Titlurile zilei

Disperare pentru mafia din lumea taximetriei! S-a prăbușit prețul licențelor tranzacționate pe piața neagră. Patronii tremură că rămân fără bani

Publicat: 24 feb. 2020

Afacerea taxiurilor din Iași este în picaj liber după intrarea pe piață a companiilor de ride-sharing. Organizați într-un adevărat cartel demascat de organele de anchetă, patronii firmelor de taximetrie se grăbesc acum să vândă licențele de taxi care se devalorizează de la o zi la alta. Dacă în urmă cu un an, o autorizație de taxi se vindea la nivelul Iașului cu peste 20 de mii de euro, acestea pot fi cumpărate acum și cu 12 mii de euro, iar deprecierea lor continuă. Deși este ilegală vânzarea lor, licențele sunt oferite la vânzare chiar și pe site-urile de anunțuri de pe internet, fiind folosită o metodă de „cesiune” pentru a masca vânzarea pe piața neagră. Personajele controversate care controlează cele mai mari firme de taximetrie din Iași insistă să protesteze împotriva noilor companii de ride-sharing

În contextul apariției companiilor de ride-sharing, prețul autorizațiilor de taxi aproape că s-a înjumătățit în decursul unui an pe piața neagră din Iași. Dacă la nivelul anilor 2018-2019, o licență de taxi era vândută pe piața neagră cu prețuri care depășeau 20 de mii de euro, acestea se vând acum chiar și cu 12 mii de euro. Spre disperarea patronilor de taximetrie, prețul autorizațiilor s-a prăbușit brusc cu aproape 50 la sută în decursul unui an, asta în contextul în care mulți taximetriști au ales să treacă deja la Uber, Bolt, Clever sau Yango.

Deși este ilegală vânzarea lor, se folosește o metodă mascată de „cesiune” a autorizațiilor. În ultimele luni, pe site-urile de anunțuri de pe internet au fost postate numeroase anunțuri de vânzare de licențe taxi. Majoritatea anunțurilor sunt prezentate în felul următor:

„Cedez autorizație TAXI cu sau fără mașină, acte la zi, viza valabilă până în 2023, se cesionează și licența separat, neplătitor TVA. 14.000 euro cu auto, 13.000 euro cesionare licență”, este prezentată oferta de vânzare a unei licențe de taxi în Iași.

Prețul de vânzare a acestora începe de pe la 11.000 euro și în cazul în care sunt oferite „la pachet” și mașini, prețul se majorează în funcție de valoarea autovehiculului echipat taxi. Sunt cedate chiar și SRL-uri mici care se ocupă cu activitatea de taximetrie pe raza municipiului Iași.

Tranzacțiile se fac prin intermediul Camerei Taximetriștilor

Autorizațiile de taxiuri, limitate la număr, sunt tranzacționate la negru printr-o filieră creată de o adevărată mafie. Aceste personaje vor să țină sub control tot ce are legătură cu transportul în regim de taxi din Iași, iar asta pentru a nu pierde monopolul pieței, mai ales că poziția le este amenințată de noi companii precum Uber sau Clever.

Primăria Iași a eliberat la nivelul municipiului circa 1.800 de autorizații pentru taxiuri, iar în urmă cu mai mulți ani, acestea erau vândute la prețuri de o mie sau două mii de euro bucata. După o serie de combinații scandaloase făcute la nivelul Camerei Taximetriștilor din Iași, aceste autorizații au ajuns să fie vândute la prețuri de peste 20 mii euro bucata. La mijloc este de fapt vorba despre vânzarea, la negru, a unei licențe de taxi, nu a unei firme, pe care și-o poate înființa fiecare.

Orice tranzacție cu autorizațiile de taxi este realizată la nivelul Camerei Taximetriștilor, entitate care intermediază astfel de înțelegeri între părți. La nivelul Iașului, directorul executiv al Camerei Taximetriștilor este controversatul om de afaceri Mircea Manolache, patron al grupului Parma Taxi, în timp ce soția lui, Doina Manolache, este juristul care se ocupă de consilierea celor care vor să vândă licențe. Sute de licențe de taxi au fost vândute în perioada 2016-2019 la nivelul Camerei Taximetriștilor din Iași, iar unul dintre cei mai activi vânzători a fost chiar Mircea Manolache.

Asta s-a întâmplat deoarece, fiind un număr limitat de autorizații la nivelul municipiului, acestea erau foarte greu de găsit, iar mulți au fost dispuși să ofere sume cu mult mai mari față de cele de pe piață pentru a se putea apuca de taximetrie. Venirea companiilor precum Uber sau Bolt în Iași a dus la prăbușirea pieței negre de licențe de taxi.

