Cancan ultimă oră

Cum facem copiii să pronunțe suntele ”r” și ”s”. Aurelian Ciocan explică

Publicat: 20 iul. 2020
Cum facem copiii să pronunțe suntele ”r” și ”s”
Cum facem copiii să pronunțe suntele ”r” și ”s”

Cum facem copiii să pronunțe suntele ”r” și ”s”. S-a demonstrat faptul că mai mulți copii de 4 sau 5 ani pronunță cu dificultate literele ”R” sau ”S”. Chiar dacă multora dintre noi ni se pare acest lucru drăguț, trebuie amintit că dacă astfel de probleme sunt ignorate, pot avea efecte negative asupra viitorului adolescent.

Aurelian Ciocan, logoped, atrage atenția. Cum facem copiii să pronunțe suntele ”r” și ”s”

Logopedul Aurelian Ciocan ne explică faptul că fiecare copil este diferit, iar limbajul se dezvoltă la vârste distincte. La unele fetițe, dezvoltarea vorbirii pornește chiar și de la 10 luni sau un an. Ea se manifestă prin cuvinte, precum: mama, tata, papa.

”Fiecare părinte ar trebui să ştie faptul că toţi copiii se dezvoltă diferit şi încep să vorbească la vârste diferite. La fetele cele mai ”harnice” vorbirea poate să pornească chiar şi la 10 luni, un an. Se spun primele cuvinte: mama, tata, papa.

Dacă până la vârsta de trei-patru ani nu apar toate sunetele şi nu sunt pronunţate corect şi sunt anumite defecte, ar fi ideal să încerce să caute ajutor de specialitate la un logoped. Dacă nu fac asta la această vârstă, vârsta de şapte ani ar ideală pentru a căuta un ajutor de specialitate.”

Cele mai frecvente sunete pe care unii copii nu le pot pronunța sunt „R” și ”S”

Corform specialiștilor, cea mai greu de pronunțat literă este ”R”. Ea apare ultima, deoarece este mai greu de realizat acea vibrație cu vârful limbii. Chiar dacă multora li se pare drăguț sau amuzant un copil care pronunță ”L” în loc de ”R”, poate constitui o problemă în viitorul copilului.

Totodată, este extrem de important să nu certăm copilul, fiindcă nu poate pronunța unul dintre sunete. Ar trebui îndrumați și încurajați în aceste momente, pentru că nu este vina lor că nu pot vorbi corect.

Pentru a îndruma un copil încă de mic să pronunțe sunetul ”R”, de exemplu, îi putem induce sunete corecte, punându-se accent pe literă, în diverse ocazii. Chiar dacă este vorba de un copil care nu poate vorbi încă, este de ajutor să folosim onomatopee, precum: brum brum (cum face motoreta), pentru a auzi corect sunetul.

De asemenea, după ce copilul împlinește un an și jumătate, poate începe să facă exerciții de logopedie.

”Putem să lucrăm exact aceste silabe care îl conţin pe r, folosindu-ne de vocale: ra, re, ri, ro, ru, ră, rî”, a menționat Aurelian Ciocan.

Alte exerciții pentru diferențierea R – L

RAC – LAC

RASĂ – LASĂ

ROZ – LOZ

GRAS – GLAS

RAMĂ – LAMĂ

REGE – LEGE

RUPTĂ – LUPTĂ

RADĂ – LADĂ

PĂLĂRIE, UMBRELĂ, CALENDAR, PRIMUL, CULORI, RĂMURELE, ALBASTRU, FLACĂRĂ, FLOARE

Un factor extrem de important este reprezentat de joaca cu onomatopeele: senzația de frig (brrr), mârâitul (mrrr), ursul (morr), porcul (groh), cioara (crra), greierele (cri – cri), galop (trop), porumbelul (grrru), motorul (brrum), ceasul (țărr), rața (lipa-lipa), clopoțelul ( cling – cling).

Repetați constant următoarele fraze: Remorca tractorului ruginește rău; Rică nu știa să zică râu, rățușcă, rămurică, Dar de când băiatu-nvață, Poezia despre rață, Rică a-nvățat să zică, Râu, rățușcă, rămurică.





Adauga un comentariu