Actualitate

Cum au tocat jumatate de milion de euro sefii RATP. Explicatiile sunt socante – FOTO

Publicat: 16 sept. 2014
Editia PDF
11 Oct. 2019

@ Anuntat ca un sistem revolutionar care urma sa introduca Iasul pe lista oraselor europene ce folosesc mijloace de transport public prietenoase cu mediul, proiectul implementat de autoritatile locale a esuat la nici trei ani de la startul sau @ Aproape o jumatate de milion de euro, bani cu care s-ar fi putut cumpara autobuze noi, au fost aruncati pe apa sambetei, fiind „investiti” in masini vechi de 20 de ani, vehicule despre care alesii locali au spus ca vor aduce noutatea mult asteptata de catre iesenii ce platesc cel mai scump transport public din Romania

Eterna scuza „nu avem bani”, folosita de alesii locali cand a venit vorba despre achizitia mijloacelor de transport public la noi, i-a facut pe sefii Primariei Iasi sa investeasca aproximativ 500.000 de euro pentru a revolutiona transportul in comun. Cu acesti bani proveniti din fonduri europene, edilii au implementat un sistem cu combustibil ecologic GPL in 30 de autobuze Renault R312, cumparate anterior la mana a doua din bugetul public al orasului. Cu acest proiect, alesii locali sperau sa scape de gura iesenilor care cereau continuu mijloace moderne de transport, totodata sa intre pe lista oraselor europene ce folosesc vehicule prietenoase cu mediul in transportul public, adica cu poluare redusa.

Modificate in 2009 cu suma de 280.000 de euro, respectivele autobuze nu au reusit sa circule pe strazile din Iasi decat doi ani si jumatate, atunci cand sefii RATP Iasi au decis sa renunte de tot la vehiculele care au ajuns o povara, iar la urmatoarea achizitie de combustibil, regia a achizitionat exclusiv motorina, nu si GPL. Mai mult, edilii au investit chiar intr-o mini-benzinarie construita la garajul RATP din Tudor Vladimirescu. Reprezentantii regiei locale de transport sustin ca s-a renuntat la folosirea celor 30 de autobuze modificate pentru ca pretul combustibilului de tip GPL a crescut brusc, apropiindu-se de cel al motorinei.

Autobuzele respective nu mai circula din toamna anului trecut pentru ca sistemul nu a mai dat randament la momentul respectiv. Pretul combustibilului de tip GPL a crescut foarte mult in ultima perioada fata de motorina, iar costurile de exploatare s-au marit nejustificat. Dupa calculele initiale, aceste autobuze aveau o economie la consumul de combustibil, dar s-a dovedit ca manoperele erau foarte costisitoare, mai ales pe timpul iernii cand temperaturile erau foarte scazute„, a explicat Adrian Mihai, purtator de cuvant al Regiei Autonome de Transport Public Iasi.

Bani cheltuiti pentru a-i invata pe soferi sa alimenteze masinile

Ultimele autobuze care au fost cumparate noi dateaza inca din 2005, dar cert este ca, in schimbul sistemelor GPL implementate in autobuzele second-hand, iesenii ar fi putut avea in sfarsit mijloace noi de transport public, mai ales daca tinem cont de cheltuielile suplimentare facute de autoritati.

In cadrul proiectului respectiv, numit de europeni Civitas-Archimedes, firma Inter-Gas Trading Bucuresti a primit de la Primaria Iasi, fara licitatie, 50.000 euro pentru a-i invata pe soferii RATP Iasi cum sa puna GPL in rezervoarele autobuzelor. Oficialii RATP sustin insa ca autobuzele GPL sunt inca functionale, insa nu mai are loc folosirea lor tinand cont de costurile ridicate de exploatare.

Citeste si: REVOLTATOR! Iesenii au cel mai scump transport public din Romania, dar calatoresc in harburi – FOTO

Ele au fost cumparate de municipalitate, iar prin intermediul programului european Civitas – Archimedes autobuzele au fost modificate intr-o incercare de a reduce noxele si de a diminua poluarea provocata de mijloacele de transport public. Autobuzele pe GPL sunt inca functionale, se afla la garaj in acest moment, insa sunt scoase la strada cu prioritate autovehiculele in functie de consum si costuri de exploatare. Noi am primit de la Primaria Iasi si cele 40 de autobuze cumparate ulterior, deci avem un numar suficient de vehicule la garaj. Bineinteles, in momentul in care exista o cerere mare, cu siguranta ne vom indrepta atentia si spre alte mijloace de transport„, mai spune oficialul RATP Iasi.

Ce s-a ales din „investitia” de jumatate de milion de euro

Acest tip de proiect european a fost incadrat intr-o categorie numita pompos „Research and Technology Development” – Cercetare si Dezvoltare Tehnologica – unde sunt intreprinse diferite actiuni de cercetare in domeniul transportului public, iar rezultatele acestei cercetari si dezvoltari tehnologice la Iasi arata o gaura de aproape jumatate de milion de euro si un transport public care se afla pe marginea prapastiei.

Rationamentul care a stat la baza acestei investitii care nu a adus nicio imbunatatire calitatii transportului public este de neinteles tinand cont de faptul ca autobuzele Renault R312 sunt fabricate la inceputul anilor ’90, iar acestea nu puteau fi exploatate mult timp, mai ales ca piesele de schimb nu se mai fabrica de multi ani.

Conform acordului incheiat cu Civitas, statia GPL nu poate fi folosita decat pentru alimentarea celor 30 de autobuze transformate, deci nu mai este folosita deloc. Cei 50.000 de euro „investiti” in instruirea personalului pentru alimentarea cu carburant au fost si ei aruncati pe apa sambetei.



loading...

Comentarii
  • Cica pretul GPL a crescut vertiginos, apopiind-use de cel al motorinei.
    GPL- 3 lei/litru
    Motorina peste 6 lei/litru
    3 = 6 in mintea alora de la RATP. Intr-adevar, consumul pe GPL e mai mare decat pe motorina, dar in niciun caz nu e dublu, iar costul pe km tot e mai mic pe GPL.

  • ..mai puii mei cum dreaqu sa dai 50.000 epuroi sa-i inveti pe soferi cum sa puna GPL in masina ?.
    Du-te frate la orice statie gpl si gata. Sau pui un om sa se ocupe de alimentare. Jaf ca la noi ai rar breeee. Curte de conturi ceva ? Dna , kuku meu ca sunt slava domnului de astia cu controlul….

    • stati incet aici e abia inceputul ..daca cineva descopera tot ce tine de acest proict veti ramane surprinsi de mizeriile si furturile celor implicati in acest proiect …daca ati inceput sa scrieti ..cercetati in continuare si va veti convinge ..multa mizerie si conducatori la fel…

  • De-ar da o data faliment parazitii acestia de la RATP.
    Nu cred ca vreun iesean pretinde sa circule cu autobuze/tramvaie moderne.Autobuzele trebuie sa circule frecvent la 15-20 min si sa fie prevazute cu ferestre care se pot deschide. In vara asta am facut sauna in mijloacele de transport si am crezut ca voi face o lipotimie din cauza lipsei de O2.

Adauga un comentariu
Anunturi bzi.ro Adauga anunt gratuit