Destinatii montane

Crucea Eroilor Neamului din Muntii Bucegi – FOTO

Publicat: 29 nov. 2013
Crucea Eroilor Neamului este un monument construit intre anii 1926-1928 pe Muntele Caraiman, la altitudinea de 2291 metri, pentru a cinsti memoria eroilor neamului cazuti in Primul Razboi Mondial. La baza varfului Caraiman se afla orasul Busteni.
Denumirea monumentului este cel de Crucea Eroilor Neamului, dar popular este denumit Crucea de pe Caraiman, fiind trecut pe lista monumentelor istorice.
rucea Eroilor Neamului este situata in saua masivului Caraiman, chiar pe marginea abruptului catre Valea Seaca, la altitudinea de 2291 metri, fiind unica in Europa atat prin altitudinea amplasarii, cat si prin dimensiuni: crucea propriu-zisa are o inaltime de 28 metri si doua brate de cate 7 metri fiecare.
 

Monumentul era cea mai inalta constructie din lume la vremea respectiva, de acest fel, situata la o astfel de altitudine. Latimea stalpului vertical este de 2 metri, lungimea bratelor orizontale pana in axul stalpului fiind de 7 m si latura unui ochi patrat de zabrea este de 2 metri.
Crucea este executata din profile de otel, fiind montata pe un soclu din beton armat placat cu piatra, inalt de 7,5 metri. In interiorul acestuia se afla o incapere care a adapostit initial generatorul de energie electrica ce alimenta cele 120 de becuri de 500 W de pe conturul Crucii.
Crucea Eroilor Neamului a fost construita intre anii 1926-1928, pentru a cinsti memoria eroilor ceferisti cazuti la datorie in Primul Razboi Mondial, in luptele impotriva armatelor Puterilor Centrale. Crucea a fost inaltata la initiativa Reginei Maria si a Regelui Ferdinand I al Romaniei, cu scopul de a fi vazuta de la o distanta cat mai mare.
Unele legende povestesc ca acest monument s-a realizat in urma unui vis pe care l-a avut Regina Maria. Muntii Bucegi reprezentati prin varful Caraiman au fost stropiti de sange romanesc in Primul Razboi Mondial. Pentru constructia monumentului s-a ales varful secundar al Caraimanului (2291 metri), deoarece, daca s-ar fi construit monumentul pe varful principal (2325 m), Crucea nu ar mai fi fost vizibila decat din apropiere, de pe platou.
 
