Secretele istoriei

Cum a fost vanduta Romania! Desecretizarea scrisorii din 1990 a guvernatorului BNR Mugur Isarescu catre Federal Reserve (SUA)

Publicat: 05 sept. 2018
3

Scrisoarea este un document istoric care arata ce stiam: guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, este pivotul aplicarii politicilor neoliberale, de vanzare a companiilor publice, de liberalizare (a monedei si preturilor) si de intrare intr-un sistem de asigurari specific economiei de piata.

Semnificativ este faptul ca viziunea nu este deloc restransa la probleme de moneda, macrostabilitate financiara sau curs, asa cum te-ai astepta cand e vorba de guvernatorul BNR, ci priveste economia in intregul ei. Este o prima atestare a “naratiunii” neoliberale care a ocupat exclusiv spatiul public romanesc, in care “economia de piata”, “privatizarea”, “liberalizarea” si toate celelalte au fost prezentate drept noile dogme infailibile care acopereau un jaf national.

De asemenea, este de remarcat cum, de la bun inceput, se punea problema “reformarii radicale a sistemului bancar”. Ca acum, acelasi Isarescu sa se planga ipocrit ca lipseste capitalul romanesc!

Miza, ca si in celelalte tari estice de atunci, era alegerea politicilor prin care state centralizate, planificate, cu companii exclusiv de stat, sunt transformate in uriase piete de resurse, mana de lucru ieftina, in debusee si, in general, in ceea ce am ajuns astazi: colonie. In care “suferinta oamenilor”, invocata ipocrit la un moment dat, a devenit foarte, foarte ieftina pentru guvernatorii nostri de tot felul si de toata speta…
Trebuie remarcat faptul ca, de pilda, in Polonia s-a aplicat chiar o terapie de soc, nu doar un gradualism secvential rapid, cum preconiza Isarescu in anii ’90. Cum-necum, insa, Polonia, cu toata terapia de soc, adica aplicare de schimbari structurale care sa genereze rapid tranzitia de la economia planificata de stat la cea “de piata“, are o economie mult superioara celei romanesti.

Si nu din cauza resurselor sau oamenilor, ci, fireste, din cauza politicilor si a strategiei economice folosite. De altfel, aceeasi Polonie nu a trecut prin criza pentru ca banca lor centrala a tinut din scurt creditul privat si nu s-a intamplat ce s-a intamplat la noi, unde Mugur Isarescu a “uitat” robinetul creditelor deschis la maxim, ca sa aiba apoi pretext pentru acordul sinistru incheiat cu FMI in 2009, alaturi de Traian Basescu.

Poate merita mentionat si faptul ca a existat o tentativa a lui Ion Iliescu de a-l schimba din functie pe Mugur Isarescu, in 2000, repede lasata balta in urma unor “indicatii” primite de foarte de sus. Si ca Mugur Isarescu face parte din Comisia Trilaterala.

ZIUAnews va prezinta o scrisoare primita de la guvernatorul BNR, de Banca Federala • In documentul declasificat de americani, datat, cel mai probabil, la inceputul anilor ‘90, Mugur Isarescu isi expune intentiile pe termen lung cu privire la Romania • In planul lui Isarescu, este schitata privatizarea economiei romanesti • Seful BNR vorbeste despre intentiile sale privind “reformarea sistemului economic si bancar” din Romania si Europa de Est
O scrisoare adresata de guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, catre conducerea Trezoreriei SUA (Federal Reserve – FED), filiala Kansas, a fost, recent, declasificata. Tonul folosit de guvernatorul BNR in document tradeaza curtoazia acestuia. Isarescu prezinta starea natiunii si a economiei romanesti in perioada post-decembrista, subliniind si angajamentele pe care guvernatorul BNR si le-a asumat in fata celor de la FED.

