News Flash:

Disponibilizarile din invatamant - necesitate sau moft al Ministerului Educatiei Nationale...

22 Martie 2000
1022 Vizualizari | 0 Comentarii
Imediat dupa greva profesorilor, Ministerul Educatiei Nationale a decis desfiintarea a 23.000 de posturi din invatamantul preuniversitar in ideea rationalizarii cheltuielilor de personal. Aceasta rationalizare urma sa se faca in doua etape - prima pana la 1 aprilie si a doua pana la sfarsitul acestei veri. In final, reteaua scolara ieseana trebuia sa aiba cu 488,39 de posturi mai putin pana la 1 aprilie 2000. Dupa mai multe sedinte cu directorii de scoli si cu liderii de sindicat, ISJ Iasi a reusit sa gaseasca 477 de posturi ce vor fi desfiintate pana pe 1 aprilie. Prin desfiintarea acestor posturi, majoritatea vacante, urmeaza sa fie disponibilizate efectiv 250 de persoane. "Desfiintarea acestor posturi s-a facut respectandu-se normativele de incadrare. Am convenit cu sindicatele ca fiecare contestatie care va apare sa fie analizata in parte. In cazul in care la desfiintarea unui post au fost incalcate normativele, vom incerca sa gasim solutii pentru rezolvarea problemelor", a spus Camelia Gavrila, sefa ISJ Iasi. Sindicatele cred insa ca abia dupa ce oamenii vor primi preavizele de desfacere a contractelor de munca va apare valul de contestatii. Pentru ca "aceste disponibilizari nu sunt necesare", considera sindicatele. Insa, parerile sunt impartite.

Disponibilizarile - efectele majorarii salariale

"In primul rand, aceste disponibilizari sunt efectul majorarii salariilor din invatamant. Fondurile MEN sunt mici, iar cheltuielile trebuiau echilibrate. In al doilea rand, nu trebuie uitat ca am mostenit o retea scolara din 1989, care nu s-a schimbat si este foarte stufoasa. Ministerul Educatiei Nationale intentiona de mult timp sa restructureze reteaua scolara si sa o adapteze in asa fel incat, cu un numar cat mai mic de personal, aceasta sa devina eficienta. Asa cum se intampla in scolile occidentale", a spus Camelia Gavrila, sefa Inspectoratului Scolar Judetean Iasi. Ea a precizat insa ca situatia in Romania este mult diferita fata de scolile din occident. Mai rau stau scolile din mediul rural. "Scolile din satele judetului Iasi au fost construite in anii '60. Ele nu au mai fost reparate de multi ani si se afla intr-o stare foarte proasta. Nefiind fonduri pentru reparatii capitale, imobilele trebuie mereu carpite. Iar pentru aceasta trebuie personal. Este foarte greu sa disponibilizezi oameni care teoretic nu sunt absolut necesari, dar practic ei ingrijesc scolile", a mai spus Camelia Gavrila. In ceea ce priveste reteaua scolara din Iasi, inspectorul crede ca ar trebui schimbate cateva specializari in functie de cerintele de pe piata muncii. "Nu putem renunta la toate profilurile, dar trebuie gasite acele specializari atractive pe piata muncii. Dar asta ar insemna sa se gandeasca in perspectiva", a adaugat Camelia Gavrila.

Ar trebui revizuite normativele de incadrare

Momentan, disponibilizarile nu au atins profesorii calificati, ci personalul nedidactic si cadrele necalificate. "In ceea ce priveste personalul nedidactic, disponibilizarea nu va afecta foarte mult scolile. Postul dispare, iar sarcinile pot fi redistribuite printr-o fisa a postului. Un director care este manager bun poate regandi aceste posturi. De exemplu, la tara, am gasit scoli care aveau incadrati fochisti care facea focul in sobele scolii. De fapt, fochistul este cel care are grija de o centrala de incalzire a scolii - acolo unde exista centrala. Daca scoala nu avea centrala, a fost corecta disponibilizarea fochistului. Aceste disponibilizari au fost o reasezare a retelei scolare si nu vor afecta foarte mult scolile", a mai spus Camelia Gavrila. "Cred ca situatia este diferita de la o scoala la alta. Unele scoli poate nu-si permit sa desfiinteze posturi, dar sunt si scoli unde acest lucru este posibil. Eu cred ca trebuie revizuite normativele care sunt foarte vechi. De exemplu, sunt scoli unde se invata in doua schimburi. Este clar ca acestea au nevoie de mai multe femei de serviciu, dar conform normativelor, femeile de serviciu sunt incadrate in functie de suprafata, nu de cate schimburi invata in scoala respectiva", a precizat la randul sau profesor Constanta Tudorache, directoarea Scolii "Stefan Barsanescu" Iasi.

