Local

Deputatul Camelia Gavrilă: Experiențe culturale şi profesionale în Finlanda

Publicat: 26 feb. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii

Deputatul ieşean Camelia Gavrilă a efectuat o vizită oficială în Finlanda. Ieşeanca a observat cu interes metodele finlandezilor în materie de educaţie. Camelia Gavrilă a avut întâlniri, dezbateri cu oficiali din educaţie, cu profesori şi directori din mediul universitar şi preuniversitar:

”Povestea de succes a Finlandei în domeniul educației rămâne o temă de interes şi invita la analiza şi explorare. Vizită oficială într-o delegație parlamentară a Comisiei pentru învățământ, știința, tineret şi sport din Camera Deputaților este un prilej de dialog, întâlniri şi dezbateri cu oficiali din educație, cu politicieni, cu profesori şi directori din mediul universitar şi preuniversitar.

Este cert că investiția în educație, alegerea atentă a conținuturilor, un curriculum rezonabil, care acoperă domenii diverse de studiu într-un dozaj echilibrat, profesori respectați, motivați, în care se investește încredere şi formare pedagogică temeinica sunt condiții care conduc firesc spre succes.
Aş adăuga preocuparea pentru o școala în care elevul se simte fericit, iar starea de bine (well being) este mai importantă decât competiția, învățarea stresantă, testarea frecvenţa.

O primă întâlnire la Agenția Naționala pentru Educație cu directorul general, Olli-Pekka Heinonen, cu directorul de programe internaţionale şi învăţământ superior, Maija Airas, întâlnire la care a participat şi Ambasadorul României în Finlanda, E.S. Răzvan Rotundu, a clarificat obiectivele şi abordările pedagogice, modul de concepere al curriculum-ului (la nivel național un cadru general, obiective, competențe şi rezultate vizate, dublat totul de un grad înalt de autonomie la nivel de autorități locale şi şcoli, prin adaptări curriculare la contextele specifice). De altfel esențiala în modelul finlandez rămâne încercarea de abordare individualizată – școlile au un specific aparte, elevul are unicitatea, potențialul personal, aptitudini şi un ritm propriu de învățare. În cei șase ani de învățământ obligatoriu profesorul asigura elevilor o dezvoltare educațională constantă, experiențe de învățare în ritm lent, cu mult calm, teme puţine şi relevante, alternanța activităților de grup cu cele de studiu şi sarcini individuale, pauze frecvenţe pentru relaxare şi refacerea puterii de concentrare. Apreciez ideea echipelor de asistenta educațională din fiecare școala, formate din profesor, director, asistent social, medic sau asistenta medicală, psiholog. Acești specialiști conturează măsuri şi planul de intervenție specială în cazuri deosebite – de natura socială, medicală, nevoi speciale, probleme economice ale familiei sau de îngrijire adecvată a copilului … Deci preocupare, specialiști, abordări personalizate, profesori empatici, astfel încât principiul “niciun copil nu este lăsat în urma”, (no child left behind) chiar funcționează.

Primele impresii, evident experiența continua şi opiniile se vor contura şi în alte sensuri.
Dar pot fi preluate cu siguranţă analiză comparativă şi sugestii de abordare !” declara Camelia Gavrilă.

Adauga un comentariu