News Flash:

Cu un buget de austeritate, RATC peticeste

28 Ianuarie 2001
1251 Vizualizari | 0 Comentarii
•Sinele de tramvai cedeaza gerului •In fiecare zi, se consemneaza cinci - sase cazuri de rupere a sinelor •Sudurile ar trebui sa se faca la 11-15 grade Celsius •O instalatie decenta pentru interventii ar costa cateva zeci de mii de dolari si o sudura 300 USD

Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC) Iasi a cheltuit anul trecut peste 12 miliarde lei pentru reparatiile accidentale facute pe traseele de tramvai. Imensa suma pe care a trebuit sa o disponibilizeze pentru reparatii care nu erau trecute in grafic reflecta gradul avansat de uzura al infrastructurii tronsoanelor de tramvai si mai ales faptul ca, decenii la rand, autoritatile locale nu s-au interesat de modernizarea caii de rulare.

Sine neinlocuite de 20 de ani

Majoritatea traseelor de tramvai au fost date in exploatare la inceputul anilor '80. Industrializarea fortata a impus crearea infrastructurii pentru ca oamenii muncii sa poata ajunge in timp util la lucru. In acei ani, in care conta numai cantitatea nu si calitatea, s-au realizat trasee de tramvai care vor genera probleme inca nebanuite de constructori. 60% din totalul caii de rulare pentru tramvaie este depasit din punct de vedere tehnic. Zilnic, la dispeceratul RATC, sunt semnalate cinci-sase ruperi de sina. Reparatiile, care sunt realizate de aproximativ 60 de angajati ai RATC, impun oprirea tramvaielor pe traseu ceea ce conduce la alte pierderi pentru regie. "Recent s-a demonstrat lipsa de fiabilitate a liniei plasate pe dale. Nu ne ramane decat sa constatam defectiunile aparute si, cu riscul opririi circulatiei, sa facem reparatiile necesare. Foarte multe defectiuni au aparut dupa darea in exploatare a liniilor de tramvai. Pot afirma ca nu s-a manifestat severitate din partea celor care au receptionat liniile de tramvai dupa terminarea lucrarilor de constructii", a declarat Neculai Abalasei, inginerul-sef al RATC.
Lipsa banilor a determinat abordarea unor masuri care caracterizeaza dinamica unei regii saracite. "Nu ne putem permite sa cumparam sina noua deoarece este foarte scumpa. 840 USD/tona nu este un pret pe care sa-l acceptam. Regulamentele prevad executarea reparatiilor capitale la 20 de ani. Costul acestora nu trebuie sa depaseasca 40% din valoarea de inventar a sinei insa, din 1980 si pana in prezent, aceasta valoare a ramas neschimbata", a subliniat inginerul-sef Neculai Abalasei.

Nu exista instalatii de sudura

Preocuparea constanta pentru siguranta circulatiei in conditii de austeritate a condus la asigurarea in regim propriu a ansamblelor pentru tronsoanele de cale de rulare. Macazele si alte piese de importanta capitala sunt realizate in atelierele de la RATC. "Un macaz costa 375.000 DM. Nimeni nu va aproba o suma atat de mare pentru RATC. Noi facem macaze la un pret de 150-200 de milioane de lei. Am obtinut 45 de macaze second-hand din Austria in schimbul reconditionarii unor tramvaie de epoca. Am refacut macazele si le-am montat in zonele Podul de Piatra, Gara si Tirgu Cucu. Probleme cele mai mari le avem la sinele care se rup", a mentionat inginerul-sef Neculai Abalasei.
Din cauza frigului si uzurii, sinele de tramvai se rup atunci cand vatmanii se asteapta mai putin. Relativ rapid, echipele de interventie se deplaseaza la locul unde s-a constatat ruptura si incep sa faca reparatiile ce se impun. Sudarea liniei trebuie facuta la temperaturi exterioare cuprinse intre 11-15 grade Celsius. Nerespectarea acestei conditii se traduce prin calitatea scazuta a sudurii care, de regula, cedeaza dupa doua-trei luni. O instalatie moderna de sudura, prin aluminotermie costa zeci de mii de dolari. Numai o incarcatura pentru sudura cu o astfel de instalatie costa aproxiamtiv 300 USD. "Daca nu avem ce ne trebuie suntem obligati sa cautam solutii. Nu intotdeauna solutia care o abordam, din lipsa banilor, este si cea mai indicata. Nu renuntam si atunci cand ne este semnalata o alta ruptura o luam de la capat", a conchis inginerul-sef Neculai Abalasei.
Ovidiu MARDARE
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2800 (s) | 22 queries | Mysql time :0.101879 (s)