In document se vorbeste despre privatizari, despre asistenta acordata Romaniei de FMI si BM, dar si despre politicile monetare care vor fi aplicate monedei nationale. Citind documentul, nu am putut sa tragem decat o singura concluzie: aceasta scrisoare este primul inscris care atesta inceputul vanzarii Romaniei catre puterile occidentale sau, daca nu vanzarea, macar punerea la dispozitia marilor puteri a economiei romanesti, a politicilor fiscale si, implicit, a celor sociale. Interesant este faptul ca scrisoarea a aparut pe site-ul FED New York, zilele acestea, motivul desecretizarii regasindu-se, credem noi, in prevederile legislatiei americane.

Traducerea integrala a scrisorii
“In primul rand, permiteti-mi mie si domnului Urdea (n.r. – predecesorul lui Mugur Isarescu la conducerea BNR) sa multumim Federal Reserve Bank of Kansas City pentru aceasta imensa oportunitate. Participarea, de anul trecut, la o conferinta internationala in care s-a discutat despre reformele radicale din sistemul economic si bancar din Romania a fost nu numai peste posibilitatile noastre, ci si peste visurile noastre. Subiectul despre care discutam acum este foarte complex si eu nu pot pretinde sa il tratez in mod comprehensiv. Prefer, in loc, sa va prezint cateva idei personale despre conceptul nostru de convertibilitate. In acelasi timp, o sa incerc sa incep prin reformarea sistemului economic si bancar, nu numai in Romania, ci, de asemenea, si in statele din Europa de Est. Impartasim opinia potrivit careia diferentele economice si situatiile politice din tarile din Europa Centrala si de Est necesita abordari diferite.

In ceea ce priveste situatia Romaniei, credem ca singurul mod efectiv in care s-ar putea face, in mod real, o tranzitie de la o economie centralizata la o economie de piata, ar trebui sa fie axat pe trei planuri. In primul rand, trebuie sa dezmembram institutiile centrale de planificare si controlul lor rigid asupra preturilor, salariilor, precum si asupra altor variabile economice si sa punem in locul lor institutiile de piata potrivite. In acest sens, in opinia noastra, este esentiala reforma radicala a sistemului bancar.

In al doilea rand, trebuie sa convertim proprietatea (bunurile) si sa promovam sectorul privat. Aici, in opinia noastra, esential in acest proces este transformarea companiilor de stat. In al treilea rand, trebuie sa construim plasa de siguranta in sistemul de asigurari sociale, potrivita pentru mecanismele unei economii de piata. Pentru Romania, acesta este un punct cu atat mai important, pentru ca populatia Romaniei a suferit prea mult, mai ales in ultima decada – decada nebuniei – si suntem foarte siguri ca orice tranzitie de succes catre o economie de piata depinde de evitarea producerii de noi suferinte populatiei din Romania.

In ceea ce priveste convertibilitatea, suntem intru totul de acord cu conceptul prezentat de domnul Bergsten si de domnul Williamson, cu privire la modalitatea actuala de convertire si importanta convertirii valutei (circulatie monetara) pentru economiile de piata emergente din Europa de Est. Un aspect bun, subliniat de autori, este ca planificarea centralizata a fost caracterizata nu doar prin imposibilitatea de a converti moneda, dar si de imposibilitatea de a converti bunurile. Ar trebui sa adaug ca inconvertibilitatea in Romania a atins un adevarat varf in ultimii ani ai regimului anterior. Biletele de banca au devenit din ce in ce mai mult bilete de loterie. Cu noroc si multa rabdare, se presupunea ca vor cumpara ceva bunuri, de multe ori nu chiar pe cele dorite.

