News Flash:

Dialog cu muzicianul Gavril Varga

31 Iulie 2001
1251 Vizualizari | 0 Comentarii
Gavril Varga, muzician recunoscut si cu o mare experienta, s-a nascut la 8 noiembrie 1939, la Ardusal, in Ardeal, la intretaierea a trei judete - Maramures, Salaj si Satu Mare, fiind, mai apoi, absolvent al Conservatorului de Muzica "Gheorghe Dima", din Cluj Napoca. A fost prim fagotist al Filamornicii de Stat din Oradea si profesor de muzica, dar ceea ce ramane important pentru noi, ieseni, este faptul ca, timp de 14 ani (intre 1973 si 1987), a activat tot ca prim fagotist la Filarmonica "Moldova" Iasi si ca profesor universitar la Conservatorul de Muzica "George Enescu". A intreprins numeroase turnee de muzica in intreaga lume, fiind numit cetatean de onoare al oraselor Oklahoma City (SUA) si Calgary (Canada). In paralel, este autorul unor inregistrari de muzica de George Enescu, aparute la Electrecord Bucuresti.
Actualmente, traieste la Nurenberg (Germania), unde isi continua activitatea de muzician profesionist, iar zilele trecute, dupa 15 ani de "exil", s-a intors in orasul care l-a consacrat, Iasi, pentru a se reintalni cu vechii colegi din lumea muzicala de aici. - Domnule Gavril Varga, la 15 ani de la parasirea Iasiului, care sunt impresiile care va marcheaza acum, fata de perioada pe care ati trait-o atunci? - Spiritual, Iasiul ramane, acum, ca si alta data, unul dintre marile repere spirituale ale Europei de Sud-Est. Desigur, aceasta mare componenta a Iasiului nu s-a putut manifesta pe deplin, date fiind conjuncturile cunoscute, dar am remarcat o deschidere intensa pentru o activitate recuperatorie, pe plan international. Cert este ca acum artistul se poate exprima liber, la adevarata lui valoare. Exista, insa, si acum, o componenta nefavorabila, cea a sustinerii materiale, atat de necesare, care nu este pusa la punct si care va mai trena, cred eu, explozia spiritualitatii iesene catre universal. Oricum, remarc o schimbare majora a Iasiului, orasul meu de suflet, in sensul ca se simte, deja, aerul unei metropole. E un fapt plin de promisiuni. - Cum este, totusi, in Germania? Muzica, elementul cultural autentic, are priza la public, sau tine de modul comercial de a-l sustine pe piata? - In Germania, artistul are nevoie de o larga deschidere catre public si trebuie sa se plieze dupa anumite segmente de public. Eu dau concerte de muzica clasica, in general, acompaniind soliste foarte bine pregatite atat pentru canto, cat si pentru interpretarea instrumentala. Asa am invatat ca si eu trebuie sa ma perfectionez pe mai multe paliere, astfel incat am trecut de la fagot la pian si am exersat pana la maiestrie si la acest instrument, ca si pe alte segmente, inclusiv ale compozitiei muzicale. Pentru ca, asa cum aminteati, in Occident trebuie sa poti canta pentru foarte multe gusturi. Unele facile, altele profunde, dar fiecare dintre ele legitimate in felul lor. - Ce fel de public aveti in Germania, pentru muzica clasica spre care sunteti orientat? - Public exista, in continuare, pentru aceasta muzica. Mai important mi se pare faptul ca se duce o campanie sustinuta pentru readucerea oamenilor catre muzica buna, care se constituie intr-un nucleu important al spiritualitatii individului. Occidentul face investitii pentru acest sector, pentru ca incearca sa depaseasca o anumita criza culturala prin educatia pentru muzica buna, pentru arta autentica, in general. - Ce ati pierdut, plecand din Romania, ce ati castigat, ajungand in Germania? - Am pierdut caldura sufleteasca specifica noua si un acces liber la spiritualitatea puternica a romanului. In Occident, accesul la spiritualitate este scump, la modul propriu, si se realizeaza greu, nu este la indemana oricui. Ma simt un europen, acesta este castigul, traiesc puternice nostalgii, aceasta fiind pierderea. - Totusi, ati venit la Iasi propunand un proiect publicistic pentru editura Junimea, acela de a realiza o serie de carti de muzica. In fapt, chiar ii lipseste mediului editorial romanesc asa ceva... - E de bun augur sa realizam acest proiect, pentru a repune in circulatie valori ale muzicii universale. In ceea ce ma priveste, voi pune la dispozitia Junimii cateva manuscrise si voi incuraja aparitiile altor autori. Asa ceva trebuie sa existe pentru a-i incuraja pe tineri sa se apropie de muzica buna, profesionista, stiintifica, o muzica despre care am certitudinea ca poate pune ordine si echilibru in lumea muzicala. De fapt, este un impuls pentru mine de a ma reintoarce la Iasi, pentru ca stiu ca-mi prinde bine.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1304 (s) | 22 queries | Mysql time :0.012649 (s)