News Flash:

Dozarea alimentelor este secretul unei sanatati de fier

31 Martie 2001
1389 Vizualizari | 0 Comentarii
•Proportia cea mai favorabila a cantitatilor de protide, lipide, glucide in ratia alimentara zilnica este de 1: 1: 4 sau 5

Dupa activitatea pe care o desfasoara, fiecare om consuma o cantitate de energie care trebuie compensata. Consumul de energie a organismului se masoara in calorii. Tot in calorii se exprima si energia chimica a hranei, adica acea energie obtinuta de organism prin "arderea" substantelor nutritive si care compenseaza energia consumata. Teoria caloriilor prezinta pentru gospodina un interes deosebit, deoarece ii da posibilitatea de a cunoaste valoarea energetica a alimentelor, precum si numarul de calorii de care are nevoie corpul, astfel ca, stabilind raportul dintre ele, sa stim cat trebuie sa mancam. Este important sa stim si ce sa mancam, nu numai cat. Corpul nu are nevoie numai de alimente cu valoare calorica mare, ci de diversificate care sa cuprinda toate substantele nutritive.
Cu cat se cheltuieste mai multa energie si este nevoie de mai multa caldura, cu atat numarul de calorii din hrana trebuie sa fie mai ridicat. Valoarea calorica a hranei trebuie sa corespunda asadar cheltuielilor energetice ale organismului. Aceasta variaza cu profesia, varsta, conditiile climatologice, starea fiziologica etc. Daca cheltuielile energetice ale organismului depasesc valoarea calorica a hranei primite, corpul slabeste si sanatatea este in pericol. Dimpotriva, daca valoarea calorica a hranei este mai mare decat cheltuielile energetice ale organismului, adica atunci cand alimentatia este exagerata, o parte din hrana se depune ca "rezerva", sub forma de grasime. Daca aceste rezerve devin prea mari, sanatatea omului este, de asemenea, periclitata, favorizand aparitia diverselor boli de nutritie. O alimentatie normala care sa acopere necesitatile organismului, fara a-i aduce nici un prejudiciu, este cea in care valoarea calorica a hranei corespunde cheltuielilor energetice ale organismului.
Alimentatia nu trebuie sa fie unilaterala; organismul are nevoie de diferite substante nutritive, care sa acopere toate necesitatile sale: plastice, energetice si biocatalitice, adica are nevoie de proteine, grasimi, hidrati de carbon, substante minerale, vitamine si apa. Mai mult decat atat: aceste substante trebuie sa intre in alimentatie intr-o anumita proportie. S-a stabilit de catre fiziologi ca proportia cea mai favorabila a cantitatilor de protide, lipide, glucide in ratia alimentara zilnica este de 1: 1: 4 sau 5. Asadar, daca cineva primeste prin hrana sa 100 de grame de proteine pe zi, el trebuie sa primeasca aceeasi cantitate de grasimi (lipide), deci tot 100 de grame, iar glucide de 4-5 ori mai mult, adica 400-500 de grame, dupa efortul fizic pe care-l are de facut.
Nu este de ajuns ca numarul caloriilor sa fie atins. Daca valoarea calorica a ratiei pe zi este, de exemplu, de 3.000 de calorii, organismul trebuie sa primeasca 420 de calorii sub forma de proteine, 900 de calorii sub forma de grasimi si 1.680 de calorii sub forma de hidrati de carbon. Impartind aceste cifre la numarul caloriilor pe care-l produc un gram de proteine sau hidrati de carbon, glucide (4,1 calorii) si un gram de grasimi (9,6 calorii), rezulta ca ratia zilnica trebuie sa contina 102 grame proteine, 97 grame grasimi si 410 grame hidrati de carbon.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1668 (s) | 22 queries | Mysql time :0.036784 (s)