News Flash:

Dr. Simona Tivadar: 'In abuz, si porcul si migdala sunt la fel de daunatoare'. Cu ce se umple o farfurie sanatoasa

25 Mai 2019
515 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7228 RON (0.0000)
USD: 4.1899 RON (0.0000)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Dr Simona Tivadar

Dr. Simona Tivadar, medic primar de diabet, nutritie si boli metabolice, a explicat, in cadrul unui seminar despre nutritia sanatoasa, ce alimente ar trebui sa se regaseasca intr-o farfurie sanatoasa, care sa aiba si darul de a ne satura. Potrivit medicului, societatea romaneasca devine isterica atunci cand vine vorba despre mancare, care se manifesta cu precadere in mediul online.

”Am vazut cele mai absurde prostii. Nu exista nicio combinatie otravitoare. Singurul motiv pentru care nu ar trebui sa mancam anumite combinatii este pentru ca depasesc capacitatea noastra digestiva. Noi avem un anume bagaj enzimatic. Nu putem sa-l depasim fara sa ne simtim rau. Deci, motivul pentru care nu mancam la aceeasi masa si carne si ou si branza e ca aceste proteine vin intotdeauna insotite de lipide sau grasimi care, pe de o parte, cresc continutul caloric al mesei, si pe de alta, ele exista automat. Doar daca tu iti alegi branza degresata, pastrav care are 2% grasimi, albus de ou, atunci nu ai foarte multe grasimi“, spune doctorul nutritionist.

”Combinatia de ceafa de porc cu cartofi prajiti deja este prea mult, dar nu ceafa o sa te omoare. Doar daca nu mananci in fiecare zi. Vorbesc de lucruri rationale. Si daca iti mai faci si o salata si mai torni pe ea 1 litru de ulei, de bucurie ca e de masline, atunci e o bomba calorica si o bomba pentru artere.

Daca ai mancat omleta cu sunca si cascaval trebuie sa te duci sa tragi 5 ore de fiare, sa te duci sa rupi partia sau in varful muntelui si acolo sa fie foarte frig. Pentru o duminica obisnuita mananci o omleta din 1 ou si 2 oua albusuri, daca vrei ceva mai dietetic sau din 2 oua cu o mare salata din ce-ti place tie, inclusiv muraturi si cu niste paine“, recomanda dr. Tivadar.

”E bine sa mananci sau paine sau orez sau paine sau paste ca sa nu ai prea mult combustibil pe care apoi sa trebuiasca sa-l arzi. Atat e de simplu sa mancam sanatos si bine. Trebuie sa incercam sa ne alegem ingredientele – in special sa fim atenti la sursa de proteine, sa facem combinatiile care trebuie legate de activitatea propriei noastre persoane, si sa incercam sa mancam la fiecare masa o compozitie cat mai echilibrata a farfuriei. La glucide, cu cat un aliment contine mai multe glucide, logica iti spune ca o sa-l mananci mai devreme dimineata.

Cereale, paine, fainuri o sa mancam dimineata, la pranz, ca exceptie - o pizza, o foccacia, daca nu pot sa mananc altceva si decat sa sar peste masa, mai bine un sendvis.

In principiu, la pranz se mananca alimente care contin mai putine glucide si seara pentru ca metabolismul nostru scade spre seara mananc fructe. Fructele nu sunt sanatoase in orice cantitate. Pentru ca daca mananci mult mai mult decat esti in stare sa arzi, o sa te ingrasi. Asa nu voi ajunge seara acasa turbat de foame, nici cu nutrientii epuizati, n-o sa-mi vina sa mananc toate prostiile de pe lume“, recomanda medicul nutritionist.

Cu ce se umple o farfurie sanatoasa
”Jumatate din orice farfurie trebuie sa fie legume si zarzavaturi. In acest fel am bifat capitorul fibre, vitamine hidrosolubile, cum e de exemplu vitamina C. Chiar si in legumele congelate, daca sunt congelate imediat ce sunt culese, nu se pierde toata vitamina C. Nici macar la fiert. Nevoia noastra de vitamina C e mica – 200 de miligrame pe zi. Tot ce e exces se elimina.