"Nu poti disponibiliza personal de ingrijire fara a face o investitie"

Unii directori cred insa ca aceste disponibilizari si-ar avea rostul atunci cand ar exista o investitie in scoala. "Se pot face o serie de restrangeri de personal (nedidactic si TESSA), insa mai intai ar trebui realizate o serie de investitii in scoli. Daca ai o centrala mai veche, este clar ca ai nevoie de un numar mai mare de oameni care sa o intretina. Pe cand, la o centrala termica moderna este de ajuns o persoana care sa se ocupe de ea. Din cauza faptului ca scolile sunt dotate cu aparatura veche, este nevoie de foarte multa munca pentru ca aceasta sa fie intretinuta in functiune. Apoi si scolile au nevoie de reparatii capitale. Dar, pentru ca nu sunt fonduri, trebuie sa facem macar reparatii mai mici. Neavand bani sa angajam o firma de constructii pentru acest lucru, trebuie sa-i punem tot pe angajatii nostri - indiferent daca sunt femei de serviciu sau muncitori de intretinere - sa varuiasca sau sa repare peretii. Efectiv, cu acesti oameni supravietuim. Insa, daca scoala nu ar avea astfel de probleme, atunci nu am avea nevoie de atatia oameni pentru intretinere. Daca s-ar investi in scoli pentru dotare si pentru reparatii capitale, ne-am descurca cu un numar mai mic de personal de ingrijire. In acest caz, disponibilizarile ar fi intr-adevar necesare", a spus profesor Consuela Serb, directoarea Grupului Scolar "Dimitrie Sturdza" Iasi.

Personalul didactic necalificat - blestemul invatamantului romanesc

In afara de personalul nedidactic, disponibilizarile au mai afectat si suplinitorii necalificati din mediul rural. "Era foarte clar ca nu puteam disponibiliza personal didactic calificat. De aceea ne-am indreptat catre mediul rural unde sunt foarte multi suplinitori necalificati. Insa, se pare ca incadrarea personalului necalificat este blestemul invatamantului romanesc. Efectiv, nu reusim sa atragem la sate decat tineri care au terminat liceul. Nici macar sporul de zona nu a fost destul de atractiv pentru cadrele didactice calificate din mediul urban. Poate, daca ar exista un sistem prin care profesorii calificati ce accepta sa predea in mediul rural sa primeasca o locuinta sau o casa, atunci am avea mult mai multi calificati la sate. Dar nu trebuie sa ne facem iluzii. Tinerii calificati vor prefera intotdeauna confortul ce ti-l ofera mediul urban", a spus Camelia Gavrila. Oricum, personalul didactic necalificat, in special suplinitorii de la sate, vor fi mereu amenintati de posibilitatea de a fi cap de lista in cazul in care se hotarasc noi disponibilizari in invatamant.

Sindicatele cred ca disponibilizarile au fost "un moft" al ministerului

De la inceput, sindicalistii au strigat sus si tare ca nu sunt de acord cu aceste disponibilizari, chiar daca si-au dat girul pentru ordonanta de guvern cu majorarea salariala in care se faceau referiri si la disponibilizarile din invatamant. Neavand alta posibilitate, sindicatele au acceptat aceste desfiintari de posturi cu conditia sa nu se incalce normativele de incadrare. "Este foarte clar ca aceste disponibilizari sunt un moft ale MEN. Am facut un calcul si am ajuns la concluzia ca daca ministerul se tine de cuvant si pana la toamna desfiinteaza 23.000 de mii de posturi, economiseste cel mult 140 de miliarde lei. Tinand cont de faptul ca bugetul MEN este de zeci de mii de miliarde lei, aceasta suma inseamna o economie infima", a spus Gheorghe Isvoranu. De fapt, aproape jumatate din aceasta suma MEN nici nu ar fi cheltuit-o pentru ca jumatate din posturile desfiintate erau vacante si nu se plateau salarii.
O alta intrebare care i-a chinuit pe preuniversitari a fost de ce nu s-au facut disponibilizari si in invatamantul universitar. "Numarul angajatilor in invatamantul universitar este mult mai mic decat cel al angajatilor din cel preuniversitar, iar universitatile se bucura si de mai multa autonomie decat scolile. Si, poate, la nivel de minister exista o anumita simpatie pentru invatamantul universitar", a spus Camelia Gavrila. Se pare insa ca nici universitarii nu vor scapa de disponibilizari. La MEN circula zvonuri ca si universitatile vor fi nevoite sa trimita oameni in somaj...

