Diete si regimuri

Cum sunt ascunse grasimile trans pe etichete si cat de nocive sunt

Publicat: 08 feb. 2015
7

Grasimile sunt parte a unei alimentatii sanatoase, iar anumite grasimi (acizi grasi esentiali) trebuie consumate pentru a mentine un organism sanatos. Acestea sunt adesea mentionate ca grasimi „bune” (polinesaturate si mononesaturate). Astfel de grasimi le gasim in:
– peste de apa rece (pastrav, ton, somon)
– nuci si seminte (nuci, migdale, chia)
– uleiuri vegetale (maslinie, seminte de in, seminte de struguri, etc).

Grasimile trans ne fac mai agresivi. Vezi si alte efecte negative

Grasimi saturate
Apoi, exista grasimi „rele” (saturate). Grasimile saturate au o reputatie proasta, pentru ca un consum prea mare conduce la probleme majore de sanatatea (sindrom metabolic, diabet de tip 2, obezitate si ateroscleroza). Totusi exista aceste grasimi in natura si, in cantitati limitate de zi cu zi, ajuta la mentinerea unui corp sanatos. Aceste grasimi apar in mod natural in:
– carne (vita, porc, miel)
– lactate integrale (lapte, branza)
– unele produse vegetale (nuci de cocos, ulei de cocos).

Grasimile dietetice rele sau nocive pentru sanatate

Grasimile trans
Mai exista inca un tip de grasime care nu este produsa natural, care are o valoare nutritiva 0 si care este extrem de nociva: grasimea trans. Grasimile trans au fost produse intr-un laborator pentru producatorii de produse alimentare comerciale,  pentru a le stimula profiturile. Procesul de creare se numeste hidrogenare, iar acestea se gasesc pe etichete sub numele de „grasimi hidrogenate” sau „grasimi partial hidrogenate”.

Cum sunt ascunse grasimile trans pe etichetele nutritionale
Alimentele procesate au de obicei scris pe eticheta „fara grasimi trans”. Acest lucru nu trebuie sa fie neaparat adevarat. Atat timp cat un produs contine mai putin de 0,5 gr. de grasimi trans per portie, producatorii au voie sa treaca 0 pe eticheta nutritionala. Asigurati-va ca verificati lista ingredientelor; in cazul in care cuvantul „hidrogenat” apare oriunde pe eticheta, atunci contine grasimi trans.

De fapt, nu este neobisnuit sa gasim grasimi hidrogenate in produse care au trecut pe eticheta „fara grasimi trans”.Dar, chiar daca un aliment procesat nu contine cu adevarat grasimi trans, poate totusi sa contina uleiuri vegetale, precum cel de porumb sau cel de soia, care pot fi de asemenea foarte nocive.Singura modalitate de a evita acest grasime de moarte este de a citi ingredientele, iar daca vedeti cuvintele „hidrogenate partial” sau „hidrogenate”, ulei vegetal rafinat, ulei vegetal hidrogenat, ulei de palmier hidrogenat, renunta la produs. 

Boli legate de consumul grasimilor trans
Studiile efectuate ulterior au demonstrat ca alimentatia cu grasimi trans provoaca :- obezitate, boala de inima, cancer, diabet, boli degenerative ale articulatiilor, depresie, modificari comportamentale;- creste LDL-colesterolul (rau) si scade HDL-colesterolul (bun), avand efect proaterogen dublu(fata de grasimile saturate animale care cresc LDL dar nu scad HDL).Grasimile trans au efecte cancerigene datorita prajirii (mai ales prajirea repetata) cu ulei trans ce duce la aparitia de acroleina, acrilamida, si a unor produsi de glizozilare. 





Adauga un comentariu