Secretele istoriei

Cum si-a cladit Henry Ford singur imperiul

Publicat: 28 mart. 2014
Copilul precoce avea inclinatii catre mecanica, dar si pentru carte. La 7 ani, cand a fost trimis la scoala, invatase deja scrisul. La zece ani, a construit o turbina, in apropierea scolii. Un success, dar si un moment penibil: turbina a explodat si a incendiat scoala.
I-a mers vestea de reparator de ceasuri, ocupatie cu care s-a si indeletnicit la o varsta frageda. Terminand liceul, paraseste casa parinteasca pentru a se angaja la Detroit ca ucenic, cu un salariu de 2,50 dolari pe luna.
Dupa trei ani petrecuti la Detroit, se intoarce la ferma tatalui sau, dar nu simte atractie catre agricultura. Viseaza altceva.
Tot visand, construieste o masina cu vapori, pe baza unui sasiu de la un dispozitiv de tuns iarba. Vecinii au vazut-o functionand, dar strambau din nas: era o simpla experienta, fara utilitate practica.

Vezi si 
Predictii ratate din lumea stiintei
O casatorie de mare succes
Casatoria cu Clara Bryant, fiica unui fermier, s-a dovedit, pe neasteptate, suportul moral al mintii lui iscoditoare: ea l-a privit totdeauna cu admiratie, l-a incurajat si se arata extaziata atunci cand el ii etala, cu mandrie, nascocirile sale.
In acea epoca, Daimler si Benz lansasera pe piata primele lor automobile. Ford a dat multa vreme tarcoale noii inventii, iar, la sfarsitul lui 1891, i-a marturisit sotiei ca i-ar placea sa-si construiasca si el propriul prototip de automobil.

Vezi si Henry Ford, afaceristul admirat chiar si de Stalin 

Ideea parea de domeniul imposibilului, dar Clara s-a declarat entuziasmata. Atat i-a trebuit tanarului Ford. A plecat la Detroit, pentru documentare, si s-a angajat la „Edison Illuminated Company” unde, remarcat pentru ingeniozitatea sa, a fost numit inginer sef.
In acelasi timp, Ford si-a amenajat propriul atelier, acasa, incepand sa lucreze la constructia unei masini cu motor pe gazolina, cheltuindu-si micile economii in directia acestei pasiuni.
Afacerea ia amploare
Clara nascuse recent, era nevoita sa-si chibzuiasca banii, dar n-a pus in cumpana aceste detalii prozaice. Era convinsa de reusita sotului ei, sau, cel putin, asa se arata.
Sustinerea morala a sotiei i-a dat curaj si, in 1902, Ford pune bazele parteneriatului Ford & Malcomson, impreuna cu un oarecare Alexander Y. Malcomson, care devine asociatul sau.
Afacerea merge. In anul urmator, realizeaza si vinde prima masina, iar modestul partenierat devine societatea Ford Motor Company. Dupa ce mai construieste vreo cateva masini, ii incolteste in minte ideea productiei pe banda rulanta.

Vezi si Companii de renume care l-au servit pe Hitler 

A mustacit ideea multa vreme. Intre timp, face senzatie cu o masina de conceptie proprie, la volanul careia parcurge o mila in numai 39,4 secunde. Era o viteza ametitoate pentru acele timpuri: 147 km/ora. Ziarele au consemnat recordul, iar numele lui Ford a devenit cunoscut.
Intre timp, marca Ford incepea sa devina tot mai cunoscuta in Statele Unite, iar Ford Motor Company lanseaza un tip nou de masina, eleganta si ieftina. Este legendarul „Ford- model T”, aparut in 1908.
Regele automobilului se bazeaza pe supusii sai
In ziua cand productia pe banda rulanta a permis asamblarea a 50 de masini in 24 ore, brandul Ford s-a detasat de toti ceilalti producatori. Henry Ford a inceput sa abordeze excentricitati ce nu pareau deloc specifice unui om de afaceri.
A dublat salariile muncitorilor, a scurtat ziua de munca la 8 ore (fara sa-i fi impus vreun sindicat) si a introdus pentru prima oara in lume saptamana de lucru de 5 zile (tot fara sindicate).
Si-a permis sa selecteze personalul, iar, in anul 1927, modelul T ajunsese sa fie cea mai vanduta masina din lume. In acelasi an, Henry Ford devenea cel mai bogat om din lume.
Poate ca bogatii de atunci nu seamana cu bogatii nostri de astazi. Fara sa-i impuna cineva, Ford a lansat o spectaculoasa campanie de finantare a organizatiilor pacifiste, in timp ce sotia sa, Clara, cheltuia milioane de dolari pentru opere de caritate.
Regele moare, regatul continua
In contrast cu asemenea comportament social, Ford si-a construit pentru propria familie o resedinta eleganta, cu 56 camere, cu piscina si teren de golf, cu sase gradini paradisiace, cu un lac artifical si doua parcuri.
N-o facea din snobism. Acest ultraconfort era argumentul cu care si-a determinat fiul sa nu plece in lume, sa ramana legat de casa si de tot ce realizase Henry Ford, care nu putea concepe ca imperiul construit de el sa incapa pe mana altcuiva, decat cea a propriului fiu.
Asa s-a si intamplat. Pe masura ce Henry inainta in varsta, afacerile erau preluate treptat de fiul sau, Edsel Ford. Dar nu intotdeauna in viata lucrurile se desfasoara asa cum le prevezi. In 1943, Edsel Ford moare. Afacerile sunt preluate de nepot – Henry Ford II – care devine presedintele companiei.
Patru ani mai tarziu, in 1947, o hemoragie cerebrala il rapune pe batranul Henry Ford, la varsta de 83 de ani si astfel se stinge regele automobilului. In urma lui, insa, a ramas un urias regat, care inca mai fiinteaza si astazi, condus de mana urmasilor urmasilor lui Ford, asa cum si-a dorit-o el totdeauna. 


loading...

Adauga un comentariu