Altfel, intotdeauna cand iti pui o proteina in farfurie, trebuie sa-ti asumi ca ti-ai pus si o picatura de grasime, atrage atentia nutritionistul. „Motiv pentru care trebuie sa ai grija la grasimile adaugate – ulei, unt, nuci, alune, fistic, seminte, smanatana, avocado. Sigur, este preferabil sa inlocuim cat mai mult din grasimile animale si sa punem grasimi vegetale de calitate. Cel de-al treilea cadran al farfuriei este ocupat de glucide, carbohidrati, zaharuri care ne aduc 4 kilocalorii la 1 gram. „Si aici intra cereale si fainuri – 75% carbohidrati , preferabil cereale integrale, la paine – 50% carbohidrati , atentie, este preferabil sa nu fie congelata. Noi trebuie sa ne colonizam tot timpul cu bacterii si pe acestea le gasim in painea necongelata, in bors, in zeama de varza, in lactate si branzeturi, in muraturi, in mica cantitate in bere, in vin sau in cidru. Orezul , grisul, pastele, cartoful, fasolea, mazarea, lintea, nautul, porumbul – 20% carbohidrati, fructele si dulciurile.

Dupa cum vedeti singurul lucru care lipseste sunt legumele si zarzavaturile. Ele au foarte putine lipide, glucide si proteine. Din acest motiv ele au si putine calorii. In afara de asta, ele trebuie sa reprezinte jumatate din orice portie“, a explicat dr. Tivadar.

Cum se clasifica alimentele
Cat priveste impartirea alimentelor, medicul a spus ca exista foarte putine alimente care au un singur nutrient in compozitie.

  • Astfel, alimentele care contin mai ales glucide/zaharuri/carbohidrati sunt: Faina, cerealele, painea, pastele, grisul, cartofii, leguminoasele - fasole, mazare, linte, naut - chinoa, orezul, porumbul, fructele, dulciurile cu zahar, siropul de agave, mierea.
  • Cele care contin mai ales lipide/grasimi sunt: uleiul, untul, margarina, orice fel de grasime din carne – slanina, grasime din ou – galbenusul, frisca, smantana, branzeturi, lactate, fructe oleaginoase, nuci alune fistic, seminte. Si mai sunt organele grase – creier, momite, maduvioare, ficat.
  • Alimentele care contin mai ales proteine sunt: carnea – slanina, grasimea din ou – albusul, frisca, smantana, branzeturile, lactatele, pestele, organele – limba, inima, pipote.  

”In abuz, si porcul si migdala sunt la fel de daunatoare. Ce inseamna abuz? Le mananci si ce faci cu ele? E frig, faci un efort fizic intens? Iti trebuie. Nu-i frig, nu faci efort fizic intens, iti trebuie o cantitate minuscula.

Avem fructele grase precum avocado. Nu-i grozav de desteapra ideea sa mananci dimineata somon, ou, avocado si iaurt cu seminte. Sunt mult prea multe lipide. Toata umea e fericita ca a mancat sanatos. Raspunsul e nu. Sunt prea multe lipide in farfurie. Nu exista aliment sanatois, ci alimentatie sanatoasa care are legatura cu efortul fizic si temperatura de afara. Suntem sapte miliarde de oameni,. Toti functionam dupa reguli umane, dar suntem 7 miliarde de metabolisme, pentru ca fiecare dintre noi o sa se expuna la o alta temperatura, o sa faca alt efort fizic, are alte afectiuni si alta genetica fata de cel de langa el. Da fiecare individ este special, dar nu functionam dupa alte reguli“, a explicat dr. Simona Tivadar.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

diabet nutritie boli metabolice
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2019 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1378 (s) | 21 queries | Mysql time :0.014446 (s)