Proiectul ansamblului a fost realizat de catre arhitectii romani Georges Cristinel si Constantin Procopiu. Constructia monumentului a inceput in anul 1926 si s-a finalizat in august 1928. Regina Maria a urmarit indeaproape executia pana la finalizarea ei. Inaugurarea si sfintirea monumentului au avut loc pe data de 14 septembrie 1928, de Ziua Sfintei Cruci.
Lucrarile efective au fost executate de catre Directia de Poduri din cadrul C.F.R. prin sectiile L1 si L 5 din Sinaia. Proiectul de rezistenta a fost intocmit de catre inginerii Alfred Pilder si Teofil Revici, diriginte de santier a fost Nicu Stanescu si sef de santier maestrul V. Bumbulescu. Fondurile necesare constructiei au fost obtinute din diferite surse si prin donatii de la firme particulare si institutii de stat.
Monumentul a fost confectionat din traverse metalice imbinate prin nituire intr-o retea. Constructia propriu-zisa a fost realizata efectiv de catre Societatea Cultul Eroilor, fiind mobilizati si un numar mare de tineri. Sculele, lemnul, piesele metalice componente si restul materialelor necesare au fost transportate cu trenul pana la statia CFR Busteni. De aici, o parte dintre traversele metalice si celelalte materiale de constructie a fost transportata de care cu boi pe ruta Busteni – Sinaia – Varful Paduchiosul – Varful Dichiu – Platoul Bucegi – Varful Caraiman, iar restul materialelor, cu funicularul Fabricii de Hartie Busteni. Funicularul a transportat piesele pe Valea Jepilor pana in Cantonul Schiel – pe Platoul Bucegi, de unde au fost duse pe carari inguste cu caii si magarii pana in varful Caraiman.
Deoarece numarul carutelor din zona era insuficient, o banca a acordat un credit cu dobanda mica pentru achizitionarea altora. Drumul era anevoios, o caruta neputand face intr-o saptamana mai mult de doua-trei transporturi. Pentru punerea la dispozitie a propriilor atelaje, carutasii – dintre care memoria localnicilor pastreaza si astazi numele celor din familia Clinci, din Sinaia – erau platiti cu bani, cateva brate de fan si hrana.
Soclul crucii a fost realizat in anul 1930 din beton armat imbracat in piatra de calcar fasonata si ingrijit rostuita, fiind construit la doi ani dupa sfintirea Crucii pentru o mai buna incastrare a ei, initial aceasta fiind introdusa direct in stanca. Grinzile Crucii sunt confectionate din zabrele, golurile dintre bare putandu-se umple iarna cu zapada inghetata.
Iluminarea
La inceput iluminatul monumentului s-a facut cu ajutorul unui generator de energie electrica (localizat in soclul din beton armat) si al 120 becuri de cate 500 W. In anul 1939, Crucea a fost racordata la sistemul energetic national. S-a renuntat astfel la generator ca sursa de iluminare si s-a apelat la sursa cu care era dotata statia complexa de la Costila (2487 metri), legatura facandu-se printr-un cablu subteran. Pana la instalarea regimului comunist in 1948, Crucea era aprinsa in noaptea de Sfanta Maria Mare (15 august), dar si de Inaltarea Domnului (sarbatoare cu data variabila, la 40 de zile dupa Invierea Domnului), cand este si Ziua Eroilor.
In perioada regimului comunist, monumentul a fost amenintat cu mutilarea, un primar obedient regimului dorind sa-i taie bratele si in varful coloanei ramase sa monteze o stea rosie.
 
Pana in anul 1989 s-a tras un cablu electric, iar in anul 1991 s-a terminat de montat instalatia electrica prin efortul Primariei din Busteni, al locuitorilor si al unor societati comerciale, Crucea fiind din nou iluminata. Instalatia electrica a fost vandalizata repetat de-a lungul timpului de catre unii turisti care s-au catarat pe Cruce si au spart becurile.
In anul 2003, instalatia care lumina crucea s-a defectat. Pentru repararea instalatiei electrice, au lucrat echipe de salvamontisti care au fost nevoite sa transporte in varful muntelui sute de kilograme de materiale, in ciuda vantului si a temperaturilor deosebit de scazute. Salvamontistii au inlocuit mai multe zeci de becuri care nu mai functionau, instalatia fiind repusa in functiune in decembrie 2004 si racordata la energia electrica a orasului Busteni.
Monumentul este in prezent in administrarea Consiliului Local al orasului Busteni. Astazi, odata cu lasarea intunericului, Crucea de pe Caraiman este iluminata cu 300 de becuri de cate 500 W fiecare si poate fi vazuta de la zeci de km departare, de pe Valea Prahovei. Exista un nou proiect, care isi propune sa acopere Crucea Eroilor cu o vopsea fluorescenta, iar asupra ei sa fie proiectat un spot laser.
Acces
La Crucea Erilor Neamului se poate ajunge direct din Busteni, cu telecabina Busteni-Babele (12 minute), sau urcand pe traseul turistic marcat Jepii Mici (4 ore/4 ore si jumatate; accesibil doar vara, interzis iarna). Se mai poate ajunge cu telecabina Pestera-Babele (8 minute), sau urmand traseul cu marcaje turistice de la Piatra Arsa (1 ora si jumatate), respectiv Varful Furnica – Telecabina Cota 2000 (2 ore si jumatate), sau pe traseele turistice marcate de la cabana Omu.
Traseele turistice montane cele mai accesibile turistilor sunt cele de la cabana Babele pe creasta Caraimanului (1 ora si jumatate), sau de la cabana Caraiman pe traseul Brana Caraimanului (45 de minute).




Adauga un comentariu