Magazin

De ce sa nu renunti la mustar, sosuri si alte bunatati

Publicat: 02 mart. 2012

Ce ar mai fi cartofii prajiti fara ketchup, carnaciorii si mititeii fara mustar si carnea afumata fara muraturi? In ciuda a ceea ce se spune, toate aceste sosuri, condimente si garnituri sunt nu doar gustoase, ci si sanatoase.

Au nutrienti, vitamine si te ajuta in moduri la care nici nu te-ai gandit. Iata ce este bine sa consumi fara sa stai prea mult pe ganduri, conform Daily Mail:

Sosul de rosii te ajuta in dormitor

Sosul de rosii te protejeaza, in primul rand, de bolile cardiovasculare, continand licopen, un antioxidant care este asociat si cu o scadere a riscului de cancer la prostata. Daca rosiile sunt procesate, sosul are mai mult licopen decat daca ai manca leguma cu leguma.

Institutul National de Nutritie din Jena, Germania, sustine ca 15 mg de licopen pe zi au puterea de a reduce aparitia bolilor cardiovasculare. O portie normala numara cam 3 grame. Poate ca nu pare mult, dar ar trebui sa mananci cam 5 felii mari de pepene pentru a obtine acelasi rezultat.

Grasimea ajuta si ea la buna absorbtie a licopenului, asa ca din cand in cand poti manca chiar si chips-uri din cartofi. Ketchup-ul contine si luteina, care protejeaza ochii de degenerescenta maculara.

Mustarul este la fel de sanatos precum spanacul

Mustarul se obtine din semintele plantei cu acelasi nume, la care se mai adauga diverse ingrediente. Mustarul englezesc este cel mai puternic, pe cand cel frantuzesc este mai slab.

El contine izotiocianati, care previn cancerul la esofag si pe cel de plamani. Cu cat mustarul este mai iute, cu atat este mai concentrat. O portie are in jur de 0,43 mg de fier, echivalentul unei linguri de spanac. Acest ingredient este esential pentru formarea celulelor rosii.

Muraturile au multe fibre

Muraturile au fibre, care sunt esentiale pentru o buna digestie, dar si minerale precum calciul, magneziul si fierul, precum si antioxidanti.

Adesea, acestea presupun castraveti, ceapa, conopida, morcovi, ierburi aromatice, otet, apa. Multe dintre ele sunt indulcite, dar se poate evita zaharul adaugandu-se cateva mere.

Fibrele sunt esentiale pentru o buna digerare a alimentelor, asa ca nu strica un castron de muraturi pe masa. Ideal este sa primesti un aport de 18 grame pe zi; o portie de muraturi are cam un gram.

Wasabi

Wasabi este un ingredient traditional chinezesc, care se consuma alaturi de sushi, initial crezandu-se ca are puterea de a omori bacteriile din pestete crud. Wasabi are mai multi iszotiocianati decat mustarul, cam 24 de miligrame la o lingura, ceea ce inseamna cam 50% din cat ai primi daca ai manca o jumatate de broccoli. Acesti antioxidanti iti intaresc inima si curata arterele.

De ce sosul brun este bun pentru sange

Sosul brun contine rosii, avand cam 0,5 mg de acid folic pe o portie, echivalentul unei jumatati de ficat gatit la gratar. Cunoscut si ca vitamna B9, acidul folic, recomandat in mai ales in cazul femeilor insarcinate, inhiba cresterea celulelor canceroase la nivelul colonului si ajuta la o buna producere a celulelor albe si rosii din sange.

Sosul iute te ajuta sa vezi mai bine

Ardeiul iute este ingredientul principal din sosurile iuti, alaturi de apa si otet. Astfel, aceste sosuri nu duc lipsa de capsaicina, care creste viteza metabolismului, ajuta la o slabire mai rapida si declanseaza in corp procesul numit termogeneza.

Recent, cercetatorii au aratat ca aceasta scade si nivelul de zahar din corp. O lingurita are in jur de 85 mg de beta-caroten, care este convertit de ficat in vitamina A.

Beta-carotenul se gaseste si in cartofi, spanac, caise si morcovi, fiind extrem de bun pentru vaz.

sursa:ziare.com



loading...

Adauga un comentariu