod special desfasurarea unor activitati de call center, promovarea sau vanzarea de produse ori servicii prin telefon, sondaje etc.;

- reclamatii din partea unor operatori sau persoane cu privire la serviciul de telefonie care face obiectul acestui contract".

Din analiza articolului citat s-a constatat ca prevederile referitoare la situatiile in care generarea unui volum mare de apeluri catre alte retele de telefonie sunt considerate actiuni de fraude nu sunt suficient de clare, nepermitand utilizatorilor sa cunoasca situatiile si conditiile care pot duce la restrictionarea serviciilor de telefonie mobila.

Utilizarea unei practici comerciale inselatoare prin omisiune incalca Legea 363/2007, si se sanctioneaza cu amenda.

Instantele de judecata au identificat si clauze abuzive conform Legii 193/2000.

Intr-unul din dosarele deschise impotriva RCS&RDS, Curtea de Apel Bucuresti a decis definitiv ca operatorul de telefonie are urmatoarele clauze abuzive in contracte: "RCS&RDS are dreptul sa solicite beneficiarului sa restituie telefonul fix prin intermediul caruia nu este realizat trafic de telefonie pentru o perioada de doua luni. Beneficiarul se obliga in mod expres si neconditionat sa restituie operatorului telefonul fix si cartela SIM aferenta, daca este cazul, in masura in care nu este realizat trafic intr-o perioada de doua luni, la data solicitarii operatorului, iar in cazul nepredarii la termen a bunurilor in starea in care le-a primit, beneficiarul se obliga sa achite operatorului, cu titlu de clauza penala, suma de 1 (unu) euro pentru fiecare zi de intarziere, aplicandu-se, dupa caz, si dispozitiile procesului verbal de predare primire. (...) RCS&RDS nu este in niciun fel raspunzator pentru pierderile (directe sau indirecte), pierderea unor ocazii sau oportunitati de afaceri sau pentru beneficiile nerealizate, de catre beneficiar sau de catre tertii cu care beneficiarul se afla in orice raporturi juridice, ca urmare a nefunctionarii sau a functionarii necorespunzatoare a serviciilor ce fac obiectul acestor clauze specifice. Singurul remediu care poate fi solicitat de catre beneficiar este acela de a i se reduce in mod proportional abonamentul lunar conform perioadelor de nefunctionare".

Reprezentantii RCD&RDS nu ne-au raspuns, pana la inchiderea editiei care este opinia lor pe subiect.

ANPC a castigat si impotriva Telekom Romania, pe fond

Tribunalul Bucuresti a decis, intr-un dosar deschis impotriva Telekom Romania Communications, ca este abuziva clauza care arata ca petentul beneficiaza de o reducere lunara disproportionata fata de despagubirile ce trebuie achitate de catre consumator, creandu-se un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor: "Despagubirile pentru incetarea contractului privind pachetul de servicii din culpa sau la initiativa clientului inainte de expirarea perioadei minime sunt in cuantum de 223,2 euro cu TVA (mai mult de 18 luni ramase pana la expirarea perioadei minime), de 167,4 euro cu TVA (intre 13 si 18 luni ramase pana la expirarea perioadei minime), 111,6 euro cu TVA (intre 7 si 12 luni ramase pana la expirarea perioadei minime), respectiv 55,8 euro cu TVA (mai putin de 6 luni ramase pana la expirarea perioadei minime)".

Tribunalul obliga parata sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare, precum si sa elimine clauza abuziva din contractele preformulate de acelasi tip, conform deciziei de pe portalul instantei.

Solutia este pronuntata pe fond, iar reprezentantii Telekom Romania ne-au transmis ca asteapta solutia definitiva: "In acest moment, litigiul nu este in forma finala. Este vorba de o prima pronuntare a Tribunalului Bucuresti si asteptam o solutie definitiva in acest caz".

Vodafone a pierdut definitiv in fata ANPC

Vodafone Romania a pierdut definitiv un proces al ANPC, Curtea de Apel Bucuresti constatand existenta unei clauze abuzive care arata: "Contractul inceteaza la cererea clientului printr-o notificare scrisa adresata catre Vodafone cu cel putin 30 de zile inainte de data la care se doreste incetarea contractului. Clientul se obliga sa plateasca toate datoriile scadente si o despagubire in cazul incetarii contractului inainte de expirarea duratei minime contractuale stabilite".

Alte clauze identificate ca fiind abuzive de catre instanta vizeaza:

"- Dezactivarea Serviciului Roaming pentru Vodafone E-mail Plus;

- Dezactivarea extraoptiunilor lunare de internet pe mobil in roaming;

- Schimbarea extraoptiunilor lunare de internet pe mobil in roaming;

- Limite de roaming;

- Dezactivarea serviciului roaming pentru internet pe mobil".

Reprezentantii Vodafone Romania nu au dorit sa comenteze pe subiect.

In cazurile relatate, sanctiunile care se impun se regasesc in legislatia din domeniu - respectiv O.G. 21/1992 privind protectia consumatorilor, Legea 363/2007 privind practicile incorecte, Legea 193/200 privind clauzele abuzive si OUG 34/2014 privind incheierea contractelor la distanta.

Potrivit lui Paul Anghel, clauzele identificate de instante ca fiind abuzive trebuie eliminate din contracte, iar eventualul prejudiciu cauzat de aceste clauze trebuie cuantificat si consumatorul despagubit.

Senatorul PNL Daniel Catalin Zamfir, presedintele Comisiei economice, a avut audieri, recent, in comisia de specialitate, referitoare la clauzele din contractele de telefonie.

Dupa audieri, domnia sa a scris pe pagina de Facebook: "Suntem sau nu furati la factura de telefonie mobila si internet? Este legala perceperea unei taxe la schimbarea operatorului de servicii? Este obligatorie notificarea abonatului inainte de expirarea contractului? Sunt sau nu limitate convorbirile si traficul de date care se vand adesea facandu-se reclama ca sunt nelimitate? Ei bine, toate aceste lucruri au fost discutate in prezenta presedintelui ANCOM Sorin Grindeanu, a presedintelui ANPC Bogdan Pandelica, a directorului general al ANPC Paul Anghel, a presedintei CNA Laura Georgescu, a reprezentantilor Consiliului Concurentei si a reprezentantilor operatorilor de telefonie mobila, mai putin cei de la Vodafone".

Potrivit liberalului, toti reprezentantii autoritatilor statului mai sus mentionati s-au angajat in fata Comisiei sa intervina pe cazurile de abuzuri care au fost semnalate si sa revina asupra discutiilor la inceputul anului viitor, in vederea identificarii pasilor concreti facuti de fiecare institutie in parte si masurile adoptate.

sursa: bursa.ro

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

clauze abuzive nelimitat paul anghel anpc rcs rds telekom
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2018 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1733 (s) | 23 queries | Mysql time :0.037314 (s)