National

Cum se apara Vosganian de acuzatiile care i se aduc in dosarul Romgaz

Publicat: 03 feb. 2015

Varujan Vosganian, fost ministru al Economiei si Finantelor, aflat la un pas de inceperea urmaririi penale in dosarul Romgaz-Interagro, a postat ieri pe blogul propriu cel mai scurt mesaj de cand scrie pe blog: „Viata merge inainte”, spune fostul ministru.

Varujan Vosganian a adus insa, intr-o serie de postari anterioare pe blog, o serie de argumente prin care incearca sa demonteze acuzatiile procurorilor DIICOT.

DIICOT a cerut luni aviz pentru inceperea urmarii penale fata de fostii ministri Adriean Videanu si Varujan Vosganian, cercetati in dosarul omului de afaceri Ioan Niculae. Vosganian si Videanu sunt suspectati de constituire a unui grup infractional organizat, abuz in serviciu si complicitate la delapidare.

Marti, comisia juridica din Senat a dat aviz favorabil pentru inceperea urmaririi penale in cazul lui Vosganian, insa decizia finala urmeaza sa fie luata miercuri in plenul Senatului.

Senatului i s-a mai cerut o data votul pentru inceperea urmaririi penale in cazul Vosganian, in 2013 – atunci pentru subminarea economiei nationale – si a respins solicitarea procurorilor cu aproape 85% din voturi.

Situatia este, insa, mult diferita acum, cand presiunea este imensa pentru neimpiedicarea justitiei ca aceasta sa isi urmeze cursul.

Vosganian este acuzat ca ar fi aprobat preturi preferentiale la livrarea de gaze naturale dinspre Romgaz catre Interagro SA, detinuta de omul de afaceri Ioan Nicolae, „in scopul sprijinirii intereselor financiare ale grupului infractional constituit de catre suspectul Ioan Nicolae”, dupa cum se arata in referatul procurorilor.

Vosganian sustine ca actiunile sale din perioada incriminata fac parte din sfera raspunderii politice, si nu a raspunderii penale si ca toata procedura s-a desfasurat „strict in concordanta cu prevederile (si cu traditiile) constitutionale si in aplicarea legii”.

„In caz contrar, orice ministru ar trebui fie sa ia aprobare prealabila de la procuror pentru orice decizie politica, fie sa traiasca ulterior cu spaima unei actiuni penale pentru deciziile sale politice. Acest lucru ar bloca guvernarea tarii si ar duce la uzurparea puterii de guvernare de procurori”, explica la un moment dat Vosganian.

Tot la momentul apararii in fata Senatului, Vosganian spunea: „Cu privire la pretinsul complot, procurorul de caz nu aduce absolut nicio dovada a presupusei mele legaturi infractionale cu ceilalti membri ai grupului de complotisti (complotul nu se face de unul singur): interceptari telefonice, declaratii de martori sau de invinuiti/inculpati, mijloace materiale de proba etc. Referatul nu reuseste sa gaseasca cea mai mica dovada a vreunui interes de cistig personal sau suspiciune de coruptie in ce ma priveste. Si, totusi, procurorul se incapataneaza sa sustina ca am aderat la un grup infractional cu care, de fapt, nu am comunicat”.

Acuzatiile aduse lui Vosganian de DIICOT

Din referatul intocmit de catre procurorii D.I.I.C.O.T ar rezulta suspiciunea rezonabila ca, in perioada decembrie 2006 – decembrie 2008, VARUJAN VOSGANIAN, si in perioada decembrie 2008 – septembrie 2010, VIDEANU ADRIEAN, in calitate de ministri, au aprobat, semnat si sustinut in Guvern un numar de 6 Ordine, respectiv trei Memorandumuri, in scopul sprijinirii intereselor financiare ale grupului infractional constituit de catre suspectul IOAN NICULAE si au utilizat SNGN ROMGAZ SA (unitate nationala de interes strategic) in interesul privat al SC INTERAGRO SA, acordand discount-uri comerciale substantiale la livrarea de gaze naturale catre SC INTERAGRO SA, peste plafoanele practicate de SNGN ROMGAZ SA, precum si gaze naturale exclusiv din productia interna, cu nerespectarea dispozitiilor legale si in conditiile in care SC INTERAGRO SA inregistra debite istorice la plata gazelor consumate, anunta un comunicat al DIICOT.

Astfel, demersurile ministrilor VARUJAN VOSGANIAN si VIDEANU ADRIEAN s-au realizat in conditiile in care SC INTERAGRO SA inregistra o datorie reprezentand cca. 70% din bugetul anual al societatii nationale, fiind grav afectate principalele activitati ale SNGN ROMGAZ SA, societatea nationala fiind transformata practic intr-un furnizor al unui client privat privilegiat si fiind pus in pericol sistemul energetic national pe segmentul gazelor naturale.