Abordarea noastra legata de convertibilitate este corelata cu secventele generale din reformele economica si bancara din Romania. Prefer abordarea secventiala, in locul celei de “bing bang” sau a celei graduale. Pentru aceasta, trebuie sa tinem cont de prioritatile Romaniei. Romania a fost, cu exceptia Albaniei, cea din urma tara din Europa de Est care a mers spre democratie si spre o economie de piata. Am inceput, in decembrie 1989, cu cel mai centralizat si mai rigid sistem economic si cu o adevarata dictatura. Apoi, am avut o revolutie insangerata, care, din nefericire, a fost urmata de sase luni de vid politic si nelinisti sociale. Daca e sa privesc partea pozitiva a revolutiei din Romania, am descoperit ca disparitia Partidului Comunist, in cea mai fierbinte zi din decembrie, a eliminat toate obstacolele ideologice impotriva carora am luptat. Exista un consens national pentru democratie si pentru o economie de piata. Guvernul nou ales este puternic determinat sa actioneze rapid in aceasta directie.

Ce am facut, deja, pana in acest moment? Actul de Conversie a intreprinderilor de stat a fost dezbatut si a trecut acum cateva luni prin noul Parlament al Romaniei. In concordanta cu acesta, trei sferturi din intreprinderile de stat au devenit companii comerciale, a caror privatizare este dorita in totalitate, de-a lungul unei perioade mai lungi de timp, incepand, cel mai probabil, din aceasta toamna. Ultimul sfert din intreprinderile de stat, dintre care, cele mai multe asigura utilitati publice, au devenit companii autonome, detinute de stat. Mai devreme, in martie acest an, alte doua legi majore au fost trecute prin Guvernul provizoriu. Una a permis si a promovat infiintarea unor companii noi, private, iar cealalta a relaxat, in mod semnificativ, regulile cu privire la investitiile straine in Romania. Ce ne asteapta in viitorul apropiat? Construim legi privind reformarea radicala a sistemului bancar romanesc – avem asistenta de la Banca Mondiala si FMI in acest capitol.

Speram ca legea privind reforma sistemului bancar va trece nu mai tarziu de sfarsitul acestui an. De asemenea, pregatim proiectul de lege cu privire la plasa de siguranta in sistemul de asigurari. O
btinerea convertibilitatii monezii Romaniei este vazuta in acest context, al reformei economice interne si al reformei sistemului bancar. Institutiile specifice si cadrul general legal pentru convertibilitate vor fi create, in principal, prin reforme bancare. In plus, impartasim opinia domnului Bergsten si pe aceea a domnului Williamson cu privire la faptul ca introducerea, deopotriva, a convertibilitatii bunurilor si a convertibilitatii monedei, in mod conexat, este o idee buna. De aceea, eu consider ca legea Conversiei intreprinderilor de stat este critica. Abordarea noastra cu privire la convertibilitate, gradualism rapid, este bazata pe licitatie de moneda si retentie de conturi. Cadrul legal pentru stabilirea retentiei conturilor a fost deja fixat prin Actul de Conversie si prin Actul Antreprenorilor Privati.

Potrivit acestor legi, companiile romanesti au voie sa retina 30 la suta din profiturile schimbului international iar, din februarie anul viitor, 50 la suta. Probabil ca mai avem nevoie de niste calificari tehnice, in acest moment. Ne pregatim pentru cadrul legal pentru schimburile internationale prin licitatie, pe care planuim sa le tinem de doua ori pe luna, incepand cu luna octombrie a acestui an. Companiile romanesti care au nevoie de valuta vor cumpara de la cei care o au. Rata de schimb la licitatie, in opinia noastra, nu va afecta (si vom incerca sa nu afecteze) rata oficiala de schimb sau alte tranzactii comerciale. Permiteti-mi sa detaliez putin aceasta chestiune, care a fost mult dezbatuta de economistii romani si a beneficiat de sfatul FMI. In opinia noastra, ambele instrumente au potential, daca sunt utilizate corect si temporar, pentru caintroduc o marja mare de liberalizare a schimbului si a sistemului de schimb valutar, pavand drumul spre convertibilitate. Consider ca urmatoarele conditii sunt necesare pentru indeplinirea acestui scop:

