Critica publicitara

29 Februarie 2008
1332 Vizualizari | 3 Comentarii
Alexandru Dobrescu
O publicatie culturala mi-a propus sa reiau o activitate abandonata de aproape doua decenii: cronica literara. Am refuzat din doua pricini. Mai intai, pentru ca sunt angajat in cateva proiecte si tin sa le duc la bun sfarsit. Apoi, fiindca ceea ce obisnuim a numi, in virtutea inertiei, critica de intampinare nu prea mai exista. Ii tine locul critica publicitara, al carei scop de capetenie nu e fixarea unei relative ordini valorice in multimea aparitiilor editoriale, ci doar buna vanzare a cartilor. Drept urmare, volumele nu mai sunt analizate din dorinta de a vedea daca si ce fel de talent literar se cuprinde in ele, ci li se face reclama asemenea detergentilor, salamurilor ori tampoanelor igienice. Cronicarul literar a incetat sa mai exprime o judecata pe cat de independenta pe atat de profesionista asupra literaturii, transformandu-se in agent de vanzari al caselor de editura.

Spre a duce la indeplinire o indatorire de serviciu asa de precisa, nu se cere nici cunoaste aprofundata a domeniului, nici gust artistic; e suficient devotamentul. O astfel de subordonare a atras insemnate schimbari in modul criticului de a percepe literatura. El judeca dupa alte criterii decat acelea estetice si ajunge, evident, la alte incheieri, poate ca judicioase din punctul sau de vedere, insa complet straine de exigentele campului literar. Mai ales granitele acestui camp au suferit mutatii spectaculoase, el intinzandu-se acum cat vezi cu ochii si primind pe intinderea lui cam tot ce face dovada minimei alfabetizari. Avantajele sunt indiscutabile: pe de o parte, a disparut, ca prin farmec subliteratura; ba a disparut si mediocritatea literara, pare-se ca moarta de gelozie la vederea avalansei de scrieri bune, foarte bune si exceptionale; pe de alta parte, receptivitatea critica de tip publicitar permite sustinerea oricarei aprecieri superlative, transformand cat ai bate din palme orice compunere scolara intr-o izbanda artistica fara egal.

Bineinteles ca productia literara curenta nu a intarziat sa vina in intampinarea cerintelor criticii publicitare, silindu-se a-i furniza materie prima pe potriva. Asta vrea sa zica inseilari premeditat socante, nu atat prin agramatism (devenit - din simptom al lipsei de instructie - o marca a postmodernitatii), cat prin intaietatea aratata icnetelor de alcov si, in genere, vulgaritatilor orice fel. Cine ar vrea sa-si faca o idee despre lumea de azi pornind de la productia beletristica autohtona, ar avea impresia ca ea e populata eminamente de nimfomani intratabili, a caror pauperitate intelectuala o egaleaza numai saracia mijloacelor de comunicare, restranse la interjectii provenite din zona instinctului si la vocabule pidosnice. Dar ce conteaza! Critica publicitara le ia de capodopere, invitandu-ne sa ne cufundam in lectura lor si nici sa ne pese ca din culegerile de poezii lipseste tocmai poezia, iar din asa-zisele romane - priceperea constructiei epice. Ei, nici chiar asa! va zice un cititor al precedentelor randuri. Vor mai fi fiind si critici de moda veche, respectuosi cu meseria careia i s-au devotat. Asa e, au mai ramas cativa, dupa ce majoritatea a trecut cu arme si bagaje in ademenitoarea tabara a iubitorilor de publicitate. Numai ca ei scriu, cand scriu, in publicatii confidentiale, rasfoite de cititori tot de moda veche, pozitie deloc favorabila nasterii unui curent de opinie contrar aceluia la ordinea zilei. Dovada cartile pe care le comenteaza si de care abia daca aude cineva. A face, in atari imprejurari, cronica literara e aproape o forma de donquijotism. Desi tocmai de aceea ma intreb de nu voi fi gresit refuzand oferta.

publicatie culturala cronica literara critica publicitara reclama