Potrivit referatului, exista suspiciunea rezonabila ca prin activitatea ministrilor VARUJAN VOSGANIAN si VIDEANU ADRIEAN, respectiv prin vanzarea preferentiala catre SC INTERAGRO SA a unor cantitati masive de gaze naturale, aceasta societate a fost plasata intr-o veritabila pozitie de monopol pe piata gazelor naturale. Mai mult, SNGN ROMGAZ SA si MINISTERUL ECONOMIEI fiind entitati ale statului cu atributii in domeniul energetic, prin folosirea SNGN ROMGAZ SA in favoarea SC INTERAGRO SA, contrar scopului pentru care SNGN ROMGAZ SA a fost infiintata, s-au creat riscuri semnificative in planul securitatii energetice a ROMANIEI.

In Referate se mai retine ca SNGN ROMGAZ SA a livrat in aceasta maniera catre SC INTERAGRO SA, gaze naturale din productia proprie in valoare de cca. 1.500.000.000 lei, respectiv cca. 500.000.000 USD, din care cca. 270.000.000 lei, respectiv cca. 92.000.000 USD reprezinta valoarea reducerilor comerciale acordate ilegal.

Cum se apara Vosganian

Varujan Vosganian scrie pe blogul propriu ca orice referire la numele sau, in contextul dosarului Romgaz, trebuie sa aiba in vedere si documentele pe care le-a prezentat Comisiei Juridice si pledoaria pe care a sustinut-o in plenul Senatului in 2013.

„Orice initiativa ulterioara a Parchetului ar trebui sa ia in seama dovezile depuse de mine si pledoaria pe care am sustinut-o. In orice caz, evaluarea masurilor pe care le-am luat trebuie sa ia in seama, de pilda, contextul economic de atunci (cresterea pretului mondial al gazului la valori nemaintalnite niciodata in istorie) sau stenogramele Guvernului din care rezulta limpede ca unele masuri nu le-am solicitat si nu le-am aprobat eu”, scrie Vosganian.

Fostul ministru invoca in sustinerea deciziilor sale din 2008 presiunea venita din mai multe parti: miile de salariati care manifestau in fata Guvernului, confederatiile sindicale care amenintau cu continuarea actiunilor de protest, patronatele care trimisesera angajatilor preavize de incetarea activitatii, prefectii care trimiteau „scrisori disperate la Ministerul Economiei, cum ca in orasele monoindustriale in care functionau acele unitati economice situatia ar putea scapa de sub control”, asociatiile de fermieri care cereau mentinerea productiei de ingrasaminte chimice la niveluri si la preturi accesibile.

Exista si riscul ca Romgaz sa-si reduca productia din lipsa de cerere, mai spune Vosganian. „Si colac peste pupaza, presa ma acuza ca sunt indiferent fata de solicitarile manifestantilor”.

„Unora li se poate parea ca masura nu a fost cea mai buna, cea de a acorda un discount care a acoperit partial cresterea pretului gazelor, dar a fost, sunt convins, singura pe care am putut-o lua in conditiile date, cu riscuri minime. Combinatele de ingrasaminte si-au reluat productia, ba chiar cele inchise, precum combinatul de la Fagaras, s-au redeschis, Romgaz a avut o rata bruta a profitului de aproape 30% (mai mare ca in anii trecuti), bugetul a primit venituri considerabile, pe respectiva perioada (sase luni) combinatele cu datorii si-au redus datoriile fata de furnizorul de gaze, salariatii si-au pastrat locurile de munca si pretul la ingrasamintele chimice a ramas neschimbat. La solicitarea Ministerului Agriculturii (nu a mea) si cu acordul Guvernului masura a fost continuata, avand in vedere caracterul ei benefic pentru fermierii romani”, spune Vosganian.

Apararea in extenso a lui Vosganian in fata senatorilor in 2013 poate fi vazuta aici.

Decizie politica, spune Vosganian, nu penala

„Faptele care sunt retinute in sarcina mea prin referatul procurorului constituie exclusiv decizii politice in domeniul economic, potrivit atributiilor mele de la acea data, de ministru al Economiei si Finantelor.

Acele decizii au fost politice si, prin urmare, indiferent daca ar fi fost corecte sau eronate, ele nu au nici un fel de dimensiune penala, nu pot fi calificate infractiuni si, in consecinta, nu pot constitui temei pentru o cerere de urmarire penala.

