Secretele istoriei

Descoperire arheologica senzationala in Bistrita-Nasaud. „O dovada extrem de valoroasa pentru cunoasterea istoriei geologice a acestui spatiu”

Publicat: 04 oct. 2019

O serie de sapaturi arheologice efectuate de un cercetator de la Muzeul Graniceresc Nasaudean in zona Fantanele, comuna Matei, din judetul Bistrita-Nasaud, a scos la iveala dovezi extrem de valoroase „pentru cunoasterea istoriei geologice a acestui spatiu”, potrivit unui anunt publicat pe pagina de Facebook al Complexului Muzeal Bistrita-Nasaud.

Este vorba despre fosile de vertebrate sarmatiene ale unor animale care au trait in acest spatiu cu milioane de ani in urma.

”In urma cu 12-13 milioane de ani, o parte importanta din teritoriul actualului judet Bistrita-Nasaud aparea sub forma unor peisaje complet diferite fata de ceea ce putem observa astazi: la vest de Bistrita, totul era acoperit de Marea Sarmatica, nu deosebit de adanca, mai calda decat Marea Neagra actuala.

In zona Fantanele, in urma sapaturilor arheologice efectuate de catre Cercet.St.III Dr. Lucian Vaida de la Muzeul Graniceresc Nasaudean, s-au scos la lumina dovezi ale lumilor disparute, fiind descoperite si recuperate fosile de vertebrate sarmatiene, care au atras atentia Cercet. St.III Dr. Ing. Marius Horga de la Complexul Muzeal Bistrita-Nasaud ; intre ele, un humerus extrem de caracteristic al unui mic delfin, din grupul kentriodontidelor, care nu depaseau decat arareori 1 m lungime.

Acesti delfini au fost descoperiti si in alte localitati precum Cluj-Napoca, Tasad (Jud. Bihor) sau Domasnea (jud. Caras-Severin), insa niciodata in Bistrita-Nasaud.

Descoperirea de nivel regional european de la Fantanele este extrem de valoroasa pentru cunoasterea istoriei geologice a acestui spatiu, completand datele din Transilvania. Fosila de delfin, atribuita speciei Kentriodon fuchsii la Laboratorul de Paleotheriologie de la Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca (coordonat de Prof.Univ.Dr. Vlad Codrea), a fost comunicata recent comunitatii stiintifice la Simpozionul cu participare internationala al Muzeului Olteniei de la Craiova, articolul detaliat privitor la aceasta urmand sa vada lumina tiparului in foarte scurta vreme”, se arata in anuntul postat pe pagina de Facebook a Complexului Muzeal Bistrita-Nasaud.