News Flash:

Directorul Gherca si tramvaiul de 4 milioane de kilometri

11 Mai 2006
760 Vizualizari | 0 Comentarii
•Directorul Regiei de Transport, Maricel Gherca, a sustinut ieri o conferinta de presa pentru a dezminti rezultatele expertizei tehnice a accidentului de tramvai •Tramvaiul implicat in accident avea circa 4 milioane de kilometri parcursi •"Este ca si o sarma care poate suporta sa fie indoita de un anumit numar de ori, pana cand se rupe. Nimeni nu poate garanta ca la o asemenea uzura anumite piese din componenta tramvaiului nu pot ceda", a declarat Radu Gaiginschi, specialistul care a facut expertiza tehnica

Directorul Regiei Autonome de Transport Public Iasi (RATP), Maricel Gherca, a tinut ieri o conferinta de presa la sediul Regiei pentru a dezminti faptul ca accidentul de tramvai din fata Agentiei Tarom ar fi fost cauzat de o problema tehnica a vagonului. Desi expertiza tehnica realizata de prof. dr. Radu Gaiginschi arata clar ca unul dintre motivele accidentului este de ordin tehnic, directorul Gherca continua sa sustina ca principalul vinovat de producerea accidentului este vatmanul Adrian Afrasinei. Desi a fost intrebat de reporterii ZIUA de Iasi de durata de viata a tramvaiului de tip GT4, Maricel Gherca a evitat sa raspunda direct la intrebare, afirmand ca in unele state tramvaiele circula si o suta de ani. "Tramvaiele circula in alte tari chiar mai mult de o suta de ani. In SUA, de exemplu, sunt tramvaie vechi de 80 de ani. Vinovat pentru acest accident sustin in continuare ca este vatmanul, care a exploatat necorespunzator vagonul. Nu putem nega ca ar putea aparea defectiuni la sistemul de franare, insa tramvaiul implicat in accident abia a putut fi miscat de pe sine din cauza franei pneumatice activate", a declarat Maricel Gherca.

Tramvaiele milionare

Sefii Regiei au afirmat ca un tramvai parcurge zilnic in medie 250 kilometri. Tramvaiele de tip GT4, similare cu cel implicat in accident, care sunt in proprietatea RATP Iasi, sunt fabricate in 1962. La un calcul simplu, reiese faptul ca un astfel de tramvai a parcurs pana acum circa patru milioane de kilometri. La un astfel de numar impresionant de kilometri, este imposibil ca diverse piese sa cedeze, chiar daca, periodic, mecanicii verifica vagoanele. "Este ca si o sarma care poate suporta sa fie indoita de un anumit numar de ori, pana cand se rupe. Nimeni nu poate garanta ca, la o asemenea uzura, anumite piese din componenta tramvaiului nu pot ceda. Chiar daca mecanicii Regiei controleaza periodic tramvaiele care ies in strada, sunt mii de componente care pot ceda in fata uzurii oricand", a declarat prof. dr. Radu Gaiginschi, seful comisiei de expertiza a tramvaiului-ghiulea. Din cele spuse de Cristian Stoica, directorul tehnic de la RATP, tramvaiele sunt controlate sumar la 1.500 kilometri si ceva mai amanuntit la 9.000 de kilometri. Acelasi director tehnic a afirmat ca o defectiune tehnica la sistemul de franare pe patina ar fi putut avea loc, deoarece, in fisa tehnica a tramvaiului GT4, nu era specificat de producator controlul unor suruburi care au cedat. "Expertiza tehnica arata ca ar fi cedat un surub care intra in componenta sistemul de franare pe patina. Aceste suruburi au o durata de viata de 20 de ani, insa tramvaiele de acest tip au fost modernizate la noi in 1992, deci nu sunt 20 de ani de atunci. Acest surub nu era nici macar trecut pe fisa tehnica a tramvaiului, constructorul german nespecificand ca ar fi necesare verificari ale acestor suruburi", a precizat Cristian Stoica. Trebuie mentionat ca expertiza tehnica indica ca o cauza a accidentului acest surub, din cauza caruia sistemul de franare pe patina nu a functionat.

Sina ondulata

Aceeasi expertiza tehnica arata faptul ca sina de tramvai din diverse zone ale municipiului prezinta unele ondulatii, motiv pentru care la testele cu tramvaiele GT4 acestea au prezentat valori diferite in ceea ce priveste distanta de franare. Seful Regiei a recunoscut ca sunt portiuni de sina ondulate in municipiul Iasi. "Pe Copou nu cred ca putem vorbi de sina ondulata iar acest lucru se poate verifica la fata locului. Lucrarile de modernizare la sina au fost facute in 1997, de la rond Copou si pana la statuia lui Eminescu din Fundatie. Sunt zone precum cea din fata hotelului Europa, unde sina este ondulata din cauza uzurii. Sina uzata are insa un rol minor in producerea accidentului din 22 martie", a declarat Maricel Gherca.
Cezar ELISEI
Cristian ALBU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1414 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019641 (s)

loading...