Pentru conturile curente:
Sa asiguram un nivel de mentinere substantial, cel putin 30 la suta sau poate 50 la suta (acesta a fost un punct dezbatut).
Sa fie nediscriminatoriu, sa se aplice in mod egal in mai multe domenii ale economiei si

Sa exceptam de la regulile de licentiere acele importuri care sunt finantate de retragerile din aceste conturi

Pentru licitatiile de schimburi straine:
Sa fie considerat un corelativ necesar al conturilor obisnuite, pentru a asigura o alocare mai rationala a schimburilor straine rareSa evitam barierele administrative la cerere (de exemplu, prin limitarea persoanelor care pot licita sau sumele care pot fi limitate), evitand, astfel, coruptiaSa limitam diferenta dintre rata de schimb oficiala si cea de la licitatii si Sa extindam licitatiile cat de repede se poate, cu misiunea de a le utiliza ca o sursa cheie de informatii pentru stabilirea unei rate de schimb unice.

Desigur, pentru a obtine convertibilitatea pentru moneda nationala a Romaniei, trebuie sa continuam ceea ce deja am inceput, de la inceputul acestui an – aceasta este corectarea supraevaluarii substantiale a monedei nationale. Am fost devalorizati semnificativ o data si poate vom mai fi in aceasta situatie in aceasta toamna. In acelasi timp, trebuie sa stabilim un regim al ratei de schimb valutar potrivit. In opinia mea personala – dezbatuta pana acum in Romania – aceasta poate fi facuta prin aranjarea (stabilirea) unui cos de monede, dar vreau sa spun, o aranjare (stabilire) foarte flexibila”.

Ce este Federal Reserve

Constitutia americana de la 1787 interzice explicit infiintarea unei Banci Nationale a Statelor Unite.Dar, la inceputul secolului trecut, s-a fortat crearea unei Banci Centrale numite Federal Reserve (FED), invocandu-se stabilitatea economica. Astfel, FED a aparut in urma unei false crize financiare, declansate de bancherul J. P. Morgan. In 1907, acesta a inceput sa raspandeasca zvonul ca bancile au difficultati si nu vor mai putea face rambursari. S-a creat panica, toata lumea s-a inghesuit sa
isi retraga depozitele din banci, lucru ce a dus la falimente in lant (aproape 5.400 de banci au disparut atunci).

Apoi, Congresul american a demarat o ancheta, pentru a stabili care este cauza acestui dezastru si cum poate fi el evitat. Comisia insarcinata cu aceasta misiune era condusa de senatorul Nelson Aldrich. Acesta era liderul partidei republicane din Senat, dar si omul celor mai puternici bancheri americani.

Aldrich a propus, ca solutie “salvatoare”, crearea unei Banci Centrale care sa apere SUA de dezastru. In 1910, Federal Reserve Act a fost semnat initial, nu de legislatorii americani, asa cum era firesc, ci de bancheri, in cadrul unei intalniri secrete, organizate in casa lui J.P. Morgan din Jekyll Island. Apoi, documentul i-a fost dat lui Aldrich, care l-a prezentat Congresului. La inceput, nu a avut sorti de izbanda, dar, in 1913, cand Woodrow Wilson a devenit presedinte al SUA, a fost aprobat. In schimbul sustinerii financiare si politice in alegeri, Wilson le promisese bancherilor ca, odata ajuns presedinte, va aproba, fara sa clipeasca, constituirea Federal Reserve.

Cu doua zile inainte de Craciun, cand o mare parte din membrii Congresului american nu erau prezenti, Federal Reserve Act a fost transformat in lege, fiind aprobat de Congres si de presedintele SUA. Senatorul Louis McFadden spunea, in 1932, in Congresul american: “Prin constituirea Federal Reserve a fost construit un sistem bancar mondial. Un superstat controlat de bancherii internationali, care actioneaza impreuna, pentru a transforma lumea in sclavul lor. Federal Reserve a uzurpat Guvernul”.





Adauga un comentariu