News Flash:

Diferentele dintre consumul de apa facturat si cel inregistrat in apartamente

26 Februarie 2002
5388 Vizualizari | 0 Comentarii
O problema creata de proprietari la care RAJAC Iasi raspunde cu promptitudine

Diferentele dintre consumul inregistrat de apometrul general la nivelul asociatiei de locatari si suma consumurilor individuale inregistrate la nivelul apartamentelor au devenit un fenomen prezent la foarte multe asociatii. Problema cea mai mare, resimtita de catre populatie, este ca facturarea se face conform consumului inregistrat la apometrul general, mai mare, si nu conform consumului individual inregistrat la nivelul fiecarui apartament. Foarte multi proprietari intreaba: "De ce sa platesc mai mult decat consum? Doar de aceea am platit apometrele si montarea lor in apartament: ca sa platesc exact cat consum si nu consumul vecinului."
Iar de cele mai multe ori aceste persoane dau vina pe RAJAC Iasi. Lucrurile nu stau chiar asa de simplu pe cat ar parea la prima vedere. Pentru a deslusi adevarata problema, reporterii Ziua de Iasi au mers la mai multe asociatii de locatari, o parte care s-au confruntat cu aceasta problema, altele care inca nu s-au confruntat. Astfel, am realizat o serie de articole ce le vom difuza incepand cu acest numar, al caror scop este tocmai de a inlatura confuzia, de a prezenta intr-un mod obiectiv factorii care conduc la aceasta problema si cum poate fi ea rezolvata. Veti vedea ca atitudinea acelor persoane despre care vorbeam este total gresita, fiind ceva de genul: "Treaba RAJAC -ului, ca de aceea este acolo, sa o rezolve". De fapt, miezul problemei este chiar in terenul proprietarilor si a asociatiilor de locatari.

