Magazin

Dieta mediteraneana: de la un metabolism sanatos la reducerea riscului de aparitie a cancerului

Publicat: 17 iul. 2019

Dieta mediteraneana este una bazata pe dietele populare in tarile cu deschidere la Marea Mediteraneana si a devenit un fenomen mondial intre anii 1950-1960. Dieta a fost conceputa de Ancel Keys si colegii lui care au facut un studiu referitor la sanatatea generala din 7 state (Statele Unite ale Americii, Olanda, Finlanda, Iugoslavia – la vremea respectiva, Italia, Grecia si Japonia), corelata la riscul de aparitie al bolii coronariane, specifica inimii. Dieta mediteraneana presupune consumul de alimente din fiecare grupa specifica si nu restrictioneaza in totalitate anumite produse precum se intampla in cazul altor diete populare, de exemplu, paleo si keto. 

Cum, cand si cata apa trebuie sa bem pentru a ne mentine sanatosi

O astfel de dieta echilibrata presupune consumul de fructe bogate in antioxidanti, legume, cereale integrale, legume din grupa fasolii, nuci, seminte, ulei de masline, ierburi si condimente. De asemenea, este promovat consumul de omega 3 prin consumul de peste si fructe de mare, dar si consumul de carne de pasare, oua, branza si iaurt. In plus, dieta limiteaza consumul de carne rosie, dulciuri si mancare procesata. Este recomandat chiar si consumul de vin rosu, dar in moderatie, iar cafeaua si ceaiul sunt de asemenea acceptate. Insa, accentul cade cu precadere o hidratare intensa, prin consumul de apa. Totusi, dieta mediteraneana nu este doar o dieta intrucat promoveaza si activitatea fizica si interactiunile sociale, relateaza MindBodyGreen. com.
 
4 beneficii ale dietei mediteraneene:
1. Contribuie la mentinerea unei inimi sanatoase si la cresterea duratei de viata

Dieta este promovata mai ales datorita beneficiilor pe care le are asupra inimii si asupra sistemului circulator. In studiul inovativ 2013 PREDIMED, in care au fost analizati 7.000 de oameni, s-a descoperit faptul ca persoanele care urmeaza o astfel de dieta, mai ales una bogata in ulei de masline si nuci, au un risc mult mai diminuat de a face atac vascular, cerebral sau infarct. Si, se pare, acesti oameni aveau si mai putini factori (de ex. obezitate) care ar fi declansat boli specifice inimii.
Grasimile sanatoase – precum cele care se gasesc in nuci, ulei de masline si in uleiul de peste – sunt un element cheie al acestei diete si contribuie la sanatatea inimii. Spre exemplu, omega 3 contribuie la diminuarea colesterolului „rau” – LDL – si ajuta la cresterea celui „bun” – HDL, dar si la reducerea inflamatiilor. Si un nivel crescut de fibre si antioxidanti obtinuti din diferite fructe si legume au rol „protectiv” asupra inimii. Si, datorita efectelor pozitive asupra inimii, dieta mediteraneana este asociata si cu marirea duratei de viata.

2. Contribuie la obtinerea unei greutati corporale sanatoase si a unui metabolism la fel
Dieta mediteraneana este centrata pe consumul de alimente bogate in fibre care contribuie la sustinerea unui metabolism sanatos. In fapt, s-a dovedit ca acest tip de dieta este mai potrivit pentru scaderea in greutate decat dietele bazate pe un consum redus de grasimi. Si, in plus, contribuie la reducerea riscului de aparitie a diabetului de tip 2 si a sindromului metabolic.

3. Contribuie la reducerea riscului de a aparitie a cancerului
Dieta mediteraneana presupune consumul unui nivel de antioxidanti dintr-o paleta variata de alimente. Antioxidantii sunt compusi care ajuta la reducerea efectelor oxidarii si ajuta la reducerea imflamatiei la nivelul intregului corp si datorita acestui lucru, dieta este asociata cu reducerea riscului de aparitie a cancerului si a bolilor neurodegenerative. Studiile au aratat ca acest tip de dieta ajuta la prevenirea mai multor tipuri de cancer. Intr-un review asupra a 27 de studii in care au fost analizati 2 milioane de oameni, dieta mediteraneana a fost asociata cu reducerea riscului de aparitie a cancerului la san, colorectal si gastric. Cercetatorii au concluzionat ca acest fapt se datoreaza consumului mare de fructe si legume, dar si de cereale integrale.

4. Ajuta la imbunatatirea memoriei si a starii de spirit
Datorita elementelor prezentate la punctul 3, dieta este folositoare si pentru sanatatea creierului. Cercetatorii au aratat ca ajuta la reducerea riscului de aparitie a Alzheimerului, dar si a depresiei. Consumul de antioxidanti carotenoizi, care se gasesc intr-un numar  mare de fructe si legume (morcovi, spanac, varza, cartofi dulci, rosii, caise, pepeni etc.), dieta a fost asociata si cu imbunatatirea starii de spirit.



loading...

Adauga un comentariu
Anunturi bzi.ro Adauga anunt gratuit