Au pus monopol pe piața taxiurilor

Reamintim faptul că, începând cu luna februarie, cei care fac transport pe platforme precum Uber sau Bolt sunt autorizați conform legii și sunt dotați cu aparate fiscale. Cele mai multe taxiuri din oraș aparțin firmelor Eurotaxi, For You, Lux Taxi, Delta Taxi și Auto Wad, firme care au fost acuzate și chiar sancționate de Consiliul Concurenței că au pus monopol pe piața din Iași, asta prin majorarea artificială a tarifelor practicate către clienți. Chiar și în aceste condiții de tarife majorate „din burtă”, aceste societăți private controlate de personaje controversate raportează an de an pierderi sau câștiguri infime către ANAF, iar acest lucru se răsfrânge direct în bugetul public.

Concret, conform ultimelor raportări fiscale, cele mai importante firme care efectuează transport în regim de taxi pe raza municipiului Iași au raportat următoarele câștiguri pe anul fiscal 2018: Imbat – Delta Taxi SRL – profit de 14.024 lei; Lux Taxi SRL – pierdere de 7.842, Auto Wad RD SRL – profit de 298 lei; Euro Taxi Iași SRL – profit de 197.657 lei, RVR Taxi SRL – profit de 8.756 lei, Unreal SRL – pierdere de 2.476 lei; Parma – Tax SRL – profit de 66.422 lei.

Consiliul Concurenței al României a realizat un control în urmă cu un an și jumătate privind activitatea taximetriei din Iași. Au fost controlați cei 7 operatori de taximetrie din Iași, iar concluziile au fost clare: cei 7 au instaurat monopol pe piața transportului în regim de taxi. În consecință, operatorii au fost și amendați cu sume importante.

„Analiza derulată cu privire la comportamentul celor 7 operatori dispeceri implicați a relevat faptul că aceștia au constituit un cartel pe piața transportului local în regim de taxi și a serviciilor conexe din municipiul Iași, determinând aplicarea de către majoritatea transportatorilor autorizați din municipiul Iași a unor tarife unice, la nivelul de 1,99 lei/km pentru tariful de zi, respectiv 2,19 lei/km pentru tariful de noapte începând cu ianuarie 2013 și până în septembrie 2017 (o creștere cu 10 la sută față de nivelul anterior). În cazul în care consumatorul dorește să beneficieze de servicii de transport local de persoane în regim de taxi, libertatea de a opta pentru tarife mai mici este practic inexistentă deoarece majoritatea transportatorilor taxi din municipiu practică același tarif ca urmare a practicii concertate stabilite și puse în practică de întreprinderile investigate, concurența fiind astfel afectată”, se arată în raport.

BZI este alături de taximetriștii ieșeni

Cotidianul BZI este alături de taximetriștii din Iași și își asumă rolul de a demasca abuzurile la care sunt supuși aceștia din partea unor indivizi care au pus mâna pe sute de licențe cu ajutorul autorităților. BZI este alături de taximetriștii din Iași, oameni care muncesc de dimineață până seara pentru câteva zeci de lei pe zi. Așteptăm și în continuare informații despre abuzurile la care sunt supuși taximetriștii, la adresa de mail sesizaritaxi@bzi.ro sau stiri@bzi.ro. Îi asigurăm pe taximetriștii din Iași că vom fi alături de ei în războiul cu patronii care-i umilesc.



loading...

Comentarii
  • Pana la limba Romana aceasta afacere este un generatoare de evaziune milioane de euro. De la autorizatiile care se paseaza de la unul la altul cu sume f mari pana la tva ul care nu se plateste pt ca aparatele se aranjeaza in asa fel in cat sa nu inregistreze sumele de bani. RUSINE PRIMARIE ANAF DNA

  • Cum poate un sofer de taxi care are incasari pe aparatul fiscal 250lei zilnic sa de a patronului 180 lei sa puna combustibil si lui ce i mai ramane…….

  • Rusine tuturor autoritatilor ca nu iau masuri soferii sunt exploatati la maxim sunt obligati sa aduca o taxa zilnica ,sunt obligati sa nu vina cu incasari mai mari pt a nu se plati taxi autorizatiile se vand prim mamolache taxe peste taxe , mochachanu ia si el , tara lui papura Voda RUSINE . EVAZIUNE TINUTA IN BRATE DE ANAF.

  • Cred că șoferii de Uber sunt acei șoferi de taxi care sau saturat de cotizat la patronii ăștia cu 50 – 100 autorizatii știm noi care sunt și care îți cere la zi 180 ron, carte de muncă nu plătește, zetul să fie până în 150 ron eventual și limită de km. Oricum prețurile autorizațiilor au fost umflate artificial de cei 4-5 șmecheri care dețin monopolul așa sa ajuns la prețuri de apartament pt o autorizație.

  • mai panaramelor de ce nu va luati de adevaratii mafioti din tara asta si va luati tot de cei mai mici ? atat puteti . luati-va si voi un taxi si puneti-va sofer si vedeti care-I treaba nu tot o sugeti in necunostiinta de cauza zdrentelor. la cat creier aveti o saptamana rezistati.

Adauga un comentariu