News Flash:

Cum s-a simtit criza financiara printre olimpicii de la Vancouver?

13 Februarie 2010
622 Vizualizari | 0 Comentarii
Kevin
Fotbalul este, fara indoiala, sportul rege din care se castiga cei mai multi bani, dar nu este singurul care aduce succes si creeaza vedete. Si sporturile de iarna, desi mult mai putin populare si cele mai slab platite, le-au adus anul trecut milioane de dolari in buzunare celor mai buni sportivi.

Snowboardul si schiul au trimis cele mai multe vedete la Olimpiada de iarna din Vancouver, dar chiar si ele au simtit in 2009 efectele crizei. Sponsorii le-au redus sumele oferite sau chiar au rupt contractele. Totusi, pe partiile si gheata de la Vancouver se intrec si sportivi care au facut milioane intr-un singur an. Forbes a scris despre ei.

Anul trecut, Red Bull i-a construit snowboarderului de 23 de ani Shaun White (foto) propriul half pipe in valoare de o jumatate de milion de dolari, intr-o zona atat de izolata incat trebuie sa mearga cu elicopterul pentru a-si repeta figurile secrete. Aici a inventat una dintre cele mai periculoase figuri cu care a castigat aurul la Winter X Games din Aspen si care i-a asigurat statutul de superstar. Cei 40.000 de dolari pe care i-a castigat la concurs sunt bani de buzunar in comparatie cu ce primeste din partea sponsorilor. "The Flying Tomato", cum este poreclit din cauza parului roscat, a castigat 7,5 milioane de dolari de la Burton, Red Bull, Target, Oakley Ubisoft si AT&T, fiind unul dintre cei mai bine platiti sportivi care participa la Olimpiada de iarna de la Vancouver.

Shaun White este urmat de patinatoarea Kim Yu-Na din Coreea de Sud, ale carei miscari aerodinamice i-au adus mai multe titluri de campioana in 2009, dar si 150.000 de dolari. Titlurile i-au adus, insa, si contracte de publicitate in valoare de 7,5 milioane de dolari cu Hyundai Motor, Kookmin Bank, Nike, Procter & Gamble. Telefonul Samsung "Yu-Na Haptic" inspirat de ea s-a vandut in peste un milion de unitati de cand a fost lansat in mai 2009.

Traiesc din banii de la sponsori

Atat White, cat si Yu-Na sunt sportivi tipici de Olimpiada pentru ca depind de banii sponsorilor, cei din premii fiind insuficienti pentru antrenamente sau echipament. Ei nu sunt sportivi profesionisti si nici nu fac parte din echipe care sa le ofere contracte pe mai multi ani sau salarii. In cazul celor de la Olimpiada de iarna, situatia este si mai proasta deoarece nu sunt la fel de populari precum cei de la Olimpiada de vara. Si asta nu e tot. Din cauza crizei financiare, multi sportivi si-au pierdut sponsorii inaintea Olimpiadei de la Vancouver. Acest lucru i s-a intamplat chiar si lui Shaun White, care a ramas fara contractele cu American Express si Hewlett Packard.

Cei mai afectati au fost insa membrii echipei de patinaj viteza a Statelor Unite, care nu au mai putut sa isi plateasca nici orele petrecute pe gheata unui patinoar dupa ce banca olandeza DSB nu a mai vrut sa ii sponsorizeze. Aceasta le oferea 350.000 de dolari pe an si o prima de 50.000 de dolari pentru performante.

Patinatorii americani au reusit sa ajunga la Olimpiada de la Vancouver numai dupa ce Stephen Colbert de la Comedy Central a strans pentru ei 300.000 de dolari din donatii online si le-a devenit sponsor oficial pentru aceasta editie. Nu se stie, insa, ce se va intampla dupa jocurile olimpice. Unul din membrii echipei a reusit totusi sa isi negocieze singur contractele de sponsorizare. Este vorba de Apolo Anton Ohno, medaliat de cinci ori in cursele scurte de patinaj viteza de la Olimpiade si campion al reality show-ului Dancing With the Stars din 2007. In varsta de 27 de ani, el a primit 1,5 milioane de dolari de la Coca Cola, AT&T, Alaska Airlines si Procter & Gamble. El a aparut si intr-un clip publicitar pentru Nestle, impreuna cu gimnastul medaliat cu aur la Beijing, Shawn Johnson.

Criza financiara se resimte si pe partie

Si schiorii au resimtit efectele crizei. Furnizorul de echipament sportiv Rossignol a fost nevoit sa reduca sponsorizarile cu 50% pentru a trece de perioada dificila. Aceasta decizie a determinat-o pe americanca Lindsey Vonn, de doua ori campioana mondiala, sa isi caute un alt furnizor de echipament si sa incheie un contract pana in 2014 cu Head.

Pe langa Head, Lindsey Vonn mai este sponsorizata de Red Bull, Under Armour, Procter & Gamble si Rolex. Ea a castigat 3,5 milioane de dolari de pe urma acestor contracte si alti 350.000 din competitii, fiind pe locul al treilea in topul celor mai bine platiti sportivi de la Olimpiada. Ea este urmata in top de schiorul alpin Ted Ligety, care a castigat doua milioane de dolari pentru insemnele Shred, Rossignol, Booster, Slytech, Komperdell si Audi pe care le poarta. Dupa Olimpiada din 2006, prima la care a participat, el si-a infiintat propria companie producatoare de ochelari de schi.

Daca Lindsey Vonn a putut sa isi aleaga un alt furnizor de echipament, schiorul Bode Miller a ales o alta varianta: a devenit jucator profesionist de tenis si a anuntat ca vrea sa joace la U.S. Open in luna august pentru a gasi sponsori la Olimpiada de la Vancouver. In varsta de 32 de ani, Miller a revenit de curand in echipa Statelor Unite si s-a calificat pentru a treia Olimpiada. In 2009, el a castigat 1,3 milioane de dolari din contractele cu Nike, Head si Superfund.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

buni sportivi efectele crizei red bull shaun white
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1389 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019174 (s)