Boli si tratamente

De ce este atat de importanta calitatea somnului: ce inseamna igiena somnului

Publicat: 04 iul. 2019
7

Cea mai importanta masura pentru a scapa de insomnie este sa mentinem un orar regulat de somn. Aceasta inseamna culcarea la aceeasi ora in fiecare seara, precum si trezirea la aceeasi ora din zi. Daca simtim nevoia unei odihne suplimentare este indicat sa dormim la pranz decat sa prelungim somnul de dimineata.   

Ritmul somn-veghe trebuie reglat in mod natural. In conditii de lumina, organismul secreta o cantitate mai mica de melatonina – un hormon implicat in generarea ciclului somn-veghe, in timp ce in timpul notii secreta mai multa si astfel apare starea de somnolenta. Lumina puternica provenita de la ecranul televizorului sau al computerului poate inhiba productia de melatonina, mentinand astfel  organismul in stare de alerta. In camera de dormit avem nevoie de o atmosfera relaxanta, noteaza adevarul.ro. Astfel, spatiul trebuie sa fie aerisit, linistit, cu o temperatura mai scazuta, 18 grade Celsius. Patul trebuie sa fie si el confortabil. Un ritual de relaxare poate cuprinde cititul unei carti, ascultarea unei melodii linistitoare sau o baie calda. Somnolenta din timpul zilei poate fi combatuta cu ajutorul luminii naturale si este de preferat ca dimineata sa nu purtam ochelari de soare.

Dieta sanatoasa si practicarea regulata a exercitiilor fizice sunt, de asemenea, importante pentru o igiena corespunzatoare a somnului. Recomandarea este ca cina sa fie devreme, seara, cu doua ore inainte de culcare, compusa din alimente fara grasimi grele sau condimente. De exemplu, un bol mic cu cereale integrale fara zahar, o banana sau o jumatate de senvis cu carne de curcan sunt variante indicate daca ni se face foame din nou inainte de culcare. Desi alcoolul ne ajuta sa adormim mai repede, consumul lui este contraindicat pentru ca scade calitatea odihnei si ne face sa ne trezim des peste noapte.

Cafeaua este contraindicata dupa pranz la persoanele care au probleme cu somnul. Asta deoarece bauturile care contin cofeina pot determina tulburari de somn si dupa 10 ore de la consum, plus ca sunt diuretice. Nicotina din tigari interfereaza si ea cu somnul. Exercitiile fizice practicate timp de 30 de minute pe zi dimineata sau spre pranz pot imbunatati calitatea somnului. Daca sunt practicate seara insa, stimuleaza organismul si-i cresc temperatura facand dificila instaurarea unei stari propice somnului.
 





Adauga un comentariu