Referatul procurorului omite tocmai dimensiunea politica a deciziei mele ignorand situatia exploziva in fata careia a fost pus Guvernul in luna februarie 2008, in urma cresterii bruste a pretului gazelor naturale din import. Numai intr-o singura luna acesta a crescut de la 316 USD/1000 mc la 375 USD/1000 mc, continuand sa creasca in ritm ametitor, ajungand, in luna octombrie, la 540 USD/1000 mc. Majoritatea combinatelor de ingrasaminte chimice, pentru care gazele naturale reprezentau peste 70% din costuri, au decis sa-si inceteze temporar activitatea (doua dintre ele erau deja inchise). Sindicatele tuturor unitatilor de profil s-au angrenat in ample miscari de protest, prefectii judetelor implicate au trimis, in scris, apeluri urgente din care rezulta ca starea localitatilor afectate este dramatica si ca exista riscul ca situatia, in urma amplificarii miscarilor sindicale, sa scape de sub control, Cancelaria Primului Ministru si Ministerul Agriculturii ne-au solicitat o interventie imediata iar presiunea presei, a opiniei publice in general, asa cum o arata publicatiile vremii, era net favorabila demararii dialogului cu asociatiile patronale si sindicale, in vederea depasirii situatiei deosebit de tensionate. Oprirea combinatelor de ingrasaminte chimice ar fi cauzat furnizorului de gaze naturale Romgaz si bugetelor publice pierderi uriase, nemaivorbind de pericolul disponibilizarii a cca 10.000 de salariati si de imposibilitatea furnizarii de ingrasaminte chimice pentru agricultura.

In urma dialogului cu partenerii sociali s+au hotarat urmatoarele : Romgaz va acorda, in conditiile permise de Legea gazelor, un discount suplimentar de 23 USD/1000 mc, care, potrivit datelor oferite de Romgaz, acoperea 50% din cresterea pretului de livrare a gazului. Pretul gazului metan ajunsese sa depaseasca 300 USD/1000 mc, asadar acest discount suplimentar reprezenta 7% din pret. In schimbul acestui discount, sindicatele s-au angajat, prin protocol, sa inceteze miscarile de protesc iar patronatele sa renunte la preaviz si sa continue productia, mentinand locurile de munca. In plus, patronatele se angajau sa mentina productia de ingrasaminte chimice si sa nu majoreze pretul acestora, indiferent de evolutia pretului gazelor naturale. Facturile curente urmau sa fie onorate iar combinatele care inregistrau restante de plata, urmau sa le reesaloneze si sa le plateasca.

In urma acestor intelegeri, am propus o Nota ce a fost aprobata in Guvern in data de 19.02.2008, acceptand, pentru o perioada de sase luni, conditiile negociate. Astfel, situatia a fost detensionata, combinatele si-au reluat lucrul si locurile de munca au fost salvate. Efectele pozitive ale acestei masuri au fost dupa cum urmeaza:

Efectele pozitive ale acestei masuri au fost dupa cum urmeaza:

– Inregistrarea, de catre Romgaz, a unui profit brut suplimentar de 80 de milioane de lei (care depasea cu mult valoarea discountului) in 2008 fata de 2007 si cresterea cu trei procente a ratei corespunzatoare a profitului;

– Plata tuturor facturilor curente si recuperarea restantelor de 208 milioane de lei pe care combinatele de ingrasaminte chimice le aveau la Romgaz, asa cum o dovedeste situatia prezentata de Romgaz in data de 10.09.2013;

– dublarea cantitatii de ingrasaminte chimice livrata catre producatorii agricoli, asa cum o dovedeste Nota Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale 2540/27.07.2008;

– mentinerea pretului ingrasamintelor chimice produse in tara, spre deosebire de cele provenite din import, asa cum o dovedeste declaratia ministrului Agriculturii, Dacian CIOLOS, in Stenograma sedintei de Guvern din data de 02.09.2008;

– mentinerea integrala a celor cca 10.000 de locuri de munca;

– sustinerea activitatii a numeroase IMM-uri, furnizoare de sevicii pentru industria de ingrasaminte, ceea ce dubleaza numarul locurilor de munca protejate prin aceasta masura;

– asigurarea, la bugetul national, a unor venituri de peste 180 milioane USD, asa cum rezulta din Nota de fundamentare a OUG 54/2009, avizata de ministrul Finantelor;

– redeschiderea combinatelor chimice de la Fagaras si Savinesti;

– demararea unor investitii care, incepand cu anul 2008, au cumulat, potrivit concluziilor intalnirii cu patronatele din industria chimica, in cadrul elaborarii Strategiei de reindustrializare a Romaniei, peste 600 de mlioane de lei”, se apara Vosganian.



loading...

Adauga un comentariu