News Flash:

Cultura - O contrapondere la pericolul extremismelor

3 Aprilie 2001
794 Vizualizari | 0 Comentarii
Un personaj grotesc si sangeros totodata, emblematic pentru un regim (sper), apus o data pentru totdeauna, afirma ca atunci cand aude rostindu-se cuvantul "cultura", are tendinta de a scoate revolverul din toc. Apologia unui anume tip de personalitate, aflata dincolo de bine si de rau, amorala si cinica, explica o astfel de atitudine.
Prin contrast, o credinta: singura arma care se dovedeste imbatabila in timp este arma spiritului. Ochii luminati de traiectul literelor adapostite intre copertile cartii nu pot fi decat ochii omenesti. Si cu toate acestea, ce putem spune despre ochii altor fiinte umane care sclipeau animati de o perversa placere in fata rugurilor pilpainde, ruguri in care, aceiasi oameni aruncau maldare de carti?
Nu sunt clisee toate acestea, ci istorie. O istorie pe care, daca nu o intelegem, sau nu vrem a o intelege, riscam s-o repatimim. "Cine uita, nu merita" afirma marele istoric roman Nicolae Iorga. Extremismele, indiferent de coloratura, detesta cultura autentica si pe cei care-o oficiaza, intrucat nu pot accepta luciditatea, echilibrul si intelegerea semenilor. Ele ar dori un surogat, o ancila care sa se constituie, in fapt, intr-o caricatura dezgustatoare a Cantarii Cantarilor. Parafrazand o expresie biblica ce afirma - "cand vom vedea uraciunea pustiirii stand la locul cel de cinste, atunci vom sti sigur ca pieirea ne e aproape".
Social-democratia moderna, bunaoara, vede in cultura perena principalul argument al individului in confruntarea sa aproape inevitabila cu provocarile politicului, ale istoriei in general. in aparenta fragil, omul de cultura are de partea sa avantajul extraordinar al luciditatii si credintei in Binele Comun. Dramaturgul si omul politic Vaclav Havel a definit in chip magistral acest fenomen: "Puterea celor fara de putere". Cultura inseamna, mai presus de toate, educatie in spiritul moralitatii. Cultura fara moralitate genereaza mutanti, care, dezlantuiti, transforma convietuirea in zoologie.
Tipul de om politic al viitorului (este vorba, desigur, de omul politic autentic) nu poate ignora factorul cultural, in ciuda acelor voci cinice care iau in deradere o astfel de asociere. Nu este insa suficienta asimilarea unui summum de cunostinte, ci trebuie o autoeducare permanenta a actorilor sociali, conceptul de "educatie permanenta" fiind semnificativ din acest punct de vedere.
Apare, asadar, cu atat mai importanta, pledoaria unei forte politice organizate, bazata pe principii moderne, in favoarea educatiei prin si pentru cultura. Modelele axiologice propuse societatii sunt esentiale, iar precaritatea lor, asociata unui context economico-social nefavorabil, determina predominarea falselor modele, generatoare posibile ale radicalismelor extreme.
Oricat ar parea de utopic, discursul politic autentic trebuie sa se raporteze la factorul cultural, in modalitati din ce in ce mai calificate. Este vorba, in primul rand, de o necesitate care depaseste conjuncturalul si vizeaza o indispensabila stare de echilibru social.
In cadrul "Republicii" ideale imaginate de catre Platon, rolul conducator revenea filozofilor, a celor care se aflau in cea mai intima relatie cu factorul spiritual. Peste vreme, recursul la cultura inteleasa ca o contrapondere la extremismele de toate tipurile, constituie o necesitate.
Extremismele se nasc din saracie si ignoranta. Pe acest teren nesigur isi fac aparitia demagogii, manipulatorii de profesie, cei ce utilizeaza anumite date ale culturii pentru a mentine starea de confuzie si intuneric la nivelul cat mai multor constiinte.
Imaginea ignorantei colective se suprapune perfect modelului radical extrem. Iata de ce, orice forta politica responsabila are obligatia de a se manifesta pentru propagarea educatiei la nivel colectiv dupa principii care sa respinga in chip categoric intoleranta, xenofobia, antisemitismul. Statul insusi, prin rolul sau specific (insusi conceptul Statului de drept), trebuie sa conexeze factorul cultural, factorului educativ, exact in acest sens. Iata, in fapt, esenta fiintei umane insesi.
Cristian SANDACHE, deputat PDSR de Iasi, membru in Comisia pentru Drepturile Omului, Culte religioase si Minoritati nationale

(Interventie prezentata in ziua de 27 martie 2001, in cadrul "COLOCVIULUI INTERNATIONAL IMPOTRIVA RASISMULUI, INTOLERANTEI SI XENOFOBIEI", desfasurat la Palatul Parlamentului - Bucuresti)
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1289 (s) | 22 queries | Mysql time :0.015846 (s)

loading...