Boli si tratamente

Cum stii ca ai lipsa de zinc si de unde il poti lua

Publicat: 11 mart. 2014
7
Semnele unei diete prea sarace in zinc sunt subtile, de-abia atunci cand carenta este severa apar manifestarile vizibile, dar asta nu inseamna ca deficitul minor de zinc nu este periculos.
„Zincul este cel mai abundent micromineral, gasindu-se in cantitati mici in toate organele, tesuturile si fluidele corpului. De altfel, peste 95% din intreaga cantitate de zinc prezenta in organism se afla intracelular“, potrivit Ghidului pentru alimentatia sanatoasa al Societatii de Nutritie din Romania. Corpul nostru are nevoie de zinc pentru mai bine de 100 de procese enzimative vitale: pentru sinteza ADN-ului, a ARN-ului si a proteinelor (si a unor hormoni, printre care testosteronul si insulina). Are un rol esential in intarirea imunitatii, participa la formarea oaselor si intervine in echilibrul functiilor cognitive si reproductive. „Concentratia serica scazuta in zinc in timpul sarcinii coreleaza pozitiv cu greutatea mica la nastere a fatului sau cu nasterile premature“, potrivit Societatii de Nutritie din Romania, citate de adevarul.ro. 
Top 5 semne ale deficitului de zinc 
1. Intarzieri de crestere la copii si imaturitatea sexuala si osoasa.
2. Infectii repetate (indiferent ca este vorba despre raceli sau episoade gripale care se repeta, infectii urinare etc.). Acestea sunt semnul ca functia de protectie imunitara oferita de zinc este deficitara. Si diareea poate intra in aceeasi categorie, de multe ori ea fiind consecinta unor infectii digestive. 
3. Pierderea apetitului si/sau anorexie.
4. Pierderea parului si afectarea pielii.
Zincul este un element important pentru dezvoltarea normala a celulelor. Daca aportul de zinc este insuficient, atunci celulele devin „slabite“. Uneori, alopecia (chelirea) poate fi pusa pe seama deficitului de zinc. Dar si dermatita poate fi o consecinta a acestui dezechilibru. 
5. Manifestari neuropsihice. Unele tulburari comportamentale si de functii cognitive sunt asociate cu deficitul de zinc atat in cazul copiilor, cat si al adultilor. Printre semnele din aceasta categorie se numara dispozitia schimbatoare, labilitatea emotionala, starea de irascibilitate si depresia. 
De unde il luam 
„Nou-nascutul nu are rezerve de zinc, fiind dependent de alte surse pentru aportul acestuia. Zincul este mai bine absorbit din laptele uman decat din preparatele de lapte. Laptele matern asigura o cantitate suficienta (0,3-0,5 mg/kgcorp). 
In cazul gravidelor, suplimentarea cu fier si cu acid folic ar putea diminua absorbtia zincului din alimente, unele studii demonstrand chiar legatura dintre deficitul de zinc si sarcinile cu prognostic nefavorabil. Acesta este motivul pentru care specialistii recomanda si suplimentarea cu zinc in perioada sarcinii, mai ales la femeile care iau mai mult de 30 mg de fier pe zi. 
Necesarul zilnic de zinc este de 15 mg.
„Carnea, pestele, laptele si produsele lactate aduc cam 80% din necesarul alimentar total de zinc. Stridiile, alte animale marine, ficatul, branza, cerealele, fasolea uscata, produsele din soia si nucile sunt alte surse alimentare bogate in zinc“, potrivit Societatii de Nutritie din Romania.
Si prea mult zinc este nociv, atrag atentia specialistii. Un aport exagerat de zinc (prin administrarea de suplimente) poate atrage un deficit de cupru, scaderea imunitatii si eroziuni gastrice. 




Adauga un comentariu