News Flash:

Despre cartile pe care nu le-a citit Ulisses

11 Septembrie 2000
828 Vizualizari | 0 Comentarii
Dupa ce a scris "Critica ratiunii pure", celebrul filozof neamt, Immanuel Kant, a fost nevoit sa scrie si o Prolegomena prin care sa explice comunitatii academice din acele vremi (avem tot suportul moral sa ne indoim de valoarea academicienilor) ce si cum, apropo de lucrarea sa. Evenimentul a fost marcat de istorie si ramane exemplar, in felul sau. Cartea universitarului iesean Tudor Ghideanu, "Odysseea constiitei filosofice moderne si contemporane", aparuta la Editura Junimea, in colectia "Humanitas", acum vreo trei zile, are, la randul ei, o soarta asemanatoare celebrei "Prolegomene" kantiene: sa explice. Pentru ca, in alt context interpretativ, multa lume ar zice: "La ce bun o noua carte de filozofie, pe taramuri deja consacrate? Kant, Fichte, Schopenhauer ori Nietzsche". Pai, bun la asta! In afara faptului ca felul de a scrie filozofie s-a schimbat fundamental, vocile gandirii romanesti trebuie sa se auda mult mai tare. Pentru ca, daca multe edituri forteaza nota, oferind traduceri, asa-zis sonore, ale sistemelor culturale la care apelam obligatoriu, tot la fel de bine ducem lipsa de o interpretare romaneasca a celor pe care le studiem, le cautam si le asimilam. Din acest punct de vedere, am incredintarea ca volumul I al lucrarii de care vorbesc acum se justifica editorial.
Daca luam in considerare cartea, ca atare, trebuie sa amintim cel putin spatiul problematizator in care ne aflam. Incepem, desigur, de la Kant, dar nu pentru ca numele acesta are o sonoritate speciala, chiar si pentru omul simplu, ci pentru ca intram in modernitatea culturala europeana, si continuam, fara indoiala, cu toata generatia idealismului german, incluzindu-i aici pe Fichte, Schelling, Schopenhauer si, fara indoiala, Hegel, avind totodata privilegiul de a prevesti existentialismul, prin Soren Kirkegaard, ori dimensiunea socio-politica a secolului cu care suntem contemporani, prin Nietzsche. Fiecare dintre autorii amintiti, sapte la numar, isi primeste spatiul sau "locativ" in paginile acestei carti, de remarcat fiind stilul prezentarii, dar mai ales al interpretarii. Este vorba de felul deschis si comprehensiv al discursului, in cazul unor autori deosebiti, ale caror opere sunt, de multe ori, clasificate drept indescifrabile. In aceasta situatie, indescifrabilitatea nu ne-ar ajuta cu nimic si, de aceea, actualizarea limbajului, explicarea conceptelor apartinatoare gandirii filozofice europene din secolele apuse isi are rolul ei important pentru felul nostru de a recepta. Mi se pare inspirat, din acest punct de vedere, titlul lucrarii, pentru ca, fara indoiala, parcursul filozofiei europene, de la Kant inspre noi, este o odisee, careia nu-i lipsesc nici cele mai aromate condimente spirituale, dar nici cele mai dureroase hermeneutici socio-politice.
Proiectul profesorului Tudor Ghideanu este, in fapt, mult mai amplu, urmind sa apara alte doua volume ale acestei carti, prin care sa fie introspectata filozofia europeana, ajungind pana in contemporaneitatea apasatoare a lui "azi", cand, spun gurile bune si rele, traim in plina postmodernitate. Intre timp, orizontul de asteptare al celor interesati este deja format.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1326 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018433 (s)

loading...