Diverse

Cum sa-ti adaptezi propriul ceas intern pentru a slabi si a-ti pastra sanatatea

Publicat: 27 sept. 2019
25

Numeroase studii au identificat o legatura profunda intre modelele de somn neregulat si riscurile pentru sanatate, in special sub forma cresterii in greutate. Este foarte important pentru noi sa fim fideli ceasului intern sau altfel spus ritmului circadian. Ritmurile circadiene sunt (aproximativ) cicluri naturale de 24 de ore care guverneaza organismul prin reglarea apetitului, a somnului si a starii de spirit. Medicina chineza a crezut intotdeauna ca aceste cicluri sunt controlate in mare parte de lumina sau de ciclurile soarelui. Energia trebuie exercitata in timpul zilei, in timp ce noaptea este destinata odihnei si recuperarii. Cercetarile stiintifice au descoperit ca organismul are un ritm natural care trebuie urmat pentru o sanatate optima.

Un studiu realizat de cercetatorii europeni a descoperit ca, atunci cand ne este greu sa ne trezim la o ora impusa, inseamna ca ritmul nostru circadian nu este aliniat cu programul nostru zilnic. Acest lucru se intampla adesea, deoarece multi dintre noi avem doua programe de somn diferite – ne trezim dimineata devreme in timpul saptamanii de lucru si ne culcam mai tarziu in weekend. Cercetatorii de la Institutul de Psihologie Medicala al Universitatii din München au inventat chiar si termenul „social jet lag” pentru a descrie aceste programe de somn nepotrivite.

In studiul european, 65.000 de adulti au fost chestionati, iar cei care traiau cu doua programe diferite de somn aveau de trei ori mai multe sanse sa devina supraponderali! Si asta nu este totul. Pe masura ce diferentele dintre cele doua programe au devenit mai mari, IMC (indicele masei corporale) a crescut. Pe o perioada mai lunga de timp, riscurile pentru cancer si diabet cresc, de asemenea.

Probabil ca va intrebati: „Cum ma face somnul de weekend sa iau in greutate?” Cand traim cu astfel de programe de somn disparate, traim in dizarmonie cu ritmurile naturale. La nivel celular profund, functiile metabolice sunt intrerupte. Incheiem activitatile pentru care organismele noastre nu sunt pregatite – cum ar fi mancam atunci cand corpul nostru nu poate digera alimentele in mod corespunzator – iar acest lucru ne afecteaza negativ, crescand riscul de obezitate.

Parintii stiu ca copiii functioneaza cel mai bine intr-un program regulat pentru mancare si somn, asa ca nu ar trebui sa fie o surpriza faptul ca acelasi lucru este potrivit si pentru noi, adultii! Alege o activitate pe care o vei face in acelasi timp in fiecare zi, cum ar fi sa mananci micul dejun la 7, sa meditezi la pranz, sa faci exercitii la 18:30 sau sa te culci la ora 22. Daca sunteti in buna dispozitie, alegeti doua sau mai multe activitati pe care sa le faceti in acelasi moment in fiecare zi, de preferinta una cognitiva si una fizica, iar corpul dvs. va obtine si mai multa practica in mentinerea si mai mult a ritmului si a stabilitatii, construind un fundament mai solid pentru greutatea si functia metabolica. Cand faci exercitii cu mintea sau corpul in acelasi moment, zilnic, rata de performanta si puterea creierului tai vor creste.





Adauga un comentariu