De ce MEN s-a hotarat brusc sa faca disponibilizari

Andrei Marga, ministrul Invatamantului, a fost denumit "varful de lance in reforma romaneasca". Reforma in sens de restructurare si de disponibilizari. De aproape doi ani, de cand Andrei Marga face reforma in invatamant, nu s-a pomenit nimic de disponibilizari in invatamant. Si brusc, dupa cea mai puternica greva a profesorilor preuniversitari, MEN decide ca a venit timpul sa se faca disponibilizari in invatamantul preuniversitar. De ce? "Acum, dupa majorarea salariilor, s-a impus o verificare foarte dura a numarului de posturi in retea pentru a se sti exact ce cheltuieli va suporta MEN anul acesta cu salarizarea. Odata cu aceasta verficare s-a hotarat si desfiintarea unui numar de posturi care nu erau absolut necesare invatamantului. Ca urmare, disponibilizarile au fost cauzate de lipsa de fonduri si de necesitatea asigurarii salariilor majorate ale personalului didactic si auxiliar din invatamant", a spus Camelia Gavrila. Sindicalistii cred totusi ca MEN a vrut sa "palmuiasca" oamenii pentru ca au avut curajul sa-si ceara drepturile. "Disponibilizarile sunt ca o pedeapsa pentru ca angajatii din invatamantul preuniversitar au putut sa faca o greva atat de puternica. Nu vad alta explicatie a deciziei bruste a MEN de a desfiinta posturi, mai ales ca ministerul nu a economisit cine stie ce sume prin aceste disponibilizari", a spus Anton Geangalau, vicepresedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Invatamantul Preuniversitar Iasi.

Sindicatele si inspectoratele nu cred ca va mai fi o a doua etapa de disponibilizari

Si sindicatele si inspectoratele au recunoscut ca aceste disponibilizari, chiar daca nu au fost necesare, au fost utile. "A fost o reasezare a retelei scolare. In occident se practica des astfel de verificari si restructurari ale unor sisteme. Bineinteles, orice disponibilizare, oricat de utila si necesara, inseamna si nemultumire, proteste din partea oamenilor ", a spus Camelia Gavrila. "Efectiv, s-a facut xo perierex a numarului de posturi. Acolo unde s-au putut desfiinta posturi, s-au defiintat. S-au descoperit chiar si cazuri in care posturile erau mai multe decat cele prevazute in normativele de incadrare. Dar aceste cazuri au fost foarte rare", a mai precizat Anton Geangalau. Problema care se pune este ce se va intampla la sfarsitul acestei veri, cand MEN a anuntat a doua etapa de disponibilizari si urmeaza sa fie desfiintate inca 10.000 de posturi. "Acum nu au fost disponibilizate efectiv decat cel mult 250 de persoane. Asta deoarece am desfiintat foarte multe posturi vacante. Dar daca urmeaza o noua etapa de disponibilizari, nu vad alta solutie decat aceea de a se incalca normativele de incadrare. Acum am desfiintat toate posturile vacante si am disponibilizat persoane care erau incadrate peste normativele de incadrare. O noua etapa de disponibilizari in invatamant ar insemna concedieri masive. De aceea, nu cred ca va exista a doua etapa a desfiintarii de posturi", a incheiat optimista Camelia Gavrila. Si sindicalistii spera sa nu mai fie alte disponibilizari. "Cu siguranta MEN se va opri aici. Noi disponibilizari ar insemna incalcarea normativelor de incadrare" a mai spus Gheorghe Isvoranu.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1356 (s) | 22 queries | Mysql time :0.014723 (s)