Una din asociatiile de proprietari care s-a confruntat cu problema diferentelor dintre consumul general inregistrat si suma consumurilor individuale inregistrate la nivelul fiecarui apartament este Asociatia de Proprietari Bloc L9 din Strada Garii nr. 17. Asociatia, imediat dupa infiintarea sa, in septembrie 1997, a apelat la RAJAC Iasi pentru montarea unui apometru la nivelul blocului. RAJAC Iasi a raspuns cu promptitudine acestei solicitari, iar consumul de apa facturat de catre RAJAC Iasi la nivelul asociatiei s-a redus foarte mult. Reducerea respectiva se situa la aproximativ 30-40 %. Apoi, in decursul unui an de zile au fost montate apometre la nivelul fiecarui apartament, cate doua pentru apa calda si doua pentru apa rece. Si de aceasta data s-a inregistrat o scadere spectaculoasa a consumului total facturat la nivelul asociatiei. Totusi, asa cum ne-a declarat chiar presedintele asociatiei, Constantin Sapariuc, necazurile abia acum au inceput. "De atunci nu se inchide niciodata suma consumurilor inregistrate de apometrele din apartamente cu consumul inregistrat de pe coloana principala. Intre acestea exista o diferenta de aproximativ 25 - 30%, mai mult la apometrul de pe coloana principala. Motivele sunt mai multe. Initial am crezut ca apometrul de pe coloana principala, montat de RAJAC Iasi, este defect si masoara in plus. Am solicitat conducerii RAJAC Iasi schimbarea apometrului. Trebuie sa recunosc ca RAJAC Iasi a raspuns cu promptitudine solicitarii asociatiei noastre. Si asta chiar daca inca nu se implinisera cei doi ani de functionare a apometrului respectiv, stabiliti de normativele in vigoare. In mod normal, RAJAC Iasi era obligat ca abia cand se implinesc acei doi ani sa verifice la metrologie starea de functionare a apometrului. Insa, asa cum v-am spus, conducerea RAJAC Iasi a aprobat chiar si in aceste conditii verificarea apometrului. In urma verificarilor, s-a constatat de catre Biroul Judetean de Metrologie Legala Iasi ca apometrul este foarte bun. Astfel, ne-am dat seama ca, de fapt, problema se afla in curtea noastra, a asociatiei. Am inceput atunci sa identificam si sa eliminam pierderile de apa care erau in interiorul asociatiei de locatari. Am inceput cu subsolul. Intr-adevar, subsolul baltea de apa. Erau scurgeri foarte mari, care evident ca erau inregistrate de apometrul de pe coloana principala dar nu mai ajungeau sa fie inregistrate de apometrele individuale din apartamente. Acum subsolul este uscat, nemaifiind nici o scurgere de apa. Apoi am trecut la sigilarea tuturor apometrelor din apartamente. Am informat toti locatarii cu privire la pierderile inregistrate in cazul in care au robinelele defecte si picura apa. Aceasta apa care picura nu este inregistrata de apometrele lor, insa la nivelul blocului aceste pierderi se aduna, devenind o cantitate destul de mare cat sa fie inregistrata de apometrul de pe coloana principala. Dupa aceste masuri si dupa inca multe altele, consumul a mai scazut, ajungandu-se la o diferenta de 15 - 20 %. Acum se pune problema, pe care nu am reusit inca sa o rezolvam, cum sa eliminam si aceste diferente."
Intr-o adresa catre RAJAC Iasi, presedintele asociatiei recunoaste: "Analizand cauzele aratate aratate mai sus, atat la nivelul nostru, cat si cu diversi specialisti, am ajuns la concluzia ca aceste cantitati de apa neinregistrate se datoreaza sustragerii din instalatii a apei in diferite moduri de catre unii proprietari".
Pentru a intelege mai bine ce inseamna aceste sustrageri am stat de vorba cu administratorul Asociatiei de Proprietari Bloc L9, Strada Garii nr. 7: "Principala metoda folosita de catre locatarii apartamentelor consta in deschiderea foarte putina a robinetului de la baie, astfel ca, in timp de o noapte, se umplu cada si cateva recipiente cu apa, care nu este inregistrata de apometrul montat in apartament. Astfel, acesti proprietari isi asigura necesarul de apa pe gratis, sau mai bine spus, pe cheltuiala vecinilor. Evident ca vecinii nu se gandesc ca sunt furati chiar de catre colegii lor de bloc. In schimb, gandul ii duce imediat la RAJAC Iasi atunci cand le vin notele de plata de la asociatie, care evident ca includ si apa furata de colocatari. O alta metoda prin care se poate fura apa este inclinarea apometrului. Sau se poate da indicatorul apometrului inapoi cu ajutorul presiunii de aer introdus in sens invers curgerii apei."
Doar prin practicarea unor astfel de metode de sustragere de la inregistrarea consumului de apa se poate explica faptul ca la acesta asociatie de locatari exista cazuri in care consumul lunar la unele apartamente este de 0,5 mc/persoana sau 0,75 mc/pers. Este practic extrem de greu de crezut ca o persoana consuma doar 0,5 - 0,7 mc in timp de o luna.
Pentru a vedea cat de simplu se pot realiza pierderi foarte mari de apa, pierderi care este normal sa fie suportate de catre asociatia de locatari si nu de catre RAJAC Iasi, vom da urmatorul exemplu. Clasele de precizie pentru contoarele de apartament depind de tipul contorului, dar in cele mai multe cazuri este B pentru montaj orizontal si A pentru montaj vertical sau inclinat. Debitul de pornire pentru cateva tipuri de contoare de apa DN15, clasa de precizie B este: ZENNER - 8 l/h, NARVAL TU 4 - 10 l/h, TAGUS - 10 l/h, WEHRLE - 8l/h. Daca luam in calcul 720 de ore/luna (24 ore/zi - 30 zile), rezulta intre 57601 l/luna si 72000 l/luna. Cum intr-un apartament sunt minim 4 apometre, rezulta o diferenta de apa neinregistrata de apometrele din apartamente de 23 mc/luna - 29 mc/luna, cantitate ce satisface necesarul de apa pentru intreaga familie dintr-un apartament, pe gratis.
Intrebat fiind care crede ca este solutia pentru depasirea acestei probleme, presedintele asociatiei de proprietari, Constantin Sapariuc, a declarat: "Cred ca problema nu s-a datorat si nu se datoreaza RAJAC Iasi. Mai mult decat atat, am beneficiat de tot sprijinul acestuia pentru rezolvarea problemei contorizarii consumului. Este normal ca, daca la nivelul asociatiei se inregistreaza corect un anumit consum, membrii asociatiei sa-l plateasca. Adevarata problema este in curtea noastra. Cred ca fiecare proprietar trebuie sa-si dea seama ca daca el evita inregistrarea apei la contoarele din apartamentul sau, de fapt ii fura pe vecinii sai, care vor fi nevoiti sa-i plateasca consumul neinregistrat."
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1489 (s) | 22 queries | Mysql time :0.037301 (s)