News Flash:

Costul economic al accidentelor rutiere din Romania trece de 4 miliarde dolari anual

25 Noiembrie 2009
893 Vizualizari | 0 Comentarii
Romania se situeaza pe locul cinci in Europa si Asia Centrala in ceea ce priveste costul economic provocat de accidentele rutiere, estimat la 4,1 miliarde de dolari in functie de preturile din 2008, potrivit unui raport al Bancii Mondiale (BM). Costurile directe ale accidentelor rutiere cu victime includ tratamentul de urgenta, costurile medicale initiale, cheltuielile de refacere, tratamentul pe termen lung, costurile cu polita de asigurare, cele legale si cele suportate de angajator. Costurile indirecte includ cheltuielile cu productivitatea la locul de munca cauzate de invaliditatea temporara sau permanenta si de scaderile in productivitatea gospodariilor determinate de aceste dizabilitati. Costul economic al accidentelor de circulatie mortale sau cu victime este estimat la nivel global la 518 miliarde de dolari, respectiv 1% din Produsul National Brut (PNB) in statele cu venituri reduse, 1,5% in tarile cu venituri medii si 2% in cele cu venituri ridicate, potrivit unui raport publicat marti de Banca Mondiala. Un studiu privind situatia din Rusia arata ca pierderile in urma accidentelor rutiere cu victime se ridica la 3% din PIB, dar Banca Mondiala utilizeaza estimarea conservatoare pentru costurile economice ale accidentelor rutiere din Europa si Asia Centrala, de 1,5% din PIB.
Cele mai mari costuri sunt prezente in economiile mari, care au si o populatie numeroasa: Rusia (34 miliarde de dolari pe an), Turcia (14 miliarde de dolari), Polonia (10 miliarde de dolari) si Ucraina (5 miliarde de dolari). Costul estimat pentru un deces este in Romania de 888.860 de dolari, mai putin de jumatate decat sumele din Slovenia sau Cehia. Totodata, Banca Mondiala noteaza ca in Romania centura de siguranta este utilizata de 80% dintre ocupantii locurilor din fata si de 20% dintre pasagerii din spate, in timp ce casca pentru motociclete este folosita de 90% dintre soferi si de 65% dintre pasageri. Expertii Bancii Mondiale noteaza ca principalii factori care contribuie la cresterea numarului de accidente rutiere mortale sau cu victime sunt capacitatea redusa de management a sigurantei drumurilor, deteriorarea soselelor, vehiculele nesigure, comportamentul necorespunzator al soferilor, punerea in aplicare neunifoma a legilor privind siguranta rutiera, precum si crestere exponentiala a numarului de vehicule. Romania se plaseaza pe pozitia 24 intre tarile membre ale Organizatiei Mondiale pentru Sanatate in Europa in functie de cele mai multe decese din accidente rutiere la o suta de mii de locuitori. Astfel, in Romania media din 2007 a fost de 12,7 decese la o suta de mii de locuitori, apropiata de ratele de 12,3 din Ungaria sau de 12 din Cehia. Cele mai multe decese in urma accidentelor rutiere la o suta de mii de locuitori s-au inregistrat in 2007 in Kazahstan (30,6), Rusia (25,2) si Kirghistan (22,8), in timp ce la polul opus se situa San Marino (3,2), Malta (3,4) si Olanda (4,8). Regiunea Europei si Asiei Centrale este formata din statele foste membre ale Uniunii Sovietice, tarile baltice si din Balcani, Europa Centrala si de Est si Turcia, mai exact Albania, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Bosnia si Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Cehia, Estonia, Georgia, Ungaria, Kazahstan, Kirghistan, Letonia, Lituania, Moldova, Muntenegru, Polonia, Romania, Federatia Rusa, Serbia, Slovacia, Slovenia, Tadjikistan, Republica Macedonia, Turcia, Turkmenistan, Ucraina si Uzbekistan.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3936 (s) | 22 queries | Mysql time :0.279469 (s)

loading...