Titlurile zilei

Dezastru de peste două milioane de euro, lăsat moștenire la Aeroportul Iași. Fiecare pasager vede totul cu ochiul liber! Concluzia este șocantă- DOCUMENTE

Publicat: 06 dec. 2019
_____ Vizualizări 0 Comentarii

Expertiza privind pista construită acum cinci ani la Aeroportul Internațional Iași a fost finalizată. Concluziile expertului sunt de-a dreptul șocante. Asocierea de firme impusă de vechea camarilă liberală de la aerogară nu a lucrat exact așa cum ar fi trebuit. Paguba este de peste două milioane de euro. Stratul de uzură de la pistă prezintă o sumedenie de fisuri de-a lungul acesteia. Constructorul ar trebui să repare pista acolo unde sunt probleme. Practic, nu s-a respectat în întregime rețeta în ceea ce privește stratul de uzură. Se poate ajunge la un nou proces între cele două părți

Una din cele mai mari și importante investiții din județul Iași se află într-un pericol iminent. O expertiză cerută de conducerea R.A. Aeroportul Internațional Iași pentru mai multe probleme apărute la pista flexibilă a scos la iveală o situație șocantă. Calea de rulare de 2.400 metri reprezintă o serie de probleme majore, stratul de uzură fiind afectat pe mai multe porțiuni. Lucrarea făcută între 2012 și 2014 de asocierea Max Boegl- Vega Galați și UTI Grup a ajuns să crape văzând cu ochii. Din fericire, nu este afectată structura pistei, iar zborurile nu sunt în pericol. Afectat este însă stratul de uzură, cel de suprafață. Practic, s-au făcut lucrări sub nivelul minim al strandardului, ceea ce a dus la apariția unor umflături de pistă, unde s-a acumulat apa, și mai apoi la fisuri. De menționat că actualul deputat Marius Bodea, fost șef al aerogării la vremea respectivă, a tăcut mâlc și a promovat firma susținută de pușcăriașul Relu Fenechiu. Rezultatele dezastrului au început însă să iasă ușor la iveală.

„Expertiza la pista de decolare- aterizare la Aeroportul Internațional Iași este gata. Expertul ne-a explicat că nu sunt probleme în straturile de fundare. Nu sunt probleme în ceea ce privește structura și realizarea pistei. Singura problemă pe care o avem este la stratul de uzură. Vorbim de partea de deasupra pistei. Aceasta trebuie îmbunătățită”, a arătat Cătălin Bulgariu, directorul Aeroportului Internațional Iași.

Cronica unui dezastru anunțat. Licitație cu dedicație

Licitația de peste 30 de milioane de euro pentru construcția pistei noi, de 2.400 metri, la Aeroportul Internațional Iași, a fost atribuită cu dedicație firmelor de casă ale baronilor locali liberali de la acea vreme, Relu Fenechiu și Cristian Adomniței, fost șef al CJ Iași, sprijiniți de Marius Bodea, fost director al aerogării la vremea respectivă. Asocierea dintre Max Boegl, Vega ’93 Galati și UTI Group a ieșit câștigătoare, așa cum se aștepta toata lumea. Fenechiu este cumătru cu ginerele patronului de la Vega, Corneliu Istrate, cei doi fiind băgați în trecut în diverse afaceri împreună. Așa s-a ajuns ca și licitația de la aeroport să fie dată acestui consorțiu.

Problemele la pistă au apărut de ceva vreme, însă constructorul s-a făcut că plouă până acum. Așa se face că cei de la aeroport au cerut o expertiză pentru a se vedea care au fost cauzele ce au dus la crăparea pistei.

„Nu este un motiv de panică privind operarea zborurilor. Pe perioada iernii, aceste umflături și fisuri nu se manifestă. Aceste lucruri trebuie însă remediate de cei care au făcut lucrarea”, a adăugat reprezentantul aerogării ieșene.

Cum pot fi remediate problemele?

Expertul care a făcut constatările a emis și două soluții pentru remedierea fisurilor din stratul de uzură.

„Expertul ne recomandă două variante. Prima se referă la frezarea stratului de uzură. Ne referim la cei cinci centimetri din stratul de asfalt. Vorbim de frezarea și înlocuirea acestei suprafețe cu rețeta prevăzută în caietul de sarcini. Asta înseamnă o lucrare de circa un milion de euro pe kilometru la nivelul pistei noastre. Cea de a doua soluție recomandată care se aplică doar în anumite condiții și doar în anumite formule este tratamentul bituminos, o cheltuială de circa 300 de mii de euro. Mai este și așternerea unei soluții pe bază de bitum cu polimeri care să facă impermeabil stratul de uzură. Trebuie să precizăm că acestea sunt recomandări. Ceea ce se va aplica pe stratul de uzură va fi făcut în baza unui proiect. De preferat este ca documentația să fie făcută de proiectantul care a făcut pista. Dacă nu îl fac ei, vom face noi lucrarea. Ulterior vom solicita de la asocierea care a realizat pista contravaloarea lucrării”, a mai spus directorul Aeroportului Internațional Iași.

Trebuie specificat și faptul că Vega a cerut prin instanță ca aeroportul să plătească 1,8 milioane de euro, pentru unele lucrări suplimentare la pistă. Aceste lucrări nu au mai fost decontate. Este oare normal ca autoritățile ieșene să plătească acești bani, în condițiile în care se vede cu ochiul liber că lucrarea a fost făcută extrem de prost?

